Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #1 Del Skrevet 22. januar 2008 Fant en stilling jeg har lyst til å søke på. Men det står 100% engasjement... Hva vil det si? Er det vanlig, fast jobb..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristaa Skrevet 22. januar 2008 #2 Del Skrevet 22. januar 2008 Det er en 100 % stilling hvor du ikke er fast ansatt, kun på engasjement. Dette betyr enten at du kan få fast stilling etter engasjementets utløp, at du må finne nå jobb etter engasjementets utløp eller at du får et nytt, tilsvarende engasjement Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 22. januar 2008 #3 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Et engasjement er en midlertidig tilsetting. Betegnelsen finnes ikke i lovverket, men er en utbredt, trendy måte å bruke i arbeidsforhold, spesielt hvis man tilsetter noen midlertidig ulovlig. Det er nemlig strenge lover for når man har lov til å tilsette midlertidig. Fra Arbeidsmiljøloven: § 14-9. Midlertidig ansettelse Arbeidstaker skal ansettes fast (min uthevelse). Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås: a) når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten, b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat), c) for praksisarbeid, d) deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten, e) for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten. Merk at i punkt a) skal begge forhold være oppfylt. Endret 22. januar 2008 av Lilleba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristaa Skrevet 22. januar 2008 #4 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg ser positivt på midlertidige ansettelser jeg. Ellers måtte jo firmaer ansette folk i hytt og pine som kanskje viste seg å være tullinger/inkompetente m.m. På denne måten får man sett om dette er noe som kan fungere over lengre tid. Er selv midlertidig ansatt, men er lovet fast stilling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 22. januar 2008 #5 Del Skrevet 22. januar 2008 Til det har man prøvetid! Man kan ha prøvetid i inntil 6 måneder, og det skulle være nok til å finne ut om man har ansatt tullinger /inkompetente m.m. Dessuten vil det være en tvilsom bedrift hvis de ansetter i hytt og pine. Jeg regner jo med at en seriøs bedrift har tilsettingsprosedyrer som kan luke ut de mest "inkompetente tullingene", så kan folk ansettes fast, men med 6 måneders prøvetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristaa Skrevet 22. januar 2008 #6 Del Skrevet 22. januar 2008 Til det har man prøvetid! Man kan ha prøvetid i inntil 6 måneder, og det skulle være nok til å finne ut om man har ansatt tullinger /inkompetente m.m. Dessuten vil det være en tvilsom bedrift hvis de ansetter i hytt og pine. Jeg regner jo med at en seriøs bedrift har tilsettingsprosedyrer som kan luke ut de mest "inkompetente tullingene", så kan folk ansettes fast, men med 6 måneders prøvetid. Hva hvis bedriften ser seg best tjent med folk midlertidig ansatt? Kan ikke arbeidstakere finner seg andre jobber da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 23. januar 2008 #7 Del Skrevet 23. januar 2008 Hva hvis bedriften ser seg best tjent med folk midlertidig ansatt? Kan ikke arbeidstakere finner seg andre jobber da? Det var da et pussig spørsmål? Mange bedrifter ser seg selvsagt best tjent med midlertidige ansettelser, så kan de kvitte seg med folk etter eget forgodtbefinnende. Selvsagt! Er du arbeidsgiver selv, siden du har et slikt pussig synspunkt? Eller mener du virkelig på ramme alvor at folk i dag skal stå med lua i hånda og håpe på aller nådigst å bli ansatt for en periode hos en arbeidsgiver? Tror du det er for moro skyld at vi har en arbeidervernlov (Arbeidsmiljøloven), der et viktig punkt er at alle har krav på den tryggheten det gir å ha en fast ansettelse? Vet du at som midlertidig ansatt er du avskåret fra en rekke vanlige tjenester som ellers er vanlig her i Norge, f.eks. å få lån i banken? Kjenner du til arbeidernes kamp opp igjennom årene for å få verdige arbeidsforhold? Har du i det hele tatt kjennskap til norsk historie? Ditt utsagn "Kan ikke arbeidstakere finne seg andre jobber da?" minner meg faktisk om den berømte replikken til den franske dronningen som, da hun hørte om opprøret blant de fattige i Paris pga. brødmangel, sa: "Men kan de ikke spise kaker, da?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 23. januar 2008 #8 Del Skrevet 23. januar 2008 Frysepulver er liberalist på sin hals, og later til å mene at samfunnet vil fungere best dersom arbeidstakere ikke har noen rettigheter, ikke noe oppsigelsesvern, og ingen backing av en fagforening. Da kan markedskreftene operere fritt, og alt vil gå så meget bedre. Prøvetid er vanligvis 6 mnd, og i den tida er oppsigelsestiden på ganske så kort. Man skulle tro at det holder for de fleste arbeidsgivere til å finne ut om de ønsker å beholde en arbeidstaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå