fruenge Skrevet 25. april 2003 #1 Skrevet 25. april 2003 I dag har vi vært til sjekk igjen hos gynekologen. Alt var bare bra og jeg kom opp på benken for utvendig ultralyd denne gangan. Vi så også denne gangen at hjertet slo, men i tillegg sa legen det var en aktiv krabat fordi mens vi så på så sprellet han med ermer og ben. Herrenge felte en tåre der han satt så morro syntes han det var. Nå er det søkt om UL på sykehuset så jeg skal på dette i uke 17 eller 18. Da får vi skrytebilder av vidunderet. Jeg er 12+1 uke på veg og den lille utvikler seg i henholdt til skjema. Det er så herlig for meg å se hvordan min kjære reagerer når han ser UL skjermen og barnet. Han har nesten ikke snakket om annet i dag. Nå har vi vært hos lege to ganger ,og hver gang har min skjønne mann sagt at dette er morro og det største han har vært med på. Mon tro hva fødselen vil bli da! Åh som jeg elsker den gutten. Han var litrt skeptisk i beg om han skulle være med på kontroll, men nå tror jeg ikke at jeg får han til å la være. Det er stas og være to der.
Wit Skrevet 25. april 2003 #2 Skrevet 25. april 2003 Gratulerer med din lille aktive krabat Alltid morsomt å se sånt på UL. Min mann har vært med meg på mine 2 innvendige UL'er og han syns nesten det er mer spennende enn meg :D Han vil også gjerne være med så mye han kan, og det syns ihvertfall jeg er trygt og godt. 12+3
fruenge Skrevet 26. april 2003 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2003 Takk skal du ha Wit, det er så morsomt. Lykke til til dere også. jeg har forresten termin 3 dager etter deg.
Wit Skrevet 26. april 2003 #4 Skrevet 26. april 2003 Da blir det jo spennende å se hvem som blir "ferdig" først :D Nå gleder vi oss bare til neste ultralyd 5. juni.... Blir spennende å se på nytt. Særlig nå når magen har begynt å vokse litt, og alt begynner å bli litt mer virkelig. Selv om det ikke alltid føles sånn siden kvalmen har gitt seg Litt rart det der
Cathrine Skrevet 26. april 2003 #5 Skrevet 26. april 2003 Morsomt er det, helt klart. Skal til sånn nakkefoldscanning UL fredag til uken. For å sjekke for DS og andre skumle saker. Regner med at alt går greit, gleder meg til å se den lille krabaten igjen. Har fått time til ordinær UL 10. juni. Vi gleder oss vilt til det.
Gjest gjesta Skrevet 26. april 2003 #6 Skrevet 26. april 2003 Gratulerer så mye fruenge. Har ikke fått med meg at du er gravid, graviditet er ikke det forumet jeg er mest på, men jeg har tidligere fått med meg at du håpet på å bli det. Lykke til med svangerskap og fødsel. Klem, Mie.
fruenge Skrevet 27. april 2003 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2003 Tusen takk Mie. Cathrine du skrev: "Skal til sånn nakkefoldscanning UL fredag til uken. For å sjekke for DS og andre skumle saker" Hva er DS? Og får alle tilbud om scanningen?
Silfen Skrevet 27. april 2003 #8 Skrevet 27. april 2003 DS er downs syndrom. Det kan påvises ved UL ved at man ser at nakkefolden er større enn normalt. Om jeg ikke tar helt feil, ses dette best rundt uke 12. (tror jeg)
Babyface Skrevet 27. april 2003 #9 Skrevet 27. april 2003 Det er moro med UL! Vi fikk dessverre dårlige bilder på UL, fordi jenta vår ville sove og la seg med ryggen mot "kameraet" og så langt vekk hun kunne komme. Men det var moro likevel!
Cathrine Skrevet 27. april 2003 #10 Skrevet 27. april 2003 Helt riktig som Starfish beskriver det. Nei, alle får ikke tilbud om dette, men jeg ønsker å sjekke det ut, så jeg må gjøre dette på privat UL. Koster kr. 900 på Majorstuaklinikken. Downs Syndrom kan kun sees på denne spesielle type ul mellom uke 12 og 14.
Trebarnsmor Skrevet 27. april 2003 #11 Skrevet 27. april 2003 GRATULERER Ultralyd er skikkelig spesielt. Jeg har vært noen ganger nå siden jeg venter mitt 3 barn.Men det er alltid like artig. :D
fruenge Skrevet 27. april 2003 Forfatter #12 Skrevet 27. april 2003 Trodde bare Down kunne ses på fostervannsprøve. Det er jo det man er redde for når kvinnen er over 35 år, hvorfor tar man fostervannsprøve hvis det kan ses på UL? Dette var rart.
hegehi Skrevet 28. april 2003 #13 Skrevet 28. april 2003 Ultralyd i uke 12-14 er noe som er lite kjent i Norge, men som har vært mye brukt i Europa ellers. Har vært skrevet en del i avisene om det i det siste (bl.a. Dagbladet Magasinet). Utenlandske leger som kommer for å jobbe ved norske sykehus forstår ikke hvorfor man bruker fostervannsprøver, som kan skade fosteret, istedet for tidlig ultralyd. Men nå skal vi jo snart ikke få se noenting på UL, dersom de som styrer landet får det som de vil.... Da får jordmødrene kun opplyse om termin, fostervannsmengde og antall foster.
Silfen Skrevet 28. april 2003 #14 Skrevet 28. april 2003 Det skal visstnok en ganske erfaren jordmor til for å se forskjell på en vanlig nakkefold og en som er en DS nakkefold, ettersom jeg har frostått det. Dessuten kan det også visstnok være hevelse uten at barnet har DS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå