Gå til innhold

oppskrifter på grønnsaksburger/kaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lære å lage noen litt mettende vegetarretter, og synes løk- og kålkaker o.l høres veldig godt ut. Så nå lurer jeg på om noen har oppskrifter å dele? Hva er viktigst for å få sånt til å henge sammen? Om jeg skjønner det, kan jeg jo variere endel selv :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke oppskrift, men det finner du sikkert hvis du søker her eller på google o.l. men det jeg tror, er at egg får det hele til å henge sammen.

Gjest Badiane
Skrevet

Vi laget (selvkomponerte) indiske grønnsakskaker på søndag som ble veldig gode, og her er fremgangsmåten:

Kutt grønnsakene (vi brukte løk og kål) i fine strimler, og ha dem i en bolle. Strø salt over, og la stå i en halvtimes tid, til det begynner å komme væske ut av grønnsakene. Tilsett kikertmel/gram flour (fås i innvandrerforretninger), litt matyoghurt, revet ingefær, malt spisskum, koriander og gurkemeie, og rør slik at grønnsakene blir dekket av røre. Form dem til flate kaker, og stek i olje på middels varme. Sjekk at grønnsakene i midten er gjennomkokte - hvis de ikke er det, kan du ha kakene i ovnen på 150 grader i noen minutter.

Skrevet

Takk for svar, de hørtes skikkelig gode ut :) Kan jeg bruke andre typer mel? Potetmel eller hvete, f eks? Sånn i tilfelle jeg ikke kommer meg på en innvandrerbutikk de første dagene...

Gjest Badiane
Skrevet
Takk for svar, de hørtes skikkelig gode ut :) Kan jeg bruke andre typer mel? Potetmel eller hvete, f eks? Sånn i tilfelle jeg ikke kommer meg på en innvandrerbutikk de første dagene...

Aner ikke - har ikke prøvd. Men hvetemel pluss egg går kanskje bra? :)

• 2 uker senere...
Skrevet
Vi laget (selvkomponerte) indiske grønnsakskaker på søndag som ble veldig gode, og her er fremgangsmåten:

Kutt grønnsakene (vi brukte løk og kål) i fine strimler, og ha dem i en bolle. Strø salt over, og la stå i en halvtimes tid, til det begynner å komme væske ut av grønnsakene. Tilsett kikertmel/gram flour (fås i innvandrerforretninger), litt matyoghurt, revet ingefær, malt spisskum, koriander og gurkemeie, og rør slik at grønnsakene blir dekket av røre. Form dem til flate kaker, og stek i olje på middels varme. Sjekk at grønnsakene i midten er gjennomkokte - hvis de ikke er det, kan du ha kakene i ovnen på 150 grader i noen minutter.

hva slags grønnsaker brukte du? og hvor mye av hva? har du full oppskrift?

Gjest Badiane
Skrevet
hva slags grønnsaker brukte du? og hvor mye av hva? har du full oppskrift?

Vi brukte strimlet kål og løk. Jeg har ingen oppskrift, dessverre. Vi bare hadde oppi nok kikertmel til å binde sammen grønnsakene, og smakte deretter til med krydder. Her er imidlertid en ordentlig oppskrift. Jeg har ikke prøvd den selv ennå, men jeg kan godt si hvordan det gikk når jeg får somlet meg til å prøve. :)

Skrevet
Vi brukte strimlet kål og løk. Jeg har ingen oppskrift, dessverre. Vi bare hadde oppi nok kikertmel til å binde sammen grønnsakene, og smakte deretter til med krydder. Her er imidlertid en ordentlig oppskrift. Jeg har ikke prøvd den selv ennå, men jeg kan godt si hvordan det gikk når jeg får somlet meg til å prøve. :)

tusen takk! :) bare ønske engelsken min var litt bedre. :P hehe.

Gjest Engelskstudent
Skrevet
tusen takk! :) bare ønske engelsken min var litt bedre. :P hehe.

6-8 personer

Ingredienser

• 250 g. kikertmel

• 250 g poteter, delt opp i tynne chips og skylles.

• 100-150 g. blomkål, delt i små buketter

• 100 g. løk, skrelt og oppskåret

• 25 g. spinatblader, skylt og oppskåret

• 15 g. eller 2 ss. koranderblader, hakket

• 15 g. eller 2 ss. mynteblader, hakket

• 15 g. eller 2 ss. friske bukkehornkløverblader (methi), hakket, eller bruk 1/2 ss. tørkede blader

• 1-2 grønne chilipepper, finhakket. Utelat hvis du vil at pakoraene skal være milde.

• 2 ss. kål, finhakket (valgfritt)

• 1/2 ts. bakepulver (valgfritt)

• 1 1/2 ts. salt, smak til.

• 1 ts. chilipulver, smak til.

• 1/4 ts. grovknuste korianderfrø

• 1 ts malt koriander

• 1/2 ts. carom eller ajwainfrø (eller bruk hel spisskummen hvis du ikke har caromfrø)

• Olje til frityrsteking.

Instruksjoner

1. Ha alle grønnsakene i en bolle, og strø over salt og krydder. La stå i rundt 30 minutter. Dette vil trekke vann ut av grønnsakene.

2. Tilsett siktet (sikt for å fjerne klumper) kikertmel gradvis slik at du får en nokså fast blanding av grønnsaker og mel. Vanligvis trenger man ikke å tilsette vann, da vannet fra grønnsakene vil være nok. Hvis blandingen er for fast, tilsett gradvis litt vann.

3. Varm oljen i en wok. Oljen har riktig temperatur hvis en test-pakora freser og kommer raskt opp til overflaten. Oljen bør ikke være rykende varm. Pakoraene blir sprøere hvis de stekes i middels varm olje.

4. Ha små boller, rundt 1-1,5 ts. av denne blandingen i den varma oljen, forsiktig. Vent til de kommer opp til overflaten, og snu dem ofte, til de er jevnt gyllenbrune og sprø på alle sider..

5. La renne av på kjøkkenpapir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...