Fat Sally Lee Skrevet 25. april 2003 #1 Skrevet 25. april 2003 Er flink og jogger regelmessig. Det er tilfredsstillende å kjenne at en bruker kroppen:) Vil samtidig ned noen kg. Har lagt på meg i det siste... Men hvor langt, hvor ofte og hvor lenge bør jeg jogge forr å merke noe på vekta? Noen med erfaringer om dette?
Eowyn Skrevet 25. april 2003 #2 Skrevet 25. april 2003 Det varierer jo fra person til person hvilken forbrenning man har. Men prøv å få jogget ca. 3 kvarter, så tror jeg du er godt igang...
Fat Sally Lee Skrevet 26. april 2003 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2003 Hvor langt kommer jeg på de 45 minuttene, da? Altså, hvor fort bør jeg jogge?
Eowyn Skrevet 26. april 2003 #4 Skrevet 26. april 2003 Du bør begynne i et "normalt" tempo, dvs at du jogger slik at du klarer å prate uten å bli andpusten. Så øker du tempoet etterhvert, holder nok å jogge ett kvarter for å varme opp litt. Bruk hele kroppen når du jogger, da får du mer igjen for joggeturen. Vær også "lett på tå", ikke stamp ned i bakken med hele foten, prøv å bruk fremre del av foten. Vel, er vanskelig å si for vi jogger i forskjellig tempo, i forskjellig terreng, kanskje vi er i forskjellig form osv.. Jeg for min del har i løpet av 45 minutter jogget 5-6 kilometer. Men det avhenger jo av dagsformen da. Jogg i ditt eget tempo, et tempo som du føler deg komfortabel med. Ikke press deg i begynnelsen, du vil etterhvert merke at du får bedre kondis og at du jogger fortere uten å bli så fort sliten. Det er deilig!!! Og hvis du har en bærbar cd-spiller som er støtsikker, så vil litt musikk med riktig tempo og rytme hjelpe godt på vei. Synes jeg i allefall...
Gjest Mel Skrevet 26. april 2003 #5 Skrevet 26. april 2003 For å få noen effekt, er det lurt å trene 3 ganger i uka i begynnelsen. Hvor lenge, og hvor langt, er umulig å si uten å vite hva slags grunnlag du har fra før. Minimum 20 minutter - og oppover selvsagt. I begynnelsen er det lurt å ta lange, rolige turer - du klarer sannsynligvis ikke å løpe sammenhengende så veldig lenge i starten, men da bare går du litt - og begynner å løpe igjen når du føler du er klar. Etterhvert blir løpe-intervallene lengre, og alt går mye lettere. Det er en del terskler som du må komme over når det gjelder løping - men når du har trent en stund kan du holde det gående veldig lenge i et bestemt tempo! Jeg foreslår at du ikke er så fokusert på lengde og minutter (i denne sammenhengen! ), men prøv å like det du gjør, føl at det gjør godt - uten å presse alt for mye i begynnelsen. Det er viktig å bygge opp et godt grunnlag for å kunne unngå skader o.l. når du senere begynner litt tøffere trening.
Gjest Mel Skrevet 26. april 2003 #6 Skrevet 26. april 2003 Ehm, *sunshine*, når jeg leser hovedinnlegget nå, så ser jeg at jeg kanskje svarte på feil spørsmål... Du har kanskje trent en stund, men vil ha tips til en annen type resultater? Hvis det er slik, har jeg misforstått, og kan komme sterkere tilbake med andre type opplysninger..?
Fru Fomle Skrevet 26. april 2003 #7 Skrevet 26. april 2003 Hvis målet er å ta av noen kilo og du allerede trener regelmessig, vil jeg foreslå at du begynner med intervall-trening eller fartslek. Hvis du trener 3-4 ganger i uken kan du bytte ut en av øktene med denne type trening. For en nærmere beskrivelse av fartslek kan du lese her. Personlig foretrekker jeg intervall-trening. Begynn med rolig oppvarming 15-20 minutter. Løp så f.eks. 5 repetisjoner på hver 200 meter. Pausen mellom skal være ca. halvparten av tiden du bruker på en intervall. Tempoet skal være slik at du blir skikkelig sliten, men samtidig skal du kunne holde ca. samme tempo på alle 5 intervallene. Etterhvert som du blir mer vant til denne type trening kan du øke antall repetisjoner og lengde på intervallene. Husk bare å ikke overdrive denne type trening, det er fort gjort å løpe på seg skade. Hvis du i tillegg gjør små forandringer i kostholdet burde du snart merke at kiloene forsvinner.
Fat Sally Lee Skrevet 28. april 2003 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2003 Takker for alle svar! Vil nå begynne å jogge regelmessig. Resultatene vil bli lagt ut i dagboken min.
Gjest Kira Skrevet 28. april 2003 #9 Skrevet 28. april 2003 Hvor langt kommer jeg på de 45 minuttene, da? Altså, hvor fort bør jeg jogge? Ikke stress i begynnelsen. Ta heller å "gi på" ved "midten", så du ikke blir så sliten og utslitt i begynnelsen.
Tusenfryd Skrevet 28. april 2003 #10 Skrevet 28. april 2003 Bruk hele kroppen når du jogger, da får du mer igjen for joggeturen. Vær også "lett på tå", ikke stamp ned i bakken med hele foten, prøv å bruk fremre del av foten. Jeg er helt uenig med deg, Eowyn. Jeg mener bestemt at man skal bruke hele foten - men ikke "stampe" den ned, nei. Du skal ned med hælen først, rulle på foten og så opp. På den måten får du en frist frapsark - bokstavelig talt - hvor du bruker hele benet og særlig baksiden på låret - og ikke forsiden på leggen. Da holder d mye lenger fordi du bla bruker en større muskel til samme arbeid, enn en mindre en som du har i leggen. Hvis du løper på fremfoten faller du også lett feil fremover og får feil løpestilling og får ikke brukt hele kroppen. Husk også på å løfte bena, spark foten opp bak, ikke subb fremover. Litt usikker her er jeg - og jeg er veldig klar over at det er stoooor forskjell på løping og mosjonsjogging - bare så det er sagt. Men siden vi er så uenige kan vi jo ha ulikt utgangspunkt, og jeg bøyer meg alltid for det faglige, selv om jeg har det utgangspunktet selv... *tenker* *tenker mer* *roper på Lasse*
Fru Fomle Skrevet 28. april 2003 #11 Skrevet 28. april 2003 Jeg trodde man skulle jogge "naturlig", dvs. ikke strebe etter en spesiell teknikk. Hvis man løper på den måte som er naturlig for kroppen så vil man automatisk løpe på den måten som det er minst risiko for skade?
Gjest Mel Skrevet 28. april 2003 #12 Skrevet 28. april 2003 Jeg er enig med Tusenfryd her, hva gjelder løpeteknikk. Eneste unntak kan være i spesielle situasjoner - jeg kan løpe med vekten fremover enkelte ganger - da for å trene/belaste andre muskler enn de "vanlige løpemusklene". Men jeg vil ikke anbefale å gjøre dette til vanlig løpestil. Valla, poenget ditt er riktig, men det er ikke alltid det blir riktig likevel. I en perfekt verden hadde vi løpt korrekt dersom vi løp naturlig. Nå er det slik at veldig mange av oss har overbelastede muskler her og der, og dermed løper feil av den grunn - selv om det føles naturlig. Eksempel: har du vondt i ryggen, virker det veldig naturlig å "ligge-sitte", siden dette fles avlastende. Poenget her er at dette bare gjør vondt verre, det bare føles riktig fordi ryggen allerede er skeiv. Når det gjelder *sunshine*s spørsmål - så er det mange ulike måter å trene opp kroppen på. Jeg mener at for å få fremgang, må du presse deg litt hardere for hver gang (dette er bl.a. en god venninne helt uenig i, hun mener at det riktige er å kun løpe så lenge det er behagelig... Men jeg kan nesten bare snakke for meg selv.). Det kan være lurt å løpe langt en dag (rolig), og intervall en annen dag. Skifte på ulike metoder, for å få best mulig utbytte og resultat. Det er jo listet opp noen metoder tidligere i denne tråden. Et poeng her er, siden du er opptatt av å gå ned i vekt (eller fjerne fett), er at du også må tenke på kostholdet. Dette er metodene du kan velge mellom: 1. Mye trening, lite (men nok) mat 2. Ekstremt mye trening, mye mat
Fat Sally Lee Skrevet 28. april 2003 Forfatter #13 Skrevet 28. april 2003 Kommer nok til å gå for metoden med mindre mat og mer trening.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå