Gå til innhold

En liten utfordring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fri i dag, og tenkte derfor jeg kunne lage en litt bra middag til kjæresten kommer hjem. Vi har nettopp flyttet inn i ny leilighet, og har minimalt med kjøkkenutstyr (og heller ikke råd til å kjøpe akkurat nå). Så da vil jeg gjerne ha tips til gode middager som kan lages ut fra disse kriteriene:

- Må kunne lages med det jeg har til disposisjon, som er:

- Stekeovn

- Kokeplater, men bare én liten kjele

- En brødkniv

- Ildfast form

- Visp

- Skal være forholdsvis sunn mat

- Må være relativt billig

- Gjerne vegetar, men ikke et krav

Håper dere har noen gode og spennende forslag. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Innbakt kyllingfilet:

Man tager en filet pr person. Smør ost (velg favoritt osten din, f.eks. kremost med urter, Blue Castello, vanlig hvitost med krydder, ost med hvitløk .. osv) på filen og rull den inn i bacon. Legg på ildfast form. Sett i varm ovn 250 grader i 30 minutter. Ha salat, evt. ris til.

Eller: laksefilet ala Blondie: Finn frem folie. Skjær opp purreløk (løk), paprika, squash, litt fersk timian, litt fersk persille og legg halvparten i bunnen av foilien. Ha på litt olje eller melange. Legg på en laksefilet med skinnet ned. Sprut litt sitron over. Hell på resten av krydder/grønnsaker og strø på med pepper og salt. Lukk folien (en folie pr person og en filet pr person) og varm i ovnen i ca 20 minutter med 225 grader. Server gjerne kokte poteter til eller bare salat.

Skrevet

Et forslag til vegetarmat:

Hakk løk og hvitløk, surr lett i en gryte. Tilsett squash, gulrot og paprika skåret i passe biter, stek litt til. Ha så i (ferdigkokte/hermetiske) kikerter, en boks tomater, litt rosiner, litt grønnsakbuljong og spisskummen og cayenne etter smak (jeg bruker bare nok cayenne til at det blir litt "varmt", ikke glohett). Kokes til grønnsakene er møre, serveres med couscous. Enkelt, sunt og godt. :)

Siden dere bare har en kjele kan du helle maten i den ildfaste formen mens du lager couscous, det går jo så fort at den ikke blir kald (evt. kan du jo holde den varm i stekeovnen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...