Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå stiger renta, og det ser ut som at vi er på vei inn i et nytt 80 talls krakk. Vil det være lurt av meg å ta ut pengene jeg har spart på fond sparing, eller er det nå jeg vil kunne tjene penger på denne sparingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparte i 3 Nordea-fond, men solgte meg ut på torsdag fordi jeg hadde tapt litt. Bedre å ikke tape for mye, synes jeg. Så jeg solgte meg ut, men kjøper meg inn igjen når markedet stabiliserer seg og viser tegn til vekst igjen.

Skrevet
Nå stiger renta, og det ser ut som at vi er på vei inn i et nytt 80 talls krakk. Vil det være lurt av meg å ta ut pengene jeg har spart på fond sparing, eller er det nå jeg vil kunne tjene penger på denne sparingen?

Nordmenn selger på bunn og kjøper på topp. Fond er langsiktig sparing...du blir med på ned og oppturer.

jeg har is i magen og venter at det skal gå opp igjen.

Skrevet
Vil det være lurt av meg å ta ut pengene jeg har spart på fond sparing, eller er det nå jeg vil kunne tjene penger på denne sparingen?

Nei, det er IKKE lurt å selge nå. Det er faktisk nå det er smart å kjøpe aksjer.

Skrevet

Jeg ville ikke solgt nå. Har noen aksjer selv, som historisk sett er både stabile og har gitt god avkastning, og selv om de har tapt seg i verdi de siste dagene har jeg ikke tenkt å selge (faktisk anbefaler flere rådgivere i avisene å evt kjøpe aksjer i et par av disse selskapene nå, fordi de er "for" lave). Det er i hvert fall ikke spesielt lurt å selge seg ut nå når verdien har sunket med 10-20%, for så å kjøpe når de er dyrere enn dette igjen...

Hvis du vet du trenger pengene i løpet av kort tid er det derimot kanskje ikke så dumt å selge før de synker enda mer, men hvis du kan tenke mer langsiktig (et halvt år, et år, to år eller mer) bør du ikke selge nå...

Skrevet

Så sant du ikke trenger pengene i løpet av de neste par månedene så ikke selg. Å selge nå for å kjøpe de samme andelen om igjen når verdien er på vei opp igjen er dumt. Fond er langsiktig sparing, og en må regne med at det svinger. Jeg har faktisk oppjustert spareavtalen min og sparer litt mer enn tidligere, og satser på å få kjøpt billige andeler nå før det stiger igjen. Pengene jeg sparer i fond har jeg ikke tenkt å bruke for om noen år, så regner med at verdien har steget innen den tid. Hvis ikke så får de bare bli stående enda litt lengre.

Skrevet
Nei, det er IKKE lurt å selge nå. Det er faktisk nå det er smart å kjøpe aksjer.

Enig. Nå får du flere andeler for pengene. Det lønner seg også på lang sikt å ha en fast spareavtale. Da blir du ikke så sårbar overfor opp og nedturer. Det kan også være greit å vite at det har vært flere perioder med nedgang tidligere (bl.a. i 2006), og det var de som hadde is i magen og holdt seg i ro som har tjent på det.

Skrevet
Jeg sparte i 3 Nordea-fond, men solgte meg ut på torsdag fordi jeg hadde tapt litt. Bedre å ikke tape for mye, synes jeg. Så jeg solgte meg ut, men kjøper meg inn igjen når markedet stabiliserer seg og viser tegn til vekst igjen.

Hva er poenget med det hvis du likevel har tenkt å ha pengene i fond? Hvorfor ikke bare glemme at du har dem og la dem stå over nedgangen og inn i oppgangen igjen og spare deg gebyrene for salg/kjøp? *nysgjerrig*

Skrevet
Hva er poenget med det hvis du likevel har tenkt å ha pengene i fond? Hvorfor ikke bare glemme at du har dem og la dem stå over nedgangen og inn i oppgangen igjen og spare deg gebyrene for salg/kjøp? *nysgjerrig*

Y har 100.000 plassert i fondet "Investo". Dette tilsvarer 1000 andeler (hver andel koster kr 100).

X har også 100.000,- plassert i fondet "Investo". Dette tilsvarer også 1000 andeler (hver andel koster kr 100).

-----------

X tror at markedet skal betydelig ned (krakk). X selger derfor andelene og setter pengene på høyrentekonto til 6 % rente. Y tror også at markedet er på vei inn i en bølgedal. Y har hørt på "aksjeekspertene" på Kvinneguiden. Han tenker som så at dette er en langsiktig investering. Det vil svinge litt. Han foretar seg derfor ingen ting.

I løpet av det neste året går børsen jevnt og trutt nedover. Fondet taper 40 % av verdien. En andel koster nå kr 60,-. Dette bekymrer X lite. X er jo ute av fondet. Y er heller ikke særlig bekymret. Det kommer til å snu tenker han.

-------

1. januar 2009 har X ca kr 106.000,- på kontoen. X la merke til at børsen steg med 3 % i desember. Hun la også merke til at sysselsettingstallene i USA er i ferd med å bedre seg. X tror at dette er starten på en langvarig oppgangstid. Hun tar derfor ut de 106.000,- hun har i banken og kjøper andeler i fondet "Investo". Hun har nå 106.000 plassert i fondet og eier totalt ca 1767 andeler.

Y har fremdeles 1000 andeler i fondet. Disse er nå vært 60.000,-. Han har et papirtap på kr 40.000,-. Men dette betyr jo ingen ting. Markedet kommer jo til å snu tenker Y.

Og det viser seg at begge har rett. Økonomien i 2009 går så det suser! Fondet "Invest" dobler sin verdi! Hver andel er pr 1. januar 2010 vært kr 120!

Y har nå kr 120.000,- plassert i fondet. Han har siden 1. januar 2008 hatt 20 % avkastning på to år! Ikke galt! Se, ekspertene hadde rett.

X har 212.000,- plassert i fondet....... En avkastning på 112% siden 1. januar 2008.....

Dette er selvfølgelig en hypotetisk situasjon. Men hvis det er slik at du virkelig tror at markedet skal langt ned så er det etter min mening idioti å være med på nedturen. Selg og sett pengene på høyrentekonto.

Skrevet
Y har 100.000 plassert i fondet "Investo". Dette tilsvarer 1000 andeler (hver andel koster kr 100).

X har også 100.000,- plassert i fondet "Investo". Dette tilsvarer også 1000 andeler (hver andel koster kr 100).

-----------

X tror at markedet skal betydelig ned (krakk). X selger derfor andelene og setter pengene på høyrentekonto til 6 % rente. Y tror også at markedet er på vei inn i en bølgedal. Y har hørt på "aksjeekspertene" på Kvinneguiden. Han tenker som så at dette er en langsiktig investering. Det vil svinge litt. Han foretar seg derfor ingen ting.

I løpet av det neste året går børsen jevnt og trutt nedover. Fondet taper 40 % av verdien. En andel koster nå kr 60,-. Dette bekymrer X lite. X er jo ute av fondet. Y er heller ikke særlig bekymret. Det kommer til å snu tenker han.

-------

1. januar 2009 har X ca kr 106.000,- på kontoen. X la merke til at børsen steg med 3 % i desember. Hun la også merke til at sysselsettingstallene i USA er i ferd med å bedre seg. X tror at dette er starten på en langvarig oppgangstid. Hun tar derfor ut de 106.000,- hun har i banken og kjøper andeler i fondet "Investo". Hun har nå 106.000 plassert i fondet og eier totalt ca 1767 andeler.

Y har fremdeles 1000 andeler i fondet. Disse er nå vært 60.000,-. Han har et papirtap på kr 40.000,-. Men dette betyr jo ingen ting. Markedet kommer jo til å snu tenker Y.

Og det viser seg at begge har rett. Økonomien i 2009 går så det suser! Fondet "Invest" dobler sin verdi! Hver andel er pr 1. januar 2010 vært kr 120!

Y har nå kr 120.000,- plassert i fondet. Han har siden 1. januar 2008 hatt 20 % avkastning på to år! Ikke galt! Se, ekspertene hadde rett.

X har 212.000,- plassert i fondet....... En avkastning på 112% siden 1. januar 2008.....

Dette er selvfølgelig en hypotetisk situasjon. Men hvis det er slik at du virkelig tror at markedet skal langt ned så er det etter min mening idioti å være med på nedturen. Selg og sett pengene på høyrentekonto.

Ingen her kan ta deg på det teoriske. Selvfølgelig er det lureste å selge seg ut når markedet er på topp og kjøpe seg inn igjen når markedet er på bunn.

Men å finne topp og bunn er ingen lett øvelse! Like vanskelig er det å vite at når markedet snur, dvs når vi får en varig nedgang eller oppgang.

Tradisjonelt sett har jo fondssparer vært "flinke" til å selge på bunn og å kjøpe på topp. Vi får panikk når verdiene av fondsandelene er halvert. TS spør om det er lurt å selge nå, ikke om det hadde vært lurt å selge høsten 2007 da tegnene på at ting begynte å bli trått begynte å bli tydelige.

Personlig tror jeg at dersom man har vært med på nedturen hittil, kan man like godt sitte igjennom den. Vi som fremdeles sitter i fond har jo vist at vi ikke er spesielt gode til å lese/time markedet. (Eller mer riktig for de fleste av oss, vi gidder ikke å innlate oss på den øvelsen i det hele tatt. Men det er en annen sak.) Hvis vi ikke klare å se når nedgangen starter, er det da noen grunn til å tror at vi klarer å se når oppgangen begynner igjen? Mange fondssparere har sittet på gjerdet og sett børsen fyke oppover igjen og ikke kommet seg inn igjen tidsnok til at de faktisk fikk noen gevinst på å selge seg ut.

De som satt gjennom børsnedgangen i 2001-2003, og kjøpte fondsandeler jevnt og trutt, har idag en pen avkastning på disse pengene, selv om børsen har falt mye i det siste. Det samme kommer vel trolig til å skje igjen. Litt is i magen og tro på egen invisteringsfilosofi er lurt i nedgangstider.

Skrevet

Jeg kjøper den at man skal ha is i magen. Poenget er at hvis man er tilstrekkelig overbevist om at vi står ovenfor en langvarig nedgang på børsen(e) så er det idioti dersom man ikke selger. For meg ser det ut til at mange her tror nettopp det. Likevel selger de seg ikke ut. For meg er dette vanskelig å forstå.

Personlig tror jeg 2008 i beste fall kommer til å bli svært ustabilt. Jeg vil heller ha en garantert avkastning på 6 % enn å ta sjansen på at fondene klarer å levere avkastning på mer enn 6 %. I tillegg tror jeg at det er en reell sjanse for at USA går på trynet og drar resten av verden med seg i dragsuget. Derfor er mitt valg å selge (noe jeg gjorde i desember)

Jeg kan selvfølgelig ta feil. Da har jeg gått glipp av en del penger. Det er slik markedet fungerer. Men slik jeg oppfatter det er det nesten et samstemt råd her inne at det ikke er lurt å selge nå. Dette synes jeg i beste fall blir unyansert.

Nei, det er IKKE lurt å selge nå. Det er faktisk nå det er smart å kjøpe aksjer

Hvordan kan man komme med et sånt råd? Det virker som om folk her inne har en krystallkule de kan se inn i fremtiden med. Trådstarter gir utttrykk for at hun er bekymret for at det kommer et krakk. Dersom hun har gjort seg opp en oppfatning av sannsynlig utvikling i markedet og har konkludert med at det er en reell sjanse for krakk, da bør hun gjøres oppmerksom på at det beste valget kan være å selge (aldri fasitsvar i denne verdenen).

Fondssparing handler som du sier ikke om å finne topp og bunn. Men det handler heller ikke om å blø penger i en langvarig periode med nedgang. Mange av oss tjente gode penger på fondssparing frem til sommeren 2007. Frem til desember gikk mine fond noen få prosentpoeng ned. Ikke noen katastrofe. Jeg valgte å selge og har dermed realisert en betydelig nettogevinst (den kunne vært større hvis jeg hadde solgt tidligere, men som sagt dette handler ikke om å finne topppunktet). Jeg har spart i fond fordi jeg har ment at markedet ville bevege seg stabilt oppover. Nå tror jeg (ren synsing) at markedet kommer til å bevege seg stabilt nedover de nærmeste årene. Det vil ikke jeg være med på.

Mitt råd er:

- Selg hvis du ikke har råd til å tape halvparten av det dine andeler nå er verdt, sett pengene på høyrentekonto (6 % i BankNorwegian for eksempel).

- Selg hvis du virkelig tror at vi er på vei inn i en langvarig nedgangstid, sett pengene på høyrentekonto eventuelt rentefond

- Behold fondsandelen og eventuelt kjøp ytterligere, dersom du tror at markedet kommer til å bedre seg i løpet av de neste månedene.

Skrevet
Personlig tror jeg at dersom man har vært med på nedturen hittil, kan man like godt sitte igjennom den

Dette er jeg ikke enig i. Det virker som om du tror at nedturne fortsetter. Hvorfor skal du da sitte stille og se på at verdiene minker? Ja, det er vanskelig å forstå når markedet igjen snur i positiv retning. Jeg tror på langsiktighet (syv gode år etterfulgt av syv vonde år, for å bruke et bilde). Jeg kommer til å vente til markedet har vært stabilt positivt i ca 4-6 måneder. Jepp, jeg kommer ikke til å være med på den første oppturen. Jeg håper likevel at jeg kan være med på de påfølgende år med oppgang selv om jeg mister de første månedene. Du får med deg disse første månedene med oppgang som jeg kommer til å misse. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig til å ta igjen tapet. Til det er det ikke noe fasitsvar.

Skrevet
Jeg kjøper den at man skal ha is i magen. Poenget er at hvis man er tilstrekkelig overbevist om at vi står ovenfor en langvarig nedgang på børsen(e) så er det idioti dersom man ikke selger. For meg ser det ut til at mange her tror nettopp det. Likevel selger de seg ikke ut. For meg er dette vanskelig å forstå.

Personlig tror jeg 2008 i beste fall kommer til å bli svært ustabilt. Jeg vil heller ha en garantert avkastning på 6 % enn å ta sjansen på at fondene klarer å levere avkastning på mer enn 6 %. I tillegg tror jeg at det er en reell sjanse for at USA går på trynet og drar resten av verden med seg i dragsuget. Derfor er mitt valg å selge (noe jeg gjorde i desember)

Deg om det, selv har jeg ikke problemer med ett år med negativ avkastning. For meg er det prisen jeg betaler for at jeg ikke ønsker å bruke mye tid på at prøve å finne ut hvilken retning markedet går. Du skriver over at dersom man er tilstrekkelig overbevist om langvarig nedgang, er man idiot om man ikke selger. Det er selvfølgelig riktig, selv om jeg kanskje tror vi er uenige om hva langvarig nedgang er. Men overbevisning om nedgang er jo ingen sikker vitenskap. Selv ikke de som jobber med dette hver dag, kan si med sikkerhet hva som kommer til å skje. Det er jo nettopp det som får markedet til å fungere. Når du selger, er det noen mer optimitiske som mener de gjør et "godt kjøp".

Mitt råd er:

- Selg hvis du ikke har råd til å tape halvparten av det dine andeler nå er verdt, sett pengene på høyrentekonto (6 % i BankNorwegian for eksempel).

Helt enig, har du ikke råd til (store) tap på pengene du har i fond/aksjer skulle du i utgangspunktet ikke plassert dem der.

- Selg hvis du virkelig tror at vi er på vei inn i en langvarig nedgangstid, sett pengene på høyrentekonto eventuelt rentefond

Men baser gjerne dine antagelser på litt mer enn forsidene i Dagbladet og VG... :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...