Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte og bestilte time hos legen i dag- hun i tlf'en ville vite hvor langt på vei- men det vet jeg ikke. jeg vet jo at man regner fra første dag i siste mens, Men dette blir litt rart...Jeg har hatt en syklus på 76 dager denne gangen ca..testa positivt dag 77. jeg sa at jeg var sikker på at el var for en 14 dager siden, men første dag i siste mens var jo i februar... Hun sa det ikke var noen annen måte å finne ut hvor langt på vei jeg er pga dette...jeg er litt redd for å komme for sent til legen, vil jo følge opp mirakelet på best mulig måte!! :enig: så da hun sa jeg fikk time 25. juni, ba jeg om en nå med en gang ...Da kunne hun ikke ta noen gu pga at det kan forstyrre og ødelegge så tidlig. jeg følte at jeg vil i hvertfall prate med legen om dette, så får jeg heller ta denne timen + den 25. juni..

Noen som vet noe om hvordan jeg kan finne ut av dette? de utregn. måtene div. graviditets sider har jo blir jo helt feil! :roll:

vel, det skal i hvertfall bli ok å prate med legen og sånn ...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med en privat ultralyd? Kan ikke se noen annen måte å få et sikkert svar på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man regner ut fra første dag i siste mens.

Etter hva jeg har forstått er du ca 4 uker på vei. (eller tar jeg feil?)

Man har som regel første svangerskapkontroll ca i uke 10 - 12. Noen før andre senere.

Synses ikke det var så veldig langt fram da, og ventelistene er faktisk lange. Så lenge du ikke har noen problemer eller smerter har du strengt tatt behov for kontroll før.

Ved en Gu sjekker man livmorstørrelsen og tar celleprøver.

Man tar også en del blodprøver, og stixer urinen.

Hjertelyden skjekkes ikke uansett ikke før ca uke 12 eller noen etter det.

Om det skal oppstå blødninger eller smerter, bør man jo oppsøke lege, den det er ingenting en lege kan gjøre hvis det ikke er som det skal.

Så jeg tror ikke du behøver å engste deg for å måtte vente. Men selvfølgelig hvis det gjør deg tryggere tar du en tidliger time.

Skrevet

det er jo det jeg lurer på, hvor langt på vei jeg er...? Skrev at jeg vet hvordan man regner ut, men iogmed at jeg er så uregelmessig så er jeg usikker...Mulig jeg formulerte meg klønete.

Gjest Anonymous
Skrevet
det er jo det jeg lurer på' date=' hvor langt på vei jeg er...? Skrev at jeg vet hvordan man regner ut, men iogmed at jeg er så uregelmessig så er jeg usikker...Mulig jeg formulerte meg klønete.[/quote']

Når du regner ut fra første dag i siste mens, er det nogen lunde rett etter som UL-termin lander på ca samme dag.

Du har jo uansett eggløsning ca 14 dager etter mensstart, så du kan nok regne fra første dag ja.

Men en UL på en privat klinikk gir deg jo selvfølgelig svaret.

Men jeg tror at for tidlig UL, klarer de ikke å måle skikkelig, for å finne ut eksakt alder.

Jeg var på UL i uke 8 (pga spontanabort tidligere) og de ville ikke si noen om alder pga for tidlig UL.

I følge min termin før UL hadde jeg 19 august. Etter UL fikk jeg eksakt 24 august.

På mine første to barn viket det på 2 og 3 dager så det er nok ganske så eksakt ja.

Skrevet

Ved en innvendig UL kan de i starten helt nøyaktig finne ut hvor langt på vei du er. Dette da fosteret frem til uke 18 eller noe sånt utvikler seg helt likt i størrelse. Dette var ihvertfall det jeg fikk vite når jeg var på UL (var da 8+4). Da så jeg også hjertet slå helt tydelig :D

Dersom du er veldig usikker kan en sånn UL tas nå også. Det skader IKKE fosteret. Jeg tok sånn UL siden jeg bærer på en liten ICSI baby.

12+3 idag.

Skrevet
Du har jo uansett eggløsning ca 14 dager etter mensstart' date=' så du kan nok regne fra første dag ja[/quote']

Det er vel riktig å si at du har eggløsning ca. 14 dager FØR menstruasjonen. Med så lange sykluser som Kipa har hatt blir det vanskelig å sette menstermin.

Kipa: Hvis du vet sånn omtrent når du hadde eggløsning kan du stipulere en mensdato 14 dager før eggløsning for å finne en omtrentlig "menstermin", da vil du treffe nogenlunde rett, så får du vente til UL med å få den eksakte terminen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ikke satt meg 100% inn i akkurat kvinnens syklus ettersom jeg har regelmessig mens men fant litt på denne siden:Eggløsning

Menstrasjonssyklusen er hos de fleste kvinner ca 28 dager. Perioden fra eggløsningen til menstruasjonen er vanligvis 14 dager. En kvinne som for eksempel har 32 dager syklus har sin eggløsning omtrent den 18 dagen, mens en som har 26 dagers syklus har eggløsning ca den 12 syklusdagen (regnet fra første dag i forrige mens).
Skrevet

Dette er kansje litt utenom spørsmålet ditt men jeg reagerte på at du ikke fikk komme til legen før. Jeg fikk vite at jeg var gravid i påsken og ringte legen på tirsdagen etter. Enligt terminkalenderen her på KG var jeg 6+4 på vei da. Jeg har også hatt noe uregelmessig menstruasjon men brukte det jeg omtrent hade hatt de måntene jeg var i rute (31 dager). På legekontoret sa det jeg kunde komme samme dagen! Legen gjorde en gu, jeg fikk tatt urinprøve og blodprøver. Jeg synes det var kjemppe greit å få snakke med lege så tidlig å få bekrefte at jeg virkelig er gravid. Så er det jo greit å ha en lege å ringe til hvis noe skulle gå gærnt. Ang. termin så kom jeg til 12.12 på KG og legen kom til 11.12, og hun synes det kjentes som jeg var 6-7 uker på vei. Til slutt fikk jeg bestilt time hos jordmor om 1 mnd, 22 mai.

Skulle jeg vært deg skulle jeg ringt igjen til legekontoret og stått på for å få en tidligere time. Det er jo så mye man lurer på at jeg i hvert fall var mye lettere til sinns etter legebesøket.

Ønsker deg lykke til og husk å glede deg oansett!

Skrevet

sånn nå har jeg vært hos legen og er veldig lettet! Hun tok seg tid til å prate med meg og synes også det var vanskelig å finne ut av hvor langt på vei. Derfor fikk jeg en henvisning til en privat gyn. klinikk for å ta innvendig ultralyd. Synes det var så godt at hun tok meg på alvor og ikke bare gikk ut fra siste mens første dag som mange her inne mente hun ville gjøre. Det er å ta en pasient på alvor det hun gjorde, og jeg er kjempe glad!!

men forøvrig lurer jeg litt ang. sånn innv. ul?? Er det ekkelt?

Skrevet

Nei,. Kipa, innvendig UL er greit, litt vemmelig, men ikke vondt. De om at de snur skjermen mot deg så kan du kikke der og se på barnet fremfor å konsentrer deg om underlivet.

Lykke til

Skrevet

Jeg har ikke lest hva alle andre har skrevet her, men da jeg skulle ha nr to var jeg på ul på svangerskapets 11. dag.

Jeg skulle egentlig sjekke ut noen cyster jeg hadde, men jeg hadde to blå på morgenen og sa ifra om dette. Jeg fikk innvendig ul og de fant noe de påstod var endometriose og at jeg absolutt ikke kunne være gravid.

Jeg stod på mitt og kom tilbake uken etter.

Fremdeles to blå, og "endometriosen" hadde vokst litt. Normalt, sa de, men jeg ble såkalt HCG- testet, man tar blodprøver annenhver dag for å sjekke om HCG-nivået stiger slik det skal. Det gjorde det, men de sa at babyen lå utenfor livmoren, for klumpen i livmora VAR endometriose

(de må jo være så jævla påståelige!!)

Husker godt den dagen jeg var der rundt åttende uke og de sa

" Hmmm, kanskje den ligger intrauterint allikevel..."

Poenget mitt er at jeg var på til sammen tretten ul i løpet av svangerskapet.De kan tidlig se at du er gravid og allerede rundt seks-syv uker bestemme ca-termin dersom du har en god gynekolog.

På dette tidspunktet er det også mulig å gjennomføre utvendig ul,

hvis legen er dyktig.

Stå på krava, det er det eneste som nytter i duste-helse-Norge! :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...