Gå til innhold

Lekser i 1. klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min og jeg har hver vår førsteklassing, på forkjellige skoler. Begge får ukelesker.

Jeg synes barnet mitt får passelig med lekser; en norsklekse som oftest går over 2 sider og innebærer både litt lesing og noen små skriveoppgaver/finne bokstaver eller ord. Totalt sett kan det dreie seg om kanskje 5-6 forskjellige oppgaver. Hvis h*n i tillegg har mattelekse, består den av toppen 4 oppgaver, og da er norskleksa redusert til det halve.

Søskenbarnet får opptil 8 sider med lesing i tillegg til 10 sider med matte. Selv om dette dreier seg om store bokstaver/tall og enkle oppgaver, synes både søsteren min og jeg at det er mye. Barnet hadde gledet seg lenge til å begynne på skolen, men nå er hun mest frustrert og ser ingen ende på leksene. Leksemengden har vært den samme fra dag 1.

De (og noen andre foreldre på trinnet) har tatt det opp, men får ikke gehør.

Hva mener dere? Hvor mye lekser får deres førsteklassinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På vår skole får 1. klassingene en lekse pr. uke. Det er enten en side i lekseboka eller en oppgave de skal gjøre hjemme, f.eks. finne rimord, ulike former osv. De har altså veldig lite lekser på dette trinnet hos oss.

Jeg synes det høres ut som søskenbarnet til ditt barn får mye lekser. Mengden tilsvarer det 2. klassingene får hos oss i norsk/lesing, mye mer i matte enn vi gir i 2. kl.

Som lærer ble jeg litt nysgjerrig på hva slags læreverk de bruker? Som oftest gir lærerveiledningene en pekepinn om leksemengde.

Jeg tror jeg ville ha tatt dette opp med læreren. Ingen er tjent med at elevene mister motivasjonen, og særlig ille er det hvis lekser blir et slit allerede i 1. klasse.

Skrevet

Min førsteklassing har ukeslekse, f.eks.

- to sider i norskboken (Safari) eller to matteboken (Multi)

-les ukens lesebok (lite hefte) tre ganger eller les valgfri bok 15 min. hver dag

-lær et lite vers med ukens bokstav utenat

-øv deg på å pakke sekken din hver kveld :)

I tillegg har de frivillige lekser, som gjerne er matteark, oppgaver på nett, lære vers og sanger osv.

Sønnen min syns han har såpass lite lekser at vi har bedt læreren om å få litt mer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Alvorlig talt! Søskenbarnet fikk mer lekser enn jeg som er 7. klassing får!

Jeg synes personlig ikke at 1. klassinger skal ha så mye lekser. Det bør vært gjort i løpet av 15-20 min. og kansje bare 1-3 dager i uken.

Synes det blir dumt at 1. Klassinger begynner å mislike skolen allerede da.

Selv likte jeg meg kjempegodt i 1-4. klasse! Men så begynte vi å vanskeligere arbeid enn jeg klarte å takle, så blir til at jeg gruer meg til skolen osv.

Skrevet

Jeg er lærer på 1 trinn. Vi gir ungene ukes lekser som oftest er ei side i Lesestart med store bokstaver og her skal ungene skrive ei linje med ukas bokstav og farge et bilde. frivillig lekse er å skrive/tegne noe på ukas lyd og lese noen linjer med ord. Så har de ei side i matteboka eller et ark med oppgaver som er noe lignende det vi har jobbet med på skolen. Frivillig er også å jobbe videre i Jeg vil lese bøkene til Toppstad. Her har ungene kommet veldig ulikt og jobber hjemme det de har lyst til.

Leksene skal være gjort til fredag, men de kan selvsagt gjøre de når som helst i uka. Vi gjennomgår og ser gjennom leksa på skolen på fredagen.

Vi har valgt å legge oss på en myk linje der ungene ikke skal føle de vokser under i lekse. De er forskjellige og noen gjør alltid ekstra leksene og noen gjør aldri. Men det er deres valg.

Og TS det virker veldig urimelig med den leksemengden din søsters?? barn har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...