Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

aldri hatt lån hos lånekassen til utdanning tidligere. så må ty til kg for litt hjelp her. Jeg har lånet i sin fullhet stående på en konto til krise. Dermed står hvert eneste øre der inne. Jeg ønsker, når jeg er ferdig med utdanningen å betale tilbake i sin helhet.

Nå bestod jeg eksamen, og slik jeg har forstått så omgjøres en del av lånet til stipend som jeg får. Men jeg forstår også at dette ikke skjer før etter endt utdanning? Da vil det innebære at de sender ut en innbetalingsplan som reduserer lånet for det jeg mottar i stipend? Ikke sant?? Er det riktig forstått?

Men jeg som har alt stående påen konto nå, kan jeg regne ut og finne ut hvor mye jeg faktisk fikk og ta dette ut til eget bruk. Problemet er bare, hvor mye fikk jeg? Jeg har tjent ca 149 000 kroner i 07 og så vidt jeg vet var grensen 116 000 kroner. ALtså har jeg tjent formye, og dermed reduserer de stipendet. Men hvordan regne det ut? Jeg vil så gjerne ta ut summenjeg har tjent Ringt lånekassen, men de svarer aldri. Sendt dem mail men intet svar, så nå hper jeg på noen kloke hoder her inne, som har vært borti emnet før..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omgjøringa kommer et par måneder etter at lånekassen har registrert at du har bestått eksamen.

Om du har tjent for mye reduseres stipendandelen ja, regnestykket fra lånekassen.no viser det slik: Eksempel - personinntekt: Hvis du tjener 150 000 kroner i 2006, og har fått støtte i ti måneder, blir ca. 18 500 kroner av stipendet ditt gjort om til lån (fribeløpet er på 113 027 kroner). Du kan lese mer om det her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____5562.aspx

Skrevet

Men du sier at den kommer et par mnd etter eksamen. Vil det si at jeg vil få noen form for beskjed om eksakt sum da?

Skrevet
Men du sier at den kommer et par mnd etter eksamen. Vil det si at jeg vil få noen form for beskjed om eksakt sum da?

Ja. Logg deg inn på "min side" på nettsidene til lånekassen. "Brevet" kommer i ca i mars (er ihvertfall da jeg har fått det tidligere år).

Skrevet

Jepp, både på mine sider hos lånekassen og via brev (enten papir eller elektronisk).

Skrevet

Takk skal dere ha folkens:)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei "treningsjenta"! Bar en liten kommentar: Det er ikke sikkert du har tjent for mye til fullt stipend. Forstår det slik at du studerer på første året? Det betyr vel at du bare har studert ett semester foreløpig? Det er nemlig slik at når du bare har mottatt støtte for et halvt år (eller 5 måneder) av et helt KALENDERÅR, så er grensen på inntekt mye høyere, rundt omkring 250000.- dvs. at du kan tjene ca.250000.- før de begynner å kutte stipendet. Litt innviklet forklart, men gå inn på lånekassens hjemmesider,og benytt deg av de ulike kalkulatorene der inne - da kan du fort regne ut hvor mye du får i henholdsvis stipend og lån ut fra hvilken inntekt du har hatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...