Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at jeg har nokså peil på office pakken og er god på å bruke både word, excel og internett. Men er det nødvendig å ha datakortet? Og hvordan får man det? Må man bare melde seg opp til tester eller må man gjennom kurs før man får tatt testene? Er det noe annet som er "bedre" dokumetasjon enn datakortet? Skulle gjerne også lært meg litt andre ting om IT som feks webdesign og slike ting.. men da virker det som jeg må gå i flere år på skole og det har jeg ikke tid til! Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å melde seg opp til test. Du kan jo prøve å gå inn på siden sil datakortet og lese hva de selv har å si.

Datakortet er et synlig bevis på den minimum-datakompetansen du besitter. Det er felleseuropeisk, men du tar du norske moduler, vil nok ikke det telle allverdens i f.eks Frankrike. Når du har datakortet med de modulene som trengs, synliggjør du for arbeidsgver hvilke arbeidsoppgaver du har forutsetninger for. Du kan si at datakortet er et standardisert kompetansebevis.

Jeg har ikke hørt om praktisk IT-opplæring som ikke også inkluderer datakortet innenfor de feltene det undervises i. Men en IT-utdannelse, gir i tilleg et vitnemål på kunnskaper utover det minimumskravet som ligger i datakortet.

Skrevet

Jeg har Datakortet, tok det for 5-6 år siden.

Det var kun et par av modulene jeg deltok i kurset på, de fleste modulene meldte jeg meg rett opp på testen, da jeg antok jeg hadde god nok kompetanse på egenhånd.

Det funket fint, det. Testene var ikke så vanskelige, så dersom du har jobbet litt i Word, Excell eller PowerPoint så klarer du det nok.

Kan derimot ikke si jeg har hatt noen nytte av kortet så langt, da, men så har jeg ikke søkt jobb siden jeg tok det heller. Regner med at kortet uansett er "utdatert" om jeg skulle finne på å ville bytte jobb en dag.....

Skrevet

Jeg husker at det var veldig viktig (les: hausset opp) å ha Datakortet for en del år siden, men nå tror jeg arbeidsgivere flest baserer seg på å spørre litt om IT-kunnskaper under intervjuet. Å vise forståelse da vil jeg påstå er mye viktigere enn å ha papirer på at man har tatt noen tester av minimumskompetansen.

For en del år siden ble jeg forresten utsatt for at en potensiell arbeidsgiver under intervju kikket litt undrende på ett av vitnemålene mine, som var fra en IT-utdanning som var LANGT mer avansert enn Datakortet, og spurte "men har du Datakortet, da? Det er lurt å ta, skjønner du". Fnys! :murvegg:

Tenker du på å jobbe med webdesign er det en lang vei å gå, og instantløsninger med "jobb på et år - bli webdesigner på kveldstid" er det bare å styre unna. Tenker du mer på vedlikehold av websider og publisering på web finnes det masse småkurs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...