Gå til innhold

inne-temperaturen på jobb

Fremhevede innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hva synes dere andre om temperaturen inne på arbeidsplassen deres?

Jeg er så lei av å fryse jeg... Synes det er iskaldt over alt. Jeg kan aldri ha på meg de klærne jeg egentlig kunne tenke meg å gå med på jobb; skjorte, pen topp, kortarma skjorte, dressbukse. I steden sitter jeg med ullgenser og fleecejakke inne. Synes det er noe crap. Synes det er umulig å kle seg pent på jobb, og synes det er slitsomt at det er så kaldt hele tiden.

Jeg sitter i kontorlandskap. Jeg har jobbet i flere forskjellige firmaer, og det er alltid det samme, så det er ikke bare her. Jeg synes det virker som alle jentene konstant fryser mens gutta har det greit. Og om sommeren... kan bare glemme å gå i skjørt og singlet selv om det er 30 grader ute, for her inne sitter vi og hutrer i air conditionen med bukse, genser og jakke.

Jeg vet at flere av mine kvinnlige kollegaer synes det samme som meg, men hva synes dere? er dette et kjent problem, eller er det bare vi som er noen frysepinner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her sliter vi ikke med A.C, men med et stooort lokale hvor det er HØYT opp til taket. Umulig å varme opp. Enten er det for kaldt, eller så er det for varmt. Særlig når sesongene skifter er dette et stort problem. Jeg er også lei av å fryse på jobb, jeg har på meg strømpebukse, singlet, genser, jakke OG et sjal over det igjen! Høye sko med for. Fremdeles savner jeg pulsvarmere og et pledd.

*syte syte*

PS. Menn fryser ikke så mye som oss, er mitt inntrykk. Kanskje de ikke legger merke til om du (eller vaktimesteren) stiller om på AC, til litt varmere?

Endret av aimee
Skrevet

Jeg synes generelt at det er for varmt, men har lagt merke til at mange andre jenter stadig går rundt og fryser i helt normal romtemperatur. Det bør vel helst ligge rundt 20 grader (i hvert fall ikke mye over), og det er bedre at det er litt for kjølig enn litt for varmt. Siden man kan kle på seg, mens det er begrenset hvor mye man kan kle av seg. Dessverre har kontorlandskapene blitt så populære (blant arbeidsgiverne) at mulighetene for den enkelte til å justere temperaturen til ønskelig nivå er borte. For det beste hadde selvsagt vært om jeg kunne sitte i aircondition mens frossenpinnene av noen kolleger kunne skrudd varmen på fullt :)

Skrevet

Mange arbeidsplasser i Norge har dårlige inneklima. Aircondition gjør innemiljøet kaldt og om vinteren sparer alle på den dyre strømmen så damene fryser. Ingen kan pynte seg og se bra ut i slike temperaturer.

Skrevet
Jeg synes generelt at det er for varmt, men har lagt merke til at mange andre jenter stadig går rundt og fryser i helt normal romtemperatur. Det bør vel helst ligge rundt 20 grader (i hvert fall ikke mye over), og det er bedre at det er litt for kjølig enn litt for varmt. Siden man kan kle på seg, mens det er begrenset hvor mye man kan kle av seg. Dessverre har kontorlandskapene blitt så populære (blant arbeidsgiverne) at mulighetene for den enkelte til å justere temperaturen til ønskelig nivå er borte. For det beste hadde selvsagt vært om jeg kunne sitte i aircondition mens frossenpinnene av noen kolleger kunne skrudd varmen på fullt :)

Jeg fryser som pokker i 20 grader. Innetemperaturen synes jeg bør være ca 22 grader. Jeg er enig i at å jobbe i et for varmt rom er horribelt, man får vondt i hodet av det. Men det er heller ikke ideelt å måtte sitte med hansker på inne når man skal prøve å skrive på tastaturet samtidig.

Kvinner fryser lettere enn menn. Åpne kontorlandskap er helt håpløse. Der jeg satt før var det flere som satt med pledd rundt seg når de jobbet. Mens det også var noen mannfolk i t-skjorte... Nå har jeg eget kontor, og min egen private vifteovn som jeg måtte spandere på meg.

Gjest Lilleulv
Skrevet

høres ut som meg... minst 22 grader for at jeg skal ta av meg jakka og slappe av!

Gjest _Leela_
Skrevet

Nå er jeg så heldig å ha eget kontor og her er det varmt og godt. Til tider for varmt da den gamle varmeovnen enten har "full guffe" eller "null guffe". Men men, blir bare til at jeg må skru den på og av. Om sommeren er desverre kontoret litt for varmt og det er ikke mulig å åpne vinduer, men men. Jeg liker ikke å fryse på jobb, kjenner igjen det fra jeg satt i åpent kontorlandskap derfor er jeg fornøyd med dagens løsning.

Skrevet

Kvinner fryser mer enn menn og behøver en varmere temperatur..

På vår arbeidsplass skriker mennene opp når temperaturen overstiger 20 grader: de tenker på at strøm skal spares.

For at jeg skal trives og ikke fryse i åpent kontorlandskap må temperaturen i rommet være på ca. 25 grader om vinteren. Det høres varmt ut men er egentlig ikke det når det er så kaldt og surt ute.

Om sommeren er det greit. Men aircondition bruker vi ikke, vi har heller gode ventilasjonsanlegg og vinduene åpne. Nå jobbes det med å få air condition på en mer skjult måte slik at den ikke treffer "rett på".

Skrevet

Hvis menn i åpne kontorlandskap vil se mer lettkledde kvinner er det jo bare å skru opp varmen.

Skrevet
Jeg synes generelt at det er for varmt, men har lagt merke til at mange andre jenter stadig går rundt og fryser i helt normal romtemperatur. Det bør vel helst ligge rundt 20 grader

Det synes jeg er altfor kaldt! Er det virkelig vanlig?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Det synes jeg er altfor kaldt! Er det virkelig vanlig?

Ja det tror jeg. Ikke en grad over 20 er min erfaring. *hakke tenner*

Skrevet

Her er det altfor varmt, og lufta er tung. 20 grader er passe for meg. :)

Skrevet

Her er det håpløst - åpent landskap og enten 29 grader klokka ni om morran på sommeren eller 19 grader på samme tid på vinteren.

20 grader er for kaldt som innetemperatur om man sitter stille og skriver på data. Det er noe helt annet om man er i bevegelse. Jeg vil helst ca ca 22 grader inne, men det er nå meg.

Skrevet
Her er det håpløst - åpent landskap og enten 29 grader klokka ni om morran på sommeren eller 19 grader på samme tid på vinteren.

20 grader er for kaldt som innetemperatur om man sitter stille og skriver på data. Det er noe helt annet om man er i bevegelse. Jeg vil helst ca ca 22 grader inne, men det er nå meg.

Om man sitter stille eller ikke har mye å si, ja. Der jeg satt før satt samtlige og hekket tenner, men hvis vi prøvde å forklare det til vaktmesteren som hadde ansvar for termostaten, så kom han inn god og varm etter å ha herjet med fyfisk arbeid, sto der i 10 sekunder, og fnøs av at vi var frysepinner og at det var mer enn varmt nok og helt uaktuelt å kaste bort strøm på oss.

Menn har som regel høyere forbrenning enn kvinner, og dermed egen innebygget ovn.

Skrevet

Hvis menn er varme og kvinner fryser så må man enten

ha adskilte lokaler

legge temperaturen på en mellomting (så blir alle mellomfornøyd, men ingen helt)

la jentene fryse eller kle seg varmere

la gutta få hodepine pga varmen

Av disse alternativene virker det mest fornuftig at de som er mer frosne enn andre bør kle seg varmt nok. Det er ubehagelig å jobbe når det er for varmt. Hvis man sitter sånn til at man kan ha vifter som kan stilles inn mot de som er varmest så kan jo det være en løsning. Men man må jo ofte bevege seg rundt i lokalet også.

Skrevet

Fant en interessant link her,

http://www.enoketaten.oslo.kommune.no/fou_...18750-5702.html

Veldig enig i det som står her:

"Hva vi oppfatter som komforttemperatur er individuelt. Når flere mennesker er i samme rom, vil det som oftest være noen som ikke er fornøyd med temperaturen, uansett hva termometeret viser. Siden ikke alle kan få det som de vil, burde de som fryser kanskje vurdere å kle litt ekstra på seg. Det er i hvert fall sunnere enn å skru alle ovner på fullt."

Anbefalt romtemperatur oppholdsrom: 20-22 grader.

Tipper forresten noen av dere her inne vil steile voldsomt av det som oppgis som anbefalt for soverom: 15 grader :)

Gjest Lilleulv
Skrevet
Tipper forresten noen av dere her inne vil steile voldsomt av det som oppgis som anbefalt for soverom: 15 grader :)

SKRIK! jeg foretrekker 22 på soverommet også takk. ellers blir det full fleecepysj og ullsokker

Skrevet

Hva med å ta med den en egen liten vifteovn på jobb? Eller bråker det for mye for de andre på kontoret?

Skrevet
SKRIK! jeg foretrekker 22 på soverommet også takk. ellers blir det full fleecepysj og ullsokker

Samme her!!

(Fryser bare ved tanken på 15 g!!) :kjefte:

Skrevet

Det er da bare å ta på en strikkejakke og evt. pulsvarmere, det, da... Selv har jeg kjøpt meg pene ullundertrøyer med lang erme, som jeg har under en strikkejakke eller sjal, og blir jeg veldig kald, har jeg pene pulsvarmere i veska.

Hjernen jobber for øvrig mye bedre i kaldere innetemperatur enn i varmere innetemperatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...