Gjest Gjest_Sanna_* Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Jeg har pga ulike årsaker verdier for iallfall 2 millinoner som ved eventuelt død skal fordeles på to barn. Et er myndig. Et ikke. Jeg ønsker ikke at den umyndige skal få tilgang på en ev. arv. Heller ikke etter at h*n er myndig, noe som skjer om under et år. Dette fordi den yngste har et rusproblem i dag. Jeg er redd for at pengene ville forsvunnet bort i dritt. Jeg ønsker jo selvfølgelig at begge skal få det de har krav på, men vil ha en "trygghet" i forhold til den yngste. Er redd for at skulle jeg dø i den nærmeste framtid så ville h*n ikke taklet det og bruke alle pengene på dop mm. Noen måter jeg kan sikre meg på? Vet at det er en pliktarv i forhold til barn.
Lotten Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Jeg har pga ulike årsaker verdier for iallfall 2 millinoner som ved eventuelt død skal fordeles på to barn. Et er myndig. Et ikke. Jeg ønsker ikke at den umyndige skal få tilgang på en ev. arv. Heller ikke etter at h*n er myndig, noe som skjer om under et år. Dette fordi den yngste har et rusproblem i dag. Jeg er redd for at pengene ville forsvunnet bort i dritt. Jeg ønsker jo selvfølgelig at begge skal få det de har krav på, men vil ha en "trygghet" i forhold til den yngste. Er redd for at skulle jeg dø i den nærmeste framtid så ville h*n ikke taklet det og bruke alle pengene på dop mm. Noen måter jeg kan sikre meg på? Vet at det er en pliktarv i forhold til barn. Arveloven § 32 Kan dessverre ikke så mye om dette. Ville bare gi deg linken til arveloven § 32 som regulerer adgangen til å begrense rådigheten til pliktdelsarv i testament.
Snuppelure Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Men 2 mil er langt mer enn plikt-arv-andeln. Du kan skrive et testament der du sier at arvingene ikke får råderett over midlene før de er minimum 23 år gamle og kan vise til 2 samenhgende år uten rusproblemer. Vi har testament med en annen formulering, men med klare begrensninger i barns disposjonsrett over potensielt arved mideler frem til alder 23 år. I et testament kan du i hovedsak disponere som du selv måtte finne fornuftig.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Jeg har pga ulike årsaker verdier for iallfall 2 millinoner som ved eventuelt død skal fordeles på to barn. Et er myndig. Et ikke. Jeg ønsker ikke at den umyndige skal få tilgang på en ev. arv. Heller ikke etter at h*n er myndig, noe som skjer om under et år. Dette fordi den yngste har et rusproblem i dag. Jeg er redd for at pengene ville forsvunnet bort i dritt. Jeg ønsker jo selvfølgelig at begge skal få det de har krav på, men vil ha en "trygghet" i forhold til den yngste. Er redd for at skulle jeg dø i den nærmeste framtid så ville h*n ikke taklet det og bruke alle pengene på dop mm. Noen måter jeg kan sikre meg på? Vet at det er en pliktarv i forhold til barn. Ditt barn må umyndiggjøres om du skal nekte noe
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Uansett hva du gjør - aldri gjør forskjell på ungene dine .. Ikke gi til den ene og ikke til den andre .. Det vil du i såfall angre bittert for resten av livet.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 I dette tilfelle er jo TS død før det gjelder, så anger er vel litt sent:-) Jeg er ingen ekspert på dette, men vil tro at du ikke kan legge føringer på pliktarven, men kan ha en advokat ol som håndterer resten av arven etter dine retningslinjer. Beste rådet jeg kan gi er å ta kontakt med en advokat..
Gjest Gjest_Sanna_* Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Takk for svar. Skal sjekke den lenka om arveloven. Jeg ønsker på ingen måte å gjøre forskjell på ungene mine. Jeg vil bare sikre at den ene ikke sløser bort en eventuell arv pga situasjonen h*n er i for øyeblikket. Siden jeg er alene med barn så må jeg tenke på hva som skjer i fohold til det at jeg plutselig kunne dø. Jeg kommer til å ta kontakt med advokat, men ville bare vite litt om det på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå