Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå slår tålmodigheten store sprekker her, og jeg bestemte meg før denne IKM at jeg skulle dra til legen om mensen dukket opp, noe den altså har gjort.

Men hvordan går jeg frem? Må jeg først til fastlege som så vurderer om han skal sende meg videre til GU, eller kan jeg forsøke å bestille time direkte hos gynekologen jeg har vært hos før? Hva slags tester/undersøkelser må jeg og evt. mannen igjennom? Er det greit å starte med meg og så sjekke mannen om det ser ut som alt er i orden med meg?

En sak som vel hører med til historien, er at vi allerede har "klart" å få et barn sammen. Da gikk det raskt, det klaffet allerede i 2. PP, mens vi nå går inn i vår 11. Vil det gjøre at leger ikke ønsker å vurdere oss "så tidlig", når vi har lykkes før, altså?

Takknemlig for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Du kan bestille direkte time hos gynekolog, men hos min er det slik at det er billigere om jeg går via fastlegen. (privat gynekolog med kommunal avtale)

Noe mer vet ikke jeg. lykke til! :)

Skrevet

Mest sannsynlig er det bare sånn at det tar litt lenger tid for dere denne gangen. Imidlertid er det også noe som heter sekundær infertilitet, som ganske enkelt betyr at man har fått det til før, men får det ikke til nå.

Hvis du bestiller time hos fastlegen din får du henvisning videre. Legen henviser som regel innen det offentlige, men du kan selv velge å gå privat. Går du privat må du betale, men det går fortere.

Det du selv kan gjøre er å begynne å tempe og bruke eggløsningstester. Gynekologen vil ønske å forsikre seg om at du faktisk har eggløsning og hvor regelmessig den er, da sparer du masse tid på å kunne legge frem din egen oversikt (som slett ikke trenger å være så fancy). På pernille.info står det masse om temping, og billige EL-tester får du kjøpt på billigetester.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...