Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Ofte leser man her inne om kvinner som klager over at mannen "hjelper" for lite hjemme. Jeg lurer litt på hvordan ble slik? Delte dere rettferdig på husarbeidet i begynnelsen, men det skled ut da dere fikk barn og dere var hjemme i permisjon? Eller ønsket dere å skjemme bort mannen i begynnelsen, men så forandret dere mening etter hvert? Eller fant dere i det i begynnelsen og håpet at det skulle forandre seg etterhvert?
Gjest StockDama Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Jeg skal bare skryte litt. Min gjør ikke for lite i hjemmet! Er ca 50/50, hvem som tar mest varierer i perioder.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Hadde ikke bodd med typen før vi fikk barn sammen, og kan vel si det ble et sjokk da jeg oppdaget at det var svigermor som hadde vasket det huset...Kom meg raskt ut derfra.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Hos oss glir det rundt av seg selv, uten at vi tenker på hvem som gjør hva. Tunge ting faller ofte på ham. Jeg lar (stort sett) han gjøre husarbeid på sin måte. Kvinner som ikke blir fornøyd med mannens måte å gjøre det på og derfor heller vil gjøre jobben selv, for så å klage etter 20 år og si de er irritert for at mannen ikke gjør noe i huset - ja, de har virkleig skjønt det..eller det har de i grunnen ikke gjort. Vil man ha en fordeling av husarbeid, må man legge opp til en fordeling fra begynnelsen av. Hvis den ene går hjemme, vil det ofte falle mer husarbeid på denne og det er etter mitt syn naturlig.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Hadde ikke bodd med typen før vi fikk barn sammen, og kan vel si det ble et sjokk da jeg oppdaget at det var svigermor som hadde vasket det huset...Kom meg raskt ut derfra. Yeah right! Først får dere barn sammen før dere har bodd sammen, så tar du med deg barnet og flytter fordi barnets far ikke kan husarbeid. *bananadans*
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Her er det mannen som er mest opptatt av vasking og brettekanter. Og alt skal gjøres på hans måte. Jeg hadde foretrukket å gjøre alt selv og på min måte. Hadde vært mye lettere å være sammen med en slask.
amles Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Skjemt bort av meg i begynnelsen, og nå.. Har problemer med å slutte skjemme bort fordi jeg da føler meg slem. Trodde det skulle bli satt mer pris på. Sånn som jeg har satt pris på faren min som har skjemt bort meg, men jeg tok feil...
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #8 Skrevet 24. januar 2008 Typisk. Når er det er de som har menn som gjør for lite husarbeid man vil ha svar fra, så svarer alle andre. Ikke noe galt med det altså, det er fint å se at så mange av dere har en fordeling som alle er fornøyde med, jeg håper bare at dere andre svarer også. Jeg er bare veldig nysgjerrig på hvordan det ble slik at dere gjør nesten alt av husarbeidet og mannen bare litt eller ingenting? Men det er kanskje ikke så lett å svare på?
ceca Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 Fordi man har forskjellig syn på når det er møkkete og hvor ofte/når man skal vaske. eller han vet at det blir gjort uansett fordi hun tar det tilslutt, for å slippe å bo i et "bomba grisehus". Så da bruker han heller tiden på noe annet. og han har funnet ut at om han tar imot "en dose kjefting" så slipper han unna det han synes er kjedelig... eller han er vant til at mamma gjør alt og tror at slik er det og tenker nada på det, masse krangling og bråk men han skjønner ikke problemet... og da for å unngå krangel gjør hun mest For vår del var det likt delt helt til jeg var hjemme med barn. Da gjorde jeg mere. Da jeg begynte å jobbe igjen så var vanen hans allerede godt innarbeidet. Vaskehjelp ble redningen Men allikavel - jeg står for det meste og han lever etter punktet at han tar imot litt kjeft for å slippe unna..
Kosemose Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Samboeren min gjør nok mye i forhold til mange, men likevel ser jeg hvordan jeg alltid må dra det tyngste lasset i forhold til å ha oversikt over alt fra barnas liv, klær, mat i skapet, til rengjøring, osv osv. Samboeren min mener ikke at jeg bør gjøre mer enn ham, så det er ikke der skoen trykker. Men det er mer det at han kobler ut og inntar en slags "assistentrolle" hjemme. Så blir jeg "arbeidslederen" som holder oversikt, delegerer og instruerer. Resultatet er at vi gjør like mye av de store, synlige tingene (lage middag, støvsuge) men jeg sitter likevel med ansvaret og det er jeg som gjør alle de billion småting som han ikke tenker over. Jeg har konkludert med at jeg må velge mellom å la de tingene skure og gå i håp om at han selv skal "se" eller jeg må ta dette ansvaret uten å klage. For det står ikke på vilje eller mannsjåvinistisk synspunkt hos samboer, men det faktum at han ikke "ser" og at visse ting ikke er viktig nok i hans øyne.
Gjest Mysticgirl Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 Her er det ALLTID jeg som har tatt alt av husarbeid. Han er skjemt bort av moren sin! Men jeg har hverken klaget eller sytet om det til mannen min. jEG FÅR TA HAN SOM HAN ER
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 Dette lurer jeg også på Har ikke hatt samboer selv, kjærestene mine har hatt god til veldig god ordenssans. Kommer jeg til å gå i en husmorfelle en dag? Kan det skje med hvem som helst av oss, eller hjelper det å være lur i starten?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #13 Skrevet 24. januar 2008 Her er det ALLTID jeg som har tatt alt av husarbeid. Han er skjemt bort av moren sin! Men jeg har hverken klaget eller sytet om det til mannen min. jEG FÅR TA HAN SOM HAN ER Voksne forandrer ikke personlighet, men å forandre praksis ved å begynne å vaske og rydde sin del i et felles hus, er lett. Nysgjerrig på hvorfor du mener at det er greit at han lar deg ta hele støyten?
caso Skrevet 24. januar 2008 #14 Skrevet 24. januar 2008 Vi har hushjelp, og det betaler tilbake hver ei krone. Hun gjør dagligvareinnkjøp etter bestilling, vasker klær og hus, og tar oppvask hvis ikke vi har tatt det innimellom og lager middag de to dagene i uka hun er innom. Det eneste vi gjør er å bære ut søpla og lage middag selv de andre dagene. Jeg vil tro dette i alle fall betaler seg når man har barn i hus, man frigjør enormt med tid.
FantasDick Skrevet 24. januar 2008 #15 Skrevet 24. januar 2008 Det er nok jeg som gjør mest her hjemme, selv om vi har en plan over hvem som skal gjøre hva. Jeg har ikke skjemt han bort, men han er bare generelt litt lat og har "tusen" andre ting å gjøre som er mer spennende enn husarbeid. Det som hjelper veldig ofte er at jeg sier "kom, så tar jeg av senga så legger du på nytt sengesett" eller "jeg sorterer en ny vask så nå må du henge opp klærne som ligger i maskina". jeg må liksom være med og dra han i gang.
girrl Skrevet 24. januar 2008 #16 Skrevet 24. januar 2008 Det kommer veldig an på personen du har tenkt å flytte i sammen med. I mitt tilfelle så har jeg mast, bedt, kjeftet, mast, surtret ot mast igjen om å få hjelp til husarbeidet helt i fra starten av. men fyren forandrer seg ikke, det eneste som skjer er at jeg går rundt og er utslitt av all energien jeg bruker til å mase på han om husarbeidet. Han er rett å slett en av dem som er skjemt bort av moren, hun har laget mat vaskt klær, gjort husarbeid, ryddet av bordet, ryddet på bordet, hun tørker han vel i raua også. for stakkars mannen må jo slippe det. Så alså, du kan være heldig og ha en mann som hjelper til når du ber om det, og da er det jo viktig å å dele 50/50 i fra starten. Eller du kan ende opp med min versjon, der du maser til håret er blitt grått.
Gjest Loni Skrevet 24. januar 2008 #17 Skrevet 24. januar 2008 Det kommer veldig an på personen du har tenkt å flytte i sammen med. I mitt tilfelle så har jeg mast, bedt, kjeftet, mast, surtret ot mast igjen om å få hjelp til husarbeidet helt i fra starten av. men fyren forandrer seg ikke, det eneste som skjer er at jeg går rundt og er utslitt av all energien jeg bruker til å mase på han om husarbeidet. Han er rett å slett en av dem som er skjemt bort av moren, hun har laget mat vaskt klær, gjort husarbeid, ryddet av bordet, ryddet på bordet, hun tørker han vel i raua også. for stakkars mannen må jo slippe det. Så alså, du kan være heldig og ha en mann som hjelper til når du ber om det, og da er det jo viktig å å dele 50/50 i fra starten. Eller du kan ende opp med min versjon, der du maser til håret er blitt grått. Lei inn vaskehjelp.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #18 Skrevet 25. januar 2008 De guttene jeg har vært sammen med har vært minst like ryddige som meg. Tenker at det kanskje kan være noe i det at man har skjemt dem bort fra starten. Men burde ikke de også ha skjemt bort dama fra starten, i så fall? Lite sexy med menn som ikke hjelper til med middagen/oppvasken hvis de prøver å få en dame til å falle for han?? Jeg har endel guttevenner, og omtrent alle er kjempeflinke til å hjelpe til ett hundre prosent hvis jeg lager middag sammen med dem eller noe sånt. Egentlig tror jeg jeg er mer rotete enn de fleste gutter jeg kjenner... Hehehe.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #19 Skrevet 25. januar 2008 Det er nok jeg som gjør mest her hjemme, selv om vi har en plan over hvem som skal gjøre hva. Jeg har ikke skjemt han bort, men han er bare generelt litt lat og har "tusen" andre ting å gjøre som er mer spennende enn husarbeid. Det som hjelper veldig ofte er at jeg sier "kom, så tar jeg av senga så legger du på nytt sengesett" eller "jeg sorterer en ny vask så nå må du henge opp klærne som ligger i maskina". jeg må liksom være med og dra han i gang. Dette var litt søtt da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå