annema Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Jeg og samboeren skal til Kypros i April. Men hva må vi få med oss?? Vi skal til Fig Tree Bay. Vi har også snakket om å ta båtturen over til Egypt, er det verdt det?? Noen som vet sånn ca pris på den utflukten?? Er det resturanter vi bør få med oss eller holde oss unna?? Håper noen som kan gi oss noen tips... Tusen takk på forhånd
caroprins Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Trodde den spøkelsesbyen het Famagusta jeg. Var oppe å kikket på den i juli. Ganske utrolig å tenke på at det står en hel by der med klevask og alt som innbyggerne bare måtte gå ifra. Det var nok det som gjorde sterkest inntrykk på Kypros for min del. Vil ellers si at dere får ta dere en tur til Agia napa. Gå innom klosteret midt i byen og ellers rusle rundt der inne. Det er utrolig mange restauranter som har morsomme utseende da.Det er også en nydelig kinesisk restaurant der som er verd ett besøk. Ellers så kan dere melde dere på noen av utfluktene til reiseselskapet. Får med seg endel på de .Vi var innom et marineland - det var ikke så veldig imponerende da. Var også innom ett keramikkverksted. Der laget de mye fint . Fikk også plukke appelsiner fra en appelsinlund som vi besøkte. Det er fint med en tur oppe i fjellene også. Angående den turen til Egypt så tror jeg den koster rundt 2000 kroner. Om dere skal være 14 dager så hadde jeg nok tatt den. Vi var bare en uke og fikk ikke tid til det desverre,men jeg tror det er en innholdsrik tur . Ellers vil jeg si at selv om Kypros har fått ord på seg for å være en festebule så er det noe enhver kan velge sev. Vi var aldri inne i sentrum sent natterstid så vi merket ingenting til den festinga. Men pass opp for trafikken. Å krysse veien kan være ganske skummelt. ellers synes jeg Kypros er en nydelig plass så dere må ha god tur og kose dere. Vi kommer garantert til å reise tiklbake engang.
annema Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2008 (endret) Trodde den spøkelsesbyen het Famagusta jeg. Var oppe å kikket på den i juli. Ganske utrolig å tenke på at det står en hel by der med klevask og alt som innbyggerne bare måtte gå ifra. Det var nok det som gjorde sterkest inntrykk på Kypros for min del. Vil ellers si at dere får ta dere en tur til Agia napa. Gå innom klosteret midt i byen og ellers rusle rundt der inne. Det er utrolig mange restauranter som har morsomme utseende da.Det er også en nydelig kinesisk restaurant der som er verd ett besøk. Ellers så kan dere melde dere på noen av utfluktene til reiseselskapet. Får med seg endel på de .Vi var innom et marineland - det var ikke så veldig imponerende da. Var også innom ett keramikkverksted. Der laget de mye fint . Fikk også plukke appelsiner fra en appelsinlund som vi besøkte. Det er fint med en tur oppe i fjellene også. Angående den turen til Egypt så tror jeg den koster rundt 2000 kroner. Om dere skal være 14 dager så hadde jeg nok tatt den. Vi var bare en uke og fikk ikke tid til det desverre,men jeg tror det er en innholdsrik tur . Ellers vil jeg si at selv om Kypros har fått ord på seg for å være en festebule så er det noe enhver kan velge sev. Vi var aldri inne i sentrum sent natterstid så vi merket ingenting til den festinga. Men pass opp for trafikken. Å krysse veien kan være ganske skummelt. ellers synes jeg Kypros er en nydelig plass så dere må ha god tur og kose dere. Vi kommer garantert til å reise tiklbake engang. Tusen tusen takk for svar. Vi skal vere der i 14 dager, kanskje vi må få med oss den turen til Egypt. Veit du om det er en tur ein må bestille her heime eller er det tidsnok å bestille når vi kommer ned dit??? Trur eg må ta kontakt med dei vi skal reise med... Famagusta virker som vi må få med oss ja:) Kan godt forstå at det gjorde sterkt inntrykk på deg... Kjenner eg fikk frysninger når eg leste det du skreiv... Det keramikkverkstedet må jeg kanskje få med meg, men då finn eg vel noko jeg lika som jeg absolutt ikkje treng... Gleder meg veldig til tur, har alltid hatt lyst å reise til Kypros. Var helst jeg som ville dit, så jeg håper han vil like seg der også Endret 23. januar 2008 av annema
Mischa Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Kypros har herlige strender .. min favoritt var Nissi Beach rett utenfor Ayia Napa. Paradis Mulig det er strender som er enda finere også, men Nissi Beach er veldig kjent. Ville uten tvil tatt meg en tur dit om jeg var i området!!
annema Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2008 Kypros har herlige strender .. min favoritt var Nissi Beach rett utenfor Ayia Napa. Paradis Mulig det er strender som er enda finere også, men Nissi Beach er veldig kjent. Ville uten tvil tatt meg en tur dit om jeg var i området!! Ja eg har hørt at strendene er fine der nede og Nissi Beach får jeg se om vi får tatt en tur dit. Er kanskje ikke så langt fra Fig Tree Bay til den stranden. Tusen takk for tipset
Gjest reiseglad Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Lei bil på Kypros! Fine veier, grei trafikk, men venstrekjøring, så vidt jeg husker. Kjørte opp i fjellene, fant faktisk slalombakker på de høyeste toppene. Ikke snø der midt på sommeren, men hadde ikke trodd at der var mulig å kjøre slalom i det hele tatt.
Gjest reiservekk Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Håper dere er glad i fest og bråk og fulle folk. Da får dere det fint på Kypros.
annema Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. januar 2008 Lei bil på Kypros! Fine veier, grei trafikk, men venstrekjøring, så vidt jeg husker. Kjørte opp i fjellene, fant faktisk slalombakker på de høyeste toppene. Ikke snø der midt på sommeren, men hadde ikke trodd at der var mulig å kjøre slalom i det hele tatt. Takk for tipset:) Vi har snakka om det, men vi er litt bekymra for venstrekjøringa der.... Håper dere er glad i fest og bråk og fulle folk. Da får dere det fint på Kypros. Trur vi får det fint uansett eg... Kan ikkje tru det er så ille som noen vil ha det til
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Larnaca er en fantastisk by, den er ekte (ikke et vinterdødt sted som er bygd opp for turister). Masse shopping her, og brukbar strand(sanden blir ikke så varm at den er vond å gå på, som den blir på Nissi Beach.) Absolutt verdt noen besøk! Du som snakker om Famagusta, er den åpen for turister nå? Da jeg var der (7 år siden) var eneste mulighet å se på avstand fra oppsatte turistbåter. Kypros er fantastisk
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 Hvorfor måtte alle meneskene plutselig reise fra denne byen?
caroprins Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 En gang bodd det masse grekere i Famagusta. Det var en blomstrene by med turister og hoteller. Så en dag på 70 tallet ( tror det var 1973), ble byen innvadert av tyrkerene. Innboerene fikk beskjed om å forlate sine hjem omtrent på timen. De hadde ikke anledning til å ta med seg noe så det var bare å dra avsted uten noe som helst. Så ble byen overtatt av tyrkerene og det er den fremdeles. Det rare er at tyrkerene ikke bruker denne byen så alle hus står tomme og klesvasken henger på snoren som da grekerene forlot sine hjem. Derav navnet spøkelsesbyen. Grekerene som bodde i Famagusta reiste videre sørover og bosatte seg der. Hovedstaden på Kypros heter Nicosia og er halvt gresk og halvt tyrkisk. Det er den eneste hovedstaden i verden som er delt mellom 2 land. Det går i dag ann å besøke både Famagusta og den tyrkiske siden av øya i nord. Det blir arrangert dagsturer via reiseselskapet. Når jeg var der og hørte om dette og så hvor stor denne byen var så tenkte jeg hvordan det måtte vært å plutselig bli innvadert av et annet land og bare måtte gå ut av sitt eget hjem uten å få ta med seg noe og ikke kunne vende tilbake. Det måtte ha vært en forferdelig opplevelse. Vel kyprioterene er veldig hyggelig og gjestfri folk. Angående den ville festinga inne i agia napa sentrum kveld og natterstid på sommeren så er dette som sagt noe man velger selv. Det er fullt mulig å unngå dette om man vil og dere som skal bo i fig Tree bay bor på et veldig rolig sted. Vi bodde i Agia napa i juli måned som er festesesong ,men vi bodde på Star tour sitt hotell callisto og der er det bamseklubber og stort sett familier så det var rolig og fint . Handletips: Se på vesker og belter i skinn. Veldig billig. ellers synes jeg prisnivået på mat er ganske likt som norge. Det eneste jeg ble litt lei av var å huske på å putte dopapiret oppi bøtta ved siden av doen da. Angående Nissi Beach så ligger den i nærheten av Hotell Callisto - (star tour) . Det er som sagt i Agia Napa. og Fig Tree Bay ligger 10 km fra Agia napa så det er ett stykke.
theamoren Skrevet 25. januar 2008 #13 Skrevet 25. januar 2008 vi skal på hotell callosto i begynnelsen av juni.. har med småbarn. gleder meg!
brud06 Skrevet 26. januar 2008 #14 Skrevet 26. januar 2008 Vi har vært to ganger på Callisto med barna og et flott hotell. Hun største var i bamseklubben, noe som var en stor suksess. veldig kosellige og snille bamseledere...må bare berømme en dansk jente med navn Christina...supersnill Gled dere
Gjest Gjest_Millia_* Skrevet 26. januar 2008 #15 Skrevet 26. januar 2008 Heisan! Gå på den japanske restauranten i Ayia Napa! Der tilberedar kokken maten foran deg,flamberer og sjonglerer med knivane! I tillegg nydeleg mat !Annbefalast på det varmaste! Det party-stempelet som Ayia Napa har fått, gjelder for det meste i skuleferiane.Vi reiste med barn i september, og hadde vår beste sydenferie nokonsinne! God tur !
annema Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 26. januar 2008 Larnaca er en fantastisk by, den er ekte (ikke et vinterdødt sted som er bygd opp for turister). Masse shopping her, og brukbar strand(sanden blir ikke så varm at den er vond å gå på, som den blir på Nissi Beach.) Absolutt verdt noen besøk! Du som snakker om Famagusta, er den åpen for turister nå? Da jeg var der (7 år siden) var eneste mulighet å se på avstand fra oppsatte turistbåter. Kypros er fantastisk Takk for tipset, då får vi sjå om vi får komt oss dit en tur Heisan! Gå på den japanske restauranten i Ayia Napa! Der tilberedar kokken maten foran deg,flamberer og sjonglerer med knivane! I tillegg nydeleg mat !Annbefalast på det varmaste! Det party-stempelet som Ayia Napa har fått, gjelder for det meste i skuleferiane.Vi reiste med barn i september, og hadde vår beste sydenferie nokonsinne! God tur ! Det hadde vore artig å fått med seg Takk for tipset Caroprins, skal hvertfall til Famagusta og sjå. Takk for info. Forstår godt det gjorde sterkt inntrykk på deg etter og ha lest dette...
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #17 Skrevet 29. januar 2008 Litt off-topic, men litt interessant alikevel om man skal til Kypros. Har Kyros vært under Hellas noen gang siden de snakker gresk? Vet de har vært under Storbritania, er vel der vestekjøringen kommer fra? Ligger Kypros i Asia? Ser at de har begynt å bruke euro der fra 1.jaunar..
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #18 Skrevet 29. januar 2008 En kjekk reiseguide om Kypros på norsk http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/Kypros/. Kan skrives ut også.
Gjest Gjest_Gjestine_* Skrevet 31. januar 2008 #19 Skrevet 31. januar 2008 Har vært på Kypros en gang, da i Agia Napa. Ble skikkelig "skremt" av alt bråk og uro som ungdommene skapte. Vi våknet masse pga nattebråk, så vi kommer nok ikke til å dra dit igjen Strendene der er heller ikke noe å skryte av, men Nissi Beach var fin. Men den lå et stykke unna Agia Napa. Vi dro på cruise til Egypt, og det var virkelig verdt det!!!! Litt travelt og lite tid til å se seg så mye rundt, men bare det å oppleve pyramidene og museet i Kairo - MMMM! Jeg har reist litt i disse østlige landere rundt Middelhavet, og fant på denne turen ut at egyptere er nok de som aller mest pågående når det gjelder å få solgt varer til turister!! De ble sinte og kastet nesten varene etter deg om du gløttet opp og bare gikk videre... Jeg for min del ville heller anbefalt Korfu, der var det skikkelig fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå