Gå til innhold

Hvor sent får barna deres gå ut om kvelden?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet

Jeg har en 2.klassing, og hun legger seg normalt i 20.30-tiden på hverdager, men noen ganger også i 20-tiden hvis hun er veldig sliten en dag. Jeg tror det er ganske vanlig for de fleste av hennes nærmeste venner også.

Men så har vi en jevngammel jente her i nabolaget som tydeligvis legger seg en del senere, og tre ganger de siste to ukene har hun ringt på hos oss i 19-tiden for å spørre om datteren vår vil leke med henne (enten hos oss eller bli med bort til henne). Hver gang har vi sagt at det nok blir for sent at hun kommer og ringer på i 19-tiden, fordi det da ikke er lenge til leggetid, og kanskje kan hun heller komme bort litt tidligere en annen dag? Vår datter har en lillesøster i huset også, som legger seg i 20-tiden, så vi trenger litt ro i huset da.

Denne jenta synes det er rart at hun ikke kan leke med datteren vår, og at vi synes det er sent at hun ringer på først i 19-tiden. Mammaen hennes synes tydeligvis også at det er ok å sende datteren ut til venner i 19-tiden på hverdager (vi kjenner ikke mammaen i det hele tatt, hun vet ikke hvem vi er heller...).

Er det vi som er sære som synes det er rart at denne jenta ringer på så sent på hverdager?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stabell
Skrevet
Er det vi som er sære som synes det er rart at denne jenta ringer på så sent på hverdager?

Jeg synes det er sært å mene at det andre gjør er rart fordi man gjør noe annet selv. Du får si det til denne jenta, da, at hun ikke må komme etter kl 19. Hjelper ikke det får du si det til foreldrene. Hun trenger kanskje ikke like mye søvn som ditt barn.

Skrevet

Jeg tror jeg la meg enda tidligere enn din datter gjør da jeg var så liten... :sjenert: Jeg og lillebroren min skilte oss ut blandt de andre i klassene våre, men jeg kan ikke huske annet enn at jeg aksepterte at slik var leggetidene hos oss.

Finn de leggetidene du synes passer for dine barn, og forklar nabobarna at det er for sent å lekke når klokka er 19. Tenk så mye mer opplagte dine barn blir på skolen dagen etter! :)

Gjest Raskt innom
Skrevet

Det er jo ikke sikkert at denne jenta kan klokka ennå, og ikke vet hvor sent det er når hun ringer på.

Gjest Stabell
Skrevet
Tenk så mye mer opplagte dine barn blir på skolen dagen etter! :)

Selvgod tankegang. Alle barn trenger ikke like mye søvn. En 2. klassing som legger seg kl 21 kan også være opplagt på skolen dagen etter.

Skrevet

Det er en i gata vår som kommer bort til oss i tide og utide. Han kommer alltid slik som du beskriver, men disse barna er enda yngre. Han er 5 år gammel(samme er broren min), så det er utrolig plagsomt, fordi denne gutten forstår ikke når vi sier at det er for sent osv.. Men det som skjer her er at foreldrene vet ikke en gang at gutten går ut! Han kan komme uten varme klær på seg når det er steinkaldt ute. Så det kan jo hende at denne jenta sniker seg ut av og til, uten at moren vet det?

Skrevet

Det er kanskje slik at noen barn trenger mer/mindre søvn enn andre, likevel viser studier at barn som får mere og jevnere søvn klarer seg bedre enn de som har uregelmessig og mindre søvn.

Underskudd på søvn kan gjøre barn deprimerte, irritable og gi dårlige skoleprestasjoner, sier søvnforsker Eli Sørensen til Dagsavisen.

Mere kan leses her:

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?..._sover_for_lite

Jeg vet mange ikke har troen på dette, men jeg er en av dem som mener barn trenger søvn. Har venner hvor barna omtrent er oppe så lenge de vil, og alle disse barna er mere urolige enn våre. (Selv om det sikkert ikke gjelder alle barn som sover lite, men alle de barna VI kjenner!)

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/barnsoevn.php

Her kan man lese at skolebarn bør sove 10 timer om natta.

Dvs at om de står opp klokka 7.00 bør de legge seg 21.00.

http://www.allekvinner.no/index.php?option...6&Itemid=49

Jeg kunne lagt ut artikler på artikler rundt dette tema. Interesserer meg mye. :)

Skrevet

;)

Ble revet med her...;) Svarte jo ikke på spørsmålet engang...;)

Her i huset sier jeg fra om noen barn kommer sent og ringer på. I starten syntes eldstemann at det var litt flaut, men nå sier han ikke noe lengre...

Vi har lengre "utetider" om sommeren og i helger/ferier,

ellers skal 10-åringen være i seng kl.21.00 og 5-åringen kl.20.00.

Når det er mørkt vil jeg at eldstemann skal være hjemme senest kl.20.00.

Skrevet

Jeg synes også klokka 19 er for sent å begynne å leke med andre.

Barn kan selvfølgelig ha ulike behov for søvn. Uansett synes jeg det i alle fall grenser til uhøflighet å sende ungen sin ut for å leke med andre på denne tiden.

Kanskje litt annerledes på sommeren?

Skrevet

Jeg hadde 2. klassing i fjor. Da var innetiden kl. 19. Det var vi foreldrene enige om og barna kom automatisk hjem igjen da. I år er de i 3. klasse og får lov til å være ute til kl. 19.30. Det fine er at vi foreldrene snakker sammen og blir enige om hvordan vi skal ha det.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Lurer på om enkelte misoppfattet innlegget mitt litt. Det jeg lurte mest på var om andre foreldre synes det er ok at deres barn går til venner såpass sent på kvelden, eller hva dere evt. synes hvis noen kommer på besøk til dere.

Om sommeren har vi også litt andre regler her, ungene trenger ikke like mye søvn da og får være ute litt senere. Da er jo også andre unger i gata ute.

Jeg har selvsagt ikke noe problem med at andre unger legger seg til andre tider enn mine. Mine unger har alltid trengt relativt mye søvn. Men jeg hadde aldri latt 7-åringen min gå til andre i 19-tiden på kvelden, og spesielt ikke til folk jeg ikke kjenner...

En ting er å være sammen med venner til litt sent, det skjer av og til her og, men jeg synes det er noe annet å komme på besøk kl. 19, er det ikke?

Skrevet

Her i huset hadde det vært uaktuelt med besøk som kom kl. 19. Det er da Veslas venner pleier å dra hjem... Hun hadde heller ikke fått gått til andre så sent.

Enig i at det blir litt annerledes om sommeren, men tror kanskje jeg hadde vært tilbakeholden med å begynne med besøk så sent da også, ikke minst fordi 4-åringen vår trenger ro rundt leggetid. Kanskje vi er veldig strenge, men vi har ikke så veldig annerledes regler i feriene enn ellers, vi.

Skrevet

Min førsteklassing må være inne kl 19 (1930 om sommeren) og er i seng kl 20. Han får ikke ringe på hos noen etter 18, og får heller ikke gå ut om noen spør etter ham senere enn dette (med mindre de skal spille fotball i hagen her en halvtime e.l.).

Det er stort sett like regler hos de fleste ungene i nabolaget.

Skrevet
Lurer på om enkelte misoppfattet innlegget mitt litt.

...sikter vel til meg, du...;)

Joda, også fikk jeg inn neste innlegg som svar...;)

Barn og søvn engasjerer meg...ikke meningen og blande inne annet...

Sletter innlegget om du vil...

Skrevet
Jeg hadde 2. klassing i fjor. Da var innetiden kl. 19. Det var vi foreldrene enige om og barna kom automatisk hjem igjen da. I år er de i 3. klasse og får lov til å være ute til kl. 19.30. Det fine er at vi foreldrene snakker sammen og blir enige om hvordan vi skal ha det.

Jeg har alltid synes det har vært litt sært når noen foreldre på foreldremøter går inn for at alle skal ha den samme innetiden eller leggetiden. Det kan være et uendelig antall grunner til at ulike tider passer for uliker barn.

Og så er det alltid de samme, høyrøstede foreldrene som kommer med disse forslagene.

Skrevet
...sikter vel til meg, du...;)

Joda, også fikk jeg inn neste innlegg som svar...;)

Barn og søvn engasjerer meg...ikke meningen og blande inne annet...

Sletter innlegget om du vil...

Nei, det var faktisk ikke deg jeg siktet til - fikk med meg begge dine svar! ;) Fine svar var det og, så takk for de! Det var noen gjester litt før deg jeg siktet til...

Siste gjest her: felles leggetid synes jeg også er rimelig uaktuelt, er det virkelig noen som vil ha det? Det å jo være opp til hver familie.

Felles innetid er en annen ting, men det er heller ingen kampsak for meg.

Skrevet
Siste gjest her: felles leggetid synes jeg også er rimelig uaktuelt, er det virkelig noen som vil ha det? Det å jo være opp til hver familie.

Ja, det er faktisk noen som ønsker det, "for at det skal være likt for alle". Etter min mening blir det helt feil.

Men for å svare på innlegget ditt: hvis du hver gang hun ringer på sier at det dessverre er for sent så skjønner hun vel tegningen etter hvert?

Skrevet

Da sønnen min gikk i 2 klasse var innetiden kl 19.30 på hverdager. Han pleide å legge seg i 20.30 tiden. Det var helt greit at noen ringte på kl 19, men de fikk jo bare være her til 19.30. Alle nabovennene har samme innetid.

Skrevet
Da sønnen min gikk i 2 klasse var innetiden kl 19.30 på hverdager. Han pleide å legge seg i 20.30 tiden. Det var helt greit at noen ringte på kl 19, men de fikk jo bare være her til 19.30. Alle nabovennene har samme innetid.

Men ville du latt han gå til noen du ikke kjente kl 19? Mammaen til denne jenta vet jo ingenting om våre rutiner i det hele tatt, hun vet ikke hvem vi er engang... Og den jenta det er snakk om kan ikke klokka heller.

Skrevet
Ja, det er faktisk noen som ønsker det, "for at det skal være likt for alle". Etter min mening blir det helt feil.

Men for å svare på innlegget ditt: hvis du hver gang hun ringer på sier at det dessverre er for sent så skjønner hun vel tegningen etter hvert?

Vel, hun har jo tydeligvis ikke gjort det da siden hun har vært på døra vår 3 ganger i løpet av 14 dager og blitt sendt hjem hver gang... Og vi har jo sagt hver gang hvorfor vi synes det blir for sent. Datteren vår synes jo det er litt leit på en måte, men samtidig skjønner hun hvorfor og sier at det er greit. Hun er jo vant med at alle de andre vennenes foreldre henter i 19-tiden og at det er litt slutt på lek og venner rundt det tidspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...