Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2003 #1 Del Skrevet 25. april 2003 Da min gutt var ca 4 - 4 1/2 år begynte han å skriver korte ord og etterhvert ble ordene lengre og han har nå gått over til å skrive setninger. I barnehagen skriver han ofte små setninger på kort å lager til meg og pappan. "deterjosomoftesaltiensetningdamendeterjomorsomtålese" Jeg har ikke noe lyst til å presse han i å skrive, så han har drevet på å lært av seg selv. Tror kanskje det kan ha med læringsdataspill for barn som gjør at han starter tidlig. Når vi er ute på butikk, går han å leser på skilter og andre ting han ser rundt seg. Er det vanlig å starte så tidlig med lesing og skriving? Verken jeg eller far startet så tidlig. Kan det ha seg i disse datatider at barn lærer tidliger og det blir morsommere å lære når det blir til en lek? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2003 #2 Del Skrevet 25. april 2003 Eldstesønnen vår leste flytende når han var 4 1/2 år. Vi hadde heller ikke drevet bokstavtrening med ham, men han spurte og grov - hva heter den bokstaven, og hva heter den der? En dag knakk han lesekoden og leste flytende uten å "stave" seg igjennom ordene. Leseinteressen har fulgt ham i alle år, nå er han 13 år og fremdeles en stor lesehest. Husker at det var endel "problemer" med den tidlige lesingen: en del TV programmer er ikke farlig for barn kun se på fordi de ikke oppfatter hva som sies grunnet språk, engelsk f.eks. Gutten vår derimot fikk med seg det meste, så vi måtte tidlig begynne å skjerme ham for programmer a la Ricki Lake osv. ( Kanskje et dårlig eksempel, de fleste burde i grunnen skjermes mot Ricki & co ) Vi fikk forresten høre av noen at det ikke var bra at han var begynt å lese så bra før han begynte på skolen, at det kom til å bli kjedelig for ham der osv. Det stemte overhodet ikke for vår del, på skolen møter man masse utfordringer på mange plan, så man har nok å bryne seg på selv om lesingen allerede er i boks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. april 2003 #3 Del Skrevet 25. april 2003 Innlegget over er fra meg. Det var dette med å lese om man er logget inn eller ikke da... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modesty Blaise Skrevet 26. april 2003 #4 Del Skrevet 26. april 2003 Hei! Jeg har en sønn på fire år som elsker å skrive korte ord og setninger og han har allerede lært seg alfabetet. Jeg tror ikke det er så lenge før han leser... Han elsker å spille dataspill og er veldig flink på pc en. Vi har ikke presset han til noe av dette. Vi har lest mye for han siden han var noen måneder gammel, han elsker og bli lest for fordi han er vant til det. Vi leser hver dag minst to bøker for han. Han er og veldig interssert i tall og mengdelære. Jeg har kjøpt noen fine aktivitetsbøker på bokhandelen som han liker godt å regne i og leke med bokstaver. Han vil dette selv og er interessert i dette. Dette har nok sin bakgrunn i at vi har lest mye for han og pc spillet som han bruker en del tid på. Men, jeg tror nok også at det og kommer av engasjerte foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 26. april 2003 #5 Del Skrevet 26. april 2003 Skal ikke se bort fra at dataspil o.a. er med på å gjøre barn lesedyktig tidligere. Og etter min mening er det tull at man skulle "holde igjen" ungene slik at de ikke kjeder seg på skolen. Det er noe som heter tilpasset opplæring.. Jeg leste da jeg var 5, men det hadde ikke noe med å bli lest for. Jeg ble aldri lest for, og hadde ikke masse bøker. Men jeg hadde Donald. Og jeg skulle da pokker ta finne ut hva de sa i det bladet! Ære være Donald, sier jeg bare. 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 26. april 2003 #6 Del Skrevet 26. april 2003 Hei :D Det er sletts ikke for tidlig! Og barnet har jo villet lære dette selv Så lenge ingen har presset barnet, kan jeg ikke se noe som helst galt i at han lærer seg å lese og skrive. Men... Det er viktig at dere holder lese og skrive interessen oppe når barnet begynner på skolen. Der starter de helt på bånn og jobber seg oppover.. Det er vanskelig å få til en 100% tilpasset opplæring noe som kan føre til at de flinkeste faller litt utenfor og synes det er alt for lett. Og når det blir alt for lett, blir det kjedelig. Og når lesing og skriving blir kjedelig... Da orker ikke barnt mer. Selvfølgelig har skolen også et visst ansvar for at alle barn skal få utfordringer, men det er viktig at også foreldrene hjelper barnet med å holde lese og skrivegleden ved like :D Du skal se det går bra -Kosepia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sivi Skrevet 26. april 2003 #7 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg leste i 5-årsalderen tror jeg, og det ble fryktelig kjedelig på skolen det første året. Jeg tror ikke skolen makter å gi tilpasset opplæring til alle, selv om det er en plikt de har. Skolen er tilpasset gjennomsnittseleven, de flinke og de svake faller litt ut. Men det betyr ikke at jeg mener det er dumt å lese tidlig. Helt enig med Kosepia, det er viktig at dere holder leselysten oppe. Og det finnes så utrolig mange fine barnebøker. Kanskje en ide å la ungen lese høyt litt først for dere, og så leser dere høyt videre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 26. april 2003 #8 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg kunne lese og skrive når jeg var fem. Jeg har eldre søsken og var nysgjerrig på det de kunne. Jeg var spesielt interessert i matematikk, og "privatundervisning" av ene søstra mi gjorde at jeg lå ca 2 år foran i mattepensum på barneskolen. Dette medførte at jeg kjedet meg gjennom norsk de første årene og matteundervisningen ca hele barneskolen. Skolen jeg gikk på hadde ikke noe opplegg for "flinke" elever, og foreldrene mine fikk kjeft av lærerinna mi fordi jeg syntes alt var så kjedelig. Foreldrene mine ba da lærerinna mi finne på noe for de elevene som kunne lese og skrive slik at disse elevene også kunne ha noe å bryne seg på. Dette endte med at vi som kunne lese fikk Torbjørn Egners lesebøker (er det det de heter) og fikk litt mere å bryne oss på der. Jeg tror ikke det er farlig at sønnen din har lært seg å lese såpass tidlig, så lenge han gjør det frivillig og syns det er morro. Men jeg tror også det viktig å være obs når han begynner på skolen og passe på at skolen fortsatt stimulerer hans lyst til å lære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå