Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du på hjemmebane for å bidra?? Som jeg har lest: Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan bidra med litt! Mitt lille bidrag er følgende:

-Sortere papir-, mat-, plast- og restavfall

-Gi utvokste og brukbare barneklær til noen som vil arve dem, eller til Fretex

-Gamle leker gis til barnehager i nærheten, eller til andre som vil ha dem

-Fyre med ved i størst mulig grad

-Slå av lyset i rom som ikke brukes

-Ha en skikkelig opprydning et par ganger i året og gi det som går an til loppemarked

Tja - det var vel det. Bilbruken er uaktuell å kutte ned på dessverre. Da kommer vi oss verken til eller fra jobb og rekker heller ikke å hente på SFO pga elendig kollektivtilbud.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja jeg har tenkt på akkurat denne i den siste tiden, hva gjør vi egentlig, og det er vel ikke mye, men prøver å bli bedre da:

* bruker handlenett istedenfor å kjøpe bæreposer

*sorterer papir og restavfall, skulle gjerne sortert matavfall også ,men det går ikke her vi bor enda, men ønsker meg varmkompost.

*har kjøpt vaskenøtter, men har ikke fått brukt de enda

* gir bort gamle klær osv til loppemarked fremfor å kaste

* kjøper helst gamle møbler osv

* Er i ferd med å bytte ut alle lyspærer med sparepærer, ettersom de går istykker

* prøver å spise mer fisk fremfor biff....

Ja ikke akkurat den store mijøforkjemperen, men vil gjerne bli bedre.....

Skrevet

Vi gjør følgende:

- sorterer plast/metall, papir og matavfall

- skifter ut alle lyspærene med sparepærer etterhvert som de ryker

- skrur av lyset i rom vi ikke er i

- skrur av PC og TV helt når de ikke er i bruk

- spiser ikke industrikjøtt

- har ikke bil (men den ble også solgt fordi vi ikke ville prioritere den slags utgifter som studenter)

- får økologisk frukt og grønt på døren, og handler jevnlig på økologisk gårdsutsalg (og økomat hvor vi ellers får tak i dem)

- er medlem av De Grønne, Grønn Hverdag og Fremtiden i Våre Hender

- blogger om miljø

- generelt lavt forbruk, og gir bort CDer, DVDer og klær istedet for å kaste, og forsøker å kjøpe brukt det vi kan

- bruker handlenett og ryggsekk

Det er vel det jeg kommer på. Vi jobber stadig for å bli grønnere. :)

Gjest antigartner
Skrevet

Sorterer alt avfall i alle de fraksjonene som er mulig her vi bor (matavfall, plast, papir, glass/metall, drikkekartong, klær, treverk, papp + restavfall).

Har "uadressert reklame - nei takk"-klistremerke på postkassa. Bidrar til avfallsreduksjon.

Kjøper ikke industrikjøtt (spiser bare selvjaktet vilt).

Skrur av alle el-apparater som ikke er i bruk, og unngår stand-by.

Slukker lys i rom som ikke er i bruk.

Bruker sparepærer.

Har tidsur på panelovner. Det er ikke nødvendig at det er så varmt når vi ikke er hjemme.

Har senket innetemperaturen med 1 - 2 grader.

Bor nær jobben til en av oss - kan gå :)

Fyrer med ved. Det er CO2-nøytralt.

Er medlem i Grønn Hverdag.

Ingen av disse tingene har vært noe tungvint å gjøre. Vi har bare tatt utgangspunkt i vår situasjon og hva som ville være enkle tiltak for oss, og som vi har både kortsiktige og langsiktige fordeler av. Vi sparer strømutgifter, får gratis trim av å gå til jobb (en av oss) og klarer oss med en bil, mot tidligere to! Viltkjøtt er ikke like aktuelt for alle, men det er blant de mer miljøvennlige kjøttvarene.

Skrevet

- Er vegetarianer

- Eier ikke bil eller annet bensindrevet fremkomstmiddel

- Bruker ryggsekk når vi handler mat

- Kildesorterer og komposterer

- Kjøper mest mulig økologisk og kortreist mat

- Har varmepumpe og vedfyring

- Lager mat/te/kaffe på vedkomfyren når den er i bruk

- Har sparedusj

- Gir helst opplevelser eller ikke-ting i gaver

- Velger tog/buss fremfor fly der det er mulig

- Betaler klimabillett på flyreiser de gangene vi har vært nødt til å fly

- Har et bevisst forbruk, dvs handler klær når vi trenger det, ikke når vi har lyst

- Unngår plastprodukter der det er mulig

- Lite bruk av vaskemidler i rengjøring

En av mine største miljøsynder er nok bøker og tidsskrifter. Der forbruker jeg nok mer enn godt er. Burde være enda flinkere til å bruke biblioteket.

Gjest Gjest over
Skrevet

Jeg tok nettopp Klimatesten i VG og fikk et årlig utslipp på 2056 kilo "klimagasser", godt under halvparten av gjennomsnittet på 4500 kilo. Er egentlig fornøyd med det, da det ca 95% av utslippene kommer fra fly, som skyldtes et besøk hos familien i England. Og som vi har betalt klimabillett for.

Skrevet
- Gir helst opplevelser eller ikke-ting i gaver

En av mine største miljøsynder er nok bøker og tidsskrifter. Der forbruker jeg nok mer enn godt er. Burde være enda flinkere til å bruke biblioteket.

Å gi opplevelser skal jammen jeg begynne med også, i steden for å vri hjernen for å finne på noe som personen kanskje ikke vi ha engang... Men teaterbesøk, kino, konserter... Takk for tipset, at jeg ikke har tenkt på det MYE tidligere, da?

Jeg elsker å lese, men er blitt flik til å lese nettaviser i det siste. Og biblioteket har jo mange tidsskrifter man kan låne. Bøker derimot... Jeg bør kanskje skjerpe inn avbestillingene i bokklubben??

Satte forresten et "Uønsket reklame - nei takk" klistremerke på postkassa i går, gleder meg til å slippe all reklamen jeg aldri kikker på allikevel.

Skrevet

Jeg glemmer alltid ting. Vi har også nei til reklame-klistermerke på postkassen. Vi har varmekabler på badet, men bruker ellers ingen ovner (vi har ikke peis eller oljefyring).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...