Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Ofte om man diskuterer kultur dukker det opp beskyldninger om at noen er snobbete, elitistiske eller at visse deler av kulturen bare er forbeholdt fiffen. Men hvem er fiffen? Hvem er snobbete og elitistisk? Har det noe å si hvor man er fra, hva slags utdanning, eller hvem man henger med? Eller hvor mye penger man har? Eller bare holdninger (og hvorfor er det ene da mer snobbete enn det andre?)?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Det eneste som er snobbete er egentlig å se på andre som snobbete, synes nå jeg. Folk må få like hva de vil av kultur, man kan like opera og ballett uten å være en snobb. Og jeg antar at en snobb kan like Sputnik og DDE også
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Ja, det er jeg enig i, men jeg hører jo ofte at folk forbanner operaen feks, under påskudd av at den bare er for fiffen. Mens alle jeg kjenner som liker opera og også er positive til operaen - eller er tilknyttet operaen - faktisk er fra drabantbyer eller utkantstrøk. Egentlig synes jeg det er veldig lite konstruktivt å bruke slike definisjoner som gjerne ikke er begrunnet i annet enn at man kanskje vil forsvare sin egen smak, eller mangel på smak eller interesse. Men det hadde vært interessant å høre hva folk mener om dette.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Og jeg antar at en snobb kan like Sputnik og DDE også Eh...overhodet ikke! En kultursnobb er nøye på hva slags type vin h*n drikker, måten det drikkes på (riktig gass til riktig vin, og at man holder i stetten og ikke rundt selve glasset pga. skal ikke varme vinen), temperatur, bilmerker (gjerne franske), riktig type sten/skifer til huset/peisen, gjerne høyhalset polo inne i blazeren, osv. En kultursnobb ville aldri ha likt Sputnik, men formoder det var ironi - i og med at det var et keitet smilefjes der også.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Det som i Norge kan fortone seg som kultursnobberi kan i andre land være normal sivilisert høflig dannelse. Tenk på det. Med andre ord: terskelen er lav i Norge for at noe skal bli kalt for "snobberi".
Karmosin Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Sånn jeg oppfatter det, kan man være kultursnobb uten å ha penger men man har vanligvis god utdannelse. Kultursnobber kan eventuelt ha et for dem statusgivende yrke som veier opp for manglende utdannelse. Fiff har penger, helst gamle penger, men ikke nødvendigvis god smak. For dem kan det å gå i operaen simpelthen være the done thing, selv om de har slitt svært med å måtte bevege seg øst for Egertorvet for å gjøre det. Fiff henger helst ikke med andre enn fiff, mens kultursnobber nok kan finne glede i å bevege seg i slummen i ny og ne (og fortelle kultursnobbvennene sine om det etterpå for å få kudos for vågemot). Folk i begge kategorier er i varierende grad pretensiøse og ser ned på andre kulturuttrykk enn det de oppfatter som passende. Angående det med snobberi = elitisme, det vet jeg ikke om jeg er helt med på. Jeg er sabla elitistisk, ingen tvil om det, men samtidig har jeg såpass variasjon i hvilke kulturuttrykk jeg lar meg begeistre av at jeg vanskelig kan kalles kultursnobb (og i hvert fall ikke fiff). Jeg kunne nok blitt kultursnobb hvis jeg gikk inn for saken, jf. trådtittelen, men fiff tror jeg man må fødes til eller gifte seg inn i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå