Gjest Pippip Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 (endret) slettet Endret 18. februar 2009 av Pippip
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Hva mener dere? Hvorfor er det så spennende å sladre? Og hva oppnår de med å sladre? Sladder er en sykdom. Ondsinnet sladder er en pest. Lykke til videre Pippip - det virker som dere står sammen og klarer å heve dere over dette (selv om det sikkert er litt tungt til tider).
Gjest falleri Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Har de så kjedelige liv at de sladrer for å få litt spenning i hverdagen? Eller har de så miserable liv at de føler segt bedre når de tror at andre har det verre enn dem? Jeg tror disse to elementene er mye av grunnen til hvorfor folk sladrer. De kjeder seg rett og slett, og i mangel på andre samtaleemner velger de nabo-kjerringas problemer. Jeg merker selv på min arbeidsplass, at det er mange forskjelllige mennesker som jobber der, i forskjellig aldersgruppe, og da har man ikke så veldig mye til felles. For å ha noe å snakke om da, er det sladder som er alternativet. Noen er nok også skadefro som du nevner, og liker å rakke ned på andre, men jeg tror ikke denne gruppen er så stor som den andre.
Gjest Pippip Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Jeg tror disse to elementene er mye av grunnen til hvorfor folk sladrer. De kjeder seg rett og slett, og i mangel på andre samtaleemner velger de nabo-kjerringas problemer. Jeg merker selv på min arbeidsplass, at det er mange forskjelllige mennesker som jobber der, i forskjellig aldersgruppe, og da har man ikke så veldig mye til felles. For å ha noe å snakke om da, er det sladder som er alternativet. Noen er nok også skadefro som du nevner, og liker å rakke ned på andre, men jeg tror ikke denne gruppen er så stor som den andre. Jeg er enig i det du sier her, men jeg må bare spørre: Blir det snakket om nabokjerringas problemer, eller problemer de tror nabokjerringa kanskje har? Altså spekulasjoner og konstruering av problemer? Jeg tror det siste. Jeg tror ikke at sladder dreier seg om virkeligheten, hva som skjer, har skjedd, og kanskje vil skje. Jeg tror det dreier seg om spekulasjoner, hva folk TROR skjer, TROR har skjedd og kanskje hva dem ønsker skal skje. En nabo fikk høre at huset deres skulle gå på tvangssalg. Hun visste ikke engang at de hadde økonomiske problemer! Den samme naboen har vært avholds i mange år, mens det gikk rykter om at hun er alkoholiker, og ikke engang en tørrlagt alkoholiker.. Det var den familien for et par år siden, nå er det vår tur.
Gjest Pax Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Hjernen vår er visst konstuert slik at sladder er en informasjon som er lett å huske, i tillegg til at det fungerer som sosialt "lim". Sladder er forøvig interessant. I teorien sladrer ingen, i alle fall vil ingen vedkjenne seg det, og alle synes det er smålig og forkastelig. I praksis, derimot....
Gjest Pippip Skrevet 22. januar 2008 #6 Skrevet 22. januar 2008 Hjernen vår er visst konstuert slik at sladder er en informasjon som er lett å huske, i tillegg til at det fungerer som sosialt "lim". Sladder er forøvig interessant. I teorien sladrer ingen, i alle fall vil ingen vedkjenne seg det, og alle synes det er smålig og forkastelig. I praksis, derimot.... Veldig enig i dette! Men det er jo stor forskjell på sladder og "sladder" og da. Jeg "sladrer" også, men da er det om det jeg oppfatter som hyggelige ting... "Så koselig at X skal gifte seg", "det blir full fart i huset når Y får en jr.", eller "det blir så rart når Æ og Ø flytter, jeg kommer til å savne dem", "fin bil naboen har kjøpt seg"... At jeg har tråkket i salaten noen ganger og røpet "hemmeligheter" som ikke skulle ha kommet ut enda innrømmer jeg. Det var utrolig pinlig når jeg gratulerte en kommende bestemor som ikke visste at svigerdatteren var gravid ennå. Heldigvis tok de det greit alle sammen... Men ingenting av det er spekulasjoner eller problemorientert. Det å snakke om naboens reelle eller konstruerte problemer osv har jeg da ingen glede av... det finnes nok av hyggelige ting å snakke om.
Gjest Chrizzy Skrevet 22. januar 2008 #7 Skrevet 22. januar 2008 Vel, jeg er ofte skeptisk til den som "viderebringer" sladderet. Altså den som forteller det til deg. Hvilke grunner har den personen for å si det til deg?,Hva er tanken bak? Hvor dramatisk er den personen? Stoler du 100 % på den personen? Og hvorfor egentlig er mange så glade i å fortelle hva andre prater om, det er jo en stor sansynlighet for at de har vært tilstede om de vet dette, hvorfor var "andre" så trygge at de turte å prate "skit" mens den personen var der da? Det er mange ildpåsettere rundtomkring.
Nabodama Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Pippipp, du har nok rett i dine antagelser om hvorfor folk sladrer. Selv opplever jeg ikke mye sladder i vår omgangskrets, heller ikke på jobb, selv om vi er nesten bare damer der. Ihvertfall ikke ondsinnet sladder. Klart vi snakker om hva som skjer, men det er om hyggelige ting. Det snakkes om mindre hyggelige ting også, men da mer som oppdatering, det diskuteres ikke rundt det, og det spekuleres ikke i det.
Gjest Pippip Skrevet 22. januar 2008 #9 Skrevet 22. januar 2008 (endret) slettet Endret 18. februar 2009 av Pippip
Gjest Pippip Skrevet 22. januar 2008 #10 Skrevet 22. januar 2008 Pippipp, du har nok rett i dine antagelser om hvorfor folk sladrer. Selv opplever jeg ikke mye sladder i vår omgangskrets, heller ikke på jobb, selv om vi er nesten bare damer der. Ihvertfall ikke ondsinnet sladder. Klart vi snakker om hva som skjer, men det er om hyggelige ting. Det snakkes om mindre hyggelige ting også, men da mer som oppdatering, det diskuteres ikke rundt det, og det spekuleres ikke i det. Den kjenner jeg igjen! Slik er det i vår omgangskrets også
Gjest Chrizzy Skrevet 22. januar 2008 #11 Skrevet 22. januar 2008 Det er også sant. Men i vårt tilfelle hadde sladderen nådd mannen min sin arbeidsgiver, som videreformidlet sladderen da han på fleip lurte på mannen min hadde tusket til seg fra "kassa" siden vi hadde råd til alle de planene vi i følge sladderen hadde framover. Hvis ikke han hadde forsynt seg av "kassa" så ikke arbeidsgiveren annen forklaring enn at han betalte mannen min for mye i lønn. :gjeiper: Slik fikk vi vite om det som ble sagt om oss, ikke for å lage drama, men fordi ryktene var så tåpelige at dem som kjenner oss vet at det er tull. Ok, men da kan det jo faktisk dreie seg om en misforståelse, eller noe 1-2 personer har spunnet ihop. Synes selv det egentlig er lite stygt sladder rundtomkring der folk prater.
Gjest Pippip Skrevet 22. januar 2008 #12 Skrevet 22. januar 2008 (endret) slettet Endret 18. februar 2009 av Pippip
Serene Skrevet 22. januar 2008 #13 Skrevet 22. januar 2008 (endret) Sosialt lim, ja, det er vel det det er, dessverre. Vi bor derimot på et lite sted, og har etterhvert funnet ut vi bare må akseptere sladderen som går om oss, selv om den er aldri så uriktig. Få folk, lite som skjer, er det noe så får de bare ta tak i det, og det en ikke vet det finner en på. Så lenge ryktene ikke når avisa er det levelig, for står de på trykk er de ihvertfall sanne. Sånn er nå bare det. Håper de etterhvert finner andre folk å snakke om. Endret 22. januar 2008 av Serene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå