Gå til innhold

Forbrukerrådet trenger din hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Forbrukerrådet arbeider for at produktene som selges skal være helsemessige trygge. Forskning viser at det er store mørketall. Folk sier ikke fra når de blir skadet av ulike produkter. Dette gjelder alt fra kosmetikk/toalettartikler, barnevogner, sykler, lekestativ eller matforgiftning på restaurant. Noen forbrukere klager kanskje til selger, men blir ofte avvist. Dermed går informasjonen ikke videre i systemet og tilsynsmyndighetene får ikke vite om skadene. De som er skadelidt får dermed ikke noen økonomisk kompensasjon.

Forbrukerrådet ønsker å starte en diskusjon og komme i kontakt med folk som har opplevd å få helseskader/plager etter bruk/inntak av ulike produkter. Vi ønsker videre å få vite om hvilke produkter det gjaldt, hva slags plager de opplevde og hva de ev. foretok seg etterpå.

Ut i fra dette vil vi lage erfaringsbase/eksempelsamling som skal brukes i vårt arbeid for at folk skal bli tatt på alvor og få økonomisk kompensasjon for slike skader/plager, på linje med de øvrige nordiske land.

Ta gjerne direkte kontakt på mail: [email protected] eller fortell om dine opplevelser i tråden.

Les mer om Forbrukerrådets arbeid her >>

Endret av Helga Skofteland - Forbrukerrådet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpte liten og søt "eggepanne" på Nille (i Tromsø), den var akkurat stor nok til å steke ett egg i. Brant meg godt på handa mi ved første gangs bruk da det ikke var "idiotsikkert" skaft på det, men bare en eggeformet figur å holde på. Med naturlig grep rundt det kommer man borti metallet og skaden skjedde.. Fikk store blemmer og endel rødhet i området tommel/pekefinger som følge av skaden og gikk tilbake til butikken. Fikk pengene tilbake, men de fulgte ikke min anbefalning om å plukke varen ned fra hyllene med kjøkkenutstyr.. Dette var tidlig sist høst.

Skrevet
Kjøpte liten og søt "eggepanne" på Nille (i Tromsø), den var akkurat stor nok til å steke ett egg i. Brant meg godt på handa mi ved første gangs bruk da det ikke var "idiotsikkert" skaft på det, men bare en eggeformet figur å holde på. Med naturlig grep rundt det kommer man borti metallet og skaden skjedde.. Fikk store blemmer og endel rødhet i området tommel/pekefinger som følge av skaden og gikk tilbake til butikken. Fikk pengene tilbake, men de fulgte ikke min anbefalning om å plukke varen ned fra hyllene med kjøkkenutstyr.. Dette var tidlig sist høst.

Tusen takk for ditt innlegg, og jeg tror det er mange fler enn deg som har opplevd noe liknende. Selv om selger er forpliktet til å innrapportere slike hendelser som du beskriver, er det vår erfaring at de ikke gjør det. Jeg oppfordrer deg derfor til å kontakte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Postboks 2014, 3103 Tønsberg Telefon: 33 41 25 00 , slik at de kan se nærmere på saken, og ev. forby salg av dette produktet.

Publisert: 15.04.2004 10:02

Skrevet

Jeg har nå mottatt en del henvendelser direkte til meg, og det er jeg veldig glad for! Jeg skulle imidlertid ønske at dere også skrev direkte på siden her, slik at andre også fikk høre deres historier. Jeg var nettopp i kontakt med en dansk kjemiker som kunne fortelle om mange skader vedr. hårfargeprodukter - både utført hos frisør og for hjemmebruk. Mange av hårpleieproduktene inneholder meget farlige stoffer., både sterk allergifremkallende, men også hormonforstyrrende. Produktene er merkelig nok lovlig til salgs her i Norge, selv om den Euopeiske Videnskapskomiteen mener at mange av stoffene er svært skadlige. Skadene jeg ble fortalt om , og som var forårsaket av hårpleieprodukter, var alt fra eksem mellom fingre, oppsvulmet hode og tredjegradsforbrenning i hodet. Noen av dere som har opplevd noe liknende??

Skrevet

Weight Loss system

Jeg mottok denne historien på mail, og lurte på om noen andre hadde opplevd noe tilsvarende?

"Etter å ha mottatt reklame i posten for produktet Weight Loss system prøvpakke, bestemte jeg meg for å kjøpe produktet .

Etter å ha brukt produktet i to dager begynte jeg å miste hår. Håravfallet fortsatte og etter ca 10 dager var håravfallet så sterkt at jeg bestemte meg for å slutte å bruke Weight Loss system. Etter to dage uten å innta Weight Loss system hadde hårtapet nesten avtatt helt. Jeg er veldig skuffet over produktet sin helsemessige bivirkning, vil tro jeg har mistet rundt 1/4 av håret på disse 10 dagene. Jeg ønsker på ingen måte å betale for produktet, regningen er ikke betalt enda. Egentlig synest jeg at jeg burde blitt kompensert for den helsemessige skaden ved produktet."

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg tar svært sjelden sol, men skulle ha forestilling og trengte å piffe opp vinterblek-huden min. Når jeg tar sol tar jeg bare 10-12 min anen hver dag over en uke ca. Pleier å gå bra. På solariumssalongen spurte jeg om det var noe vits i å kjøpe sånn krem som de ofte selger i automat. Hun anbefalte dette og sa det ville også skån huden itillegg til å gi en jevnere farge. Jeg kjøpte en som var for supersensitiv skin. Smurte den på og kom meg ikke inn i solariumet engang. Huden min blusset opp på under minuttet og ble illrød, nesten mørkerød og lilla. Jeg hadde så store smerter. Ble hentet og da vi kom til leiligheten min visste jeg ike annen råd enn å ringe legevakta mens jeg satte meg i dusjen, klarte ikke å stå oppreist engang.

Det var et døgn med feber og jeg trodde jeg skulle etse bort. Men det gikk heldigvis bra.

Damen på solauimsalongen sa hun aldri hadde hørt om det og det virket ikke som om hun trodde meg, jeg forsøkte å finne ut om jeg kunne kontakte de som lagde produktet. Men fant aldri noe, på nettet eller i salongen.

Skrevet

Takk for innlegget ditt - en fryktelig historie, men dessverre har jeg hørt om lignende reaksjoner før...Det er ganske opprørende og jeg blir ganske fortvilet over at produkter som kan gi slike alvorlige helseskader fotsatt selges over disk i dette landet - slik lovverket er, har man dessuten ikke krav på annen økonomisk kompensasjon enn de direkte utgiftene du må ha hatt, dvs. legekonsultasjon og ev. medisiner. Forbrukerrådet arbeider for at det skal bli lettere å få økonomisk kompensasjon for denne type skader, tilsvarende de øvrige nordiske land. Vi håper og tror at et slikt regelverk vil øke intiamentet for å melde skaden, og at den økonomiske byrden for produsent/leverandør, vil føre til at de skjerper seg i forhold til produktenes sikkerhet. Det er veldig viktig at slike helseskader blir meldt inn for Mattilsynet, som er det offentlige tilsynsorganet for kosmetikk. De sliter også med at det er få som melder inn skader, og det vanskeliggjør deres tilsynsfunksjon.

Jeg håper du har anledning til å kontakte meg direkte, da jeg gjerne skulle vite litt mer om produktet, (navn) og erfaringen fra legekonsultasjonen.

Mvh Helga Skofteland

Skrevet

Alt jeg har å si er ASPARTAM! Når skal dette dritet bli forbudt? Jeg er ikke alene om å bli syk av det, uansett hvor mye mattilsynet sier det er trygt. Korrupte amerikanske myndigheter sier også det er trygt, så derfor mener matttilsynet her i landet det samme. Søk litt rundt på svenske helsesider, de har begynt å diskutere sikkerheten til aspartam nå. At det faktisk gjør at du ikke går ned i vekt, selv om det skal være et lettprodukt.

Jeg får sterke magesmerter, blir svimmel, og får noe som kan minne om et epilepsianfall, om jeg får i meg mye. Magesmerter er det første jeg merker, og tror ikke det skal mye til. Jeg unngår det, men det er jo i alt mulig dritt!

Jeg er 100% at forbrukerrådet har hørt om aspartam før, og alle helseplagene det kan gi. Stå opp og få det forbudt!!!!!! :kjefte: Drit i mattilsynet og undersøk dette selv, enhver idiot som har undersøkt stoffet grundig nok vet at det er farlig. De som mener at det er trygt, er ofte avslørt etterpå som kjøpt og betalt av visse store selskaper som bruker stoffet..

Anbefaler aller å lese mer om aspartam for sin egen sikkerhet også, jo flere folk som vet mye om det, jo flere er vi som vil ha det forbudt.

Skrevet

Jeg prøvde "Happyderm " produktene fra lóreal og fikk eksem i hele ansiktet, særlig rundt øynene.

tingeling

Skrevet

Takk for info vedr. dine reaksjoner på Happyderm! Jeg skal legge det inn i eksempelsamlingen. Fint om du og andre kan gi meg litt info om hva dere gjorde etter at utslettene kom... dvs. reklamerte dere til butikken, hva var reaksjonen der etc.

Fant forresten dette da jeg søkte på produktet på L`Oreal sin side

"Happyderm

En lykkelig hud er hydrert, myk og glødende.

Happyderm inneholder Phyto-Darphine™ som etterligner hudens eget lykkemolekyl. Denne ingrediensen aktiverer hudens opptak av fuktighet og gjør huden din strålende og glødende. Dermed reduseres tegn på tretthet og stress og huden blir jevn, glatt og myk.

Med HAPPYDERM skinner huden din av lykke!"

- vel, jeg vil anta at din hud ikke akkurat skinte av lykke der du satt med utslett...

Skrevet

Veet hårfjerningskrem, ble rød og sår. Et annet billigmerke kjøpt i utlandet derimot, gikk bra. Nå har jeg gått over til høvel og barberskum.

Skrevet

Det var alle henvendelsene Forbrukerrådet fikk ang. skader etter bruk av VEET, som satte i gang vårt arbeid på dette feltet for 5 - 6 år siden. I markedsføringen var det brukt ord som skånskom mot huden, men det var visst fordi de mente det var farligere å skjære seg med baberhøvel...Vi fikk inn et tilfellet hvor en mann hadde brukt VEET for å fjerne hår på ryggen. Huden ble så skadet at han måtte bruke T-shirt to somre på rad

les mer om FRs krav om at dette produktet bør forbys her : http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2002/1032188711.6

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har brukt Weight loss system, men har ikke mistet noe hår eller andre bivirkninger. Men jeg har heller ikke gått ned i vekt...

Skrevet

Hei,

Jeg jobber selv i Mattilsynet blant annet med kosmetikk. Jeg vil herved oppfordre alle som har opplevd ubehag og/eller allergiske reaksjoner etter bruk av kosmetikk og kroppspleieprodukter, om å melde dette til Mattilsynet. For at Mattilsynet skal gripe fatt i saken er det nødvendig med dokumentasjon fra lege (legeerklæring) samt at produktet som forårsaket ubehaget er tatt vare på (for tester).

I første omgang skal dere ta kontakt med deres lokale Mattilsynskontor (distriktskontor), tlfnr 06040.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg fikk et par stilige lysestaker i medlemsgave fra Bonytt. Satte dem på bordet, og da vi skulle spise, skulle et av barna flytte på en og brant seg skikkelig.

Disse blir glovarme når man har telys oppi, og man trenger såvidt å være nær dem før man brenner seg. (Ala å komme borti kanten på stekeovnen)

Slik ser de ut, bare at mine var lengre: http://www.glassoginterior.no/default.pl?s...&pageId=208

Fant dem ikke på siden, kanskje et parti de har trukket tilbake, og solgt billig til vervepremie.. ? ;)

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Driver Forbrukerrådet med oppsøkende virksomhet på et internettforum? Så sært..

Skrevet
Alt jeg har å si er ASPARTAM! Når skal dette dritet bli forbudt? Jeg er ikke alene om å bli syk av det, uansett hvor mye mattilsynet sier det er trygt. Korrupte amerikanske myndigheter sier også det er trygt, så derfor mener matttilsynet her i landet det samme. Søk litt rundt på svenske helsesider, de har begynt å diskutere sikkerheten til aspartam nå. At det faktisk gjør at du ikke går ned i vekt, selv om det skal være et lettprodukt.

Jeg får sterke magesmerter, blir svimmel, og får noe som kan minne om et epilepsianfall, om jeg får i meg mye. Magesmerter er det første jeg merker, og tror ikke det skal mye til. Jeg unngår det, men det er jo i alt mulig dritt!

Jeg er 100% at forbrukerrådet har hørt om aspartam før, og alle helseplagene det kan gi. Stå opp og få det forbudt!!!!!! :kjefte: Drit i mattilsynet og undersøk dette selv, enhver idiot som har undersøkt stoffet grundig nok vet at det er farlig. De som mener at det er trygt, er ofte avslørt etterpå som kjøpt og betalt av visse store selskaper som bruker stoffet..

Anbefaler aller å lese mer om aspartam for sin egen sikkerhet også, jo flere folk som vet mye om det, jo flere er vi som vil ha det forbudt.

Eh, dette blir vel for ukonkret for å innrapportere? Dette er et helsespørsmål og et politisk spørsmål, og ligger kanskje utenfor Forbrukerrådets område?

Skrevet
Driver Forbrukerrådet med oppsøkende virksomhet på et internettforum? Så sært..

Litt spesielt kanskje.

Skrevet

Hvorfor ikke?

Veldig smart, med tanke på at de fleste saker som burde vært rapportert, ikke blir det. På denne måten får man kanskje tak i noen av disse også. (som ikke tar den telefonen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...