Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Jeg har for tiden folk som holdet på å pusse opp badet mitt. Eller, de mener tydeligvis de er ferdige, og har sendt en regning, men det er ting jeg -ikke- er fornøyd med, og jeg holder derfor tilbake betalingen til de har kommet og ordnet det. Jeg har ringt og sagt ifra at de må ordne ting, og de har sagt at jada, de skal komme og ordne. Jeg nevnte ikke da at jeg ikke kom til å betale før de var helt ferdige. De sendte ut en regning før jeg sa ifra at jeg ikke var fornøyd, og nå har forfallsdatoen på den gått ut, uten at de har kommet og ordnet på badet. Må jeg si ifra at jeg ikke betaler før de har kommet, så jeg ikke får purring på regningen, eller skjønner de dette av seg selv?
Gjest barelillemeg Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 De sender nok en purring, hvorpå jeg ville gitt beskjed om at jeg ikke kommer til å betale før arbeidet er ferdigstilt. Dersom de ikke kommer da, vil de sende nok en purring til - tilslutt vil de skjønne at du ikke kommer til å betale. Vi hadde det samme med rørleggere i forbindelse med badet. De kom tilslutt! Men da gav vi beskjed hver gang vi fikk en regning at vi skulle betale med en gang jobben var gjort - så vi skøv ballen over på deres banehalvdel.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Jeg håper bare det er nok å holde tilbake betaling. Jeg kan ikke flytte inn i leiligheten før de har ordnet det, og det er allerede to uker siden de egentlig skulle vært ferdige.. Grrr....
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Jeg håper bare det er nok å holde tilbake betaling. Jeg kan ikke flytte inn i leiligheten før de har ordnet det, og det er allerede to uker siden de egentlig skulle vært ferdige.. Grrr.... Hva slags kontrakt har du med dem, gir den adgang til dagmulkter? Når du ikke kan bo der og de vet at du ikke kan bo der ville jeg sagt at dette er en vesentlig forsinkelse av tjenesten du har fått. Ta en titt på lov om håndverkertjenester - se her f.eks. § 10. Tiden for utføring. (1) Tjenesten skal være avsluttet innen den tiden som er avtalt eller som er rimelig, særlig i forhold til det som er vanlig ved utføring av tilsvarende tjenester. (2) Tjenesteyteren skal også overholde avtalte frister for påbegynnelse av tjenesten eller framdriften av arbeidet. § 11. Forbrukerens krav ved forsinkelse. Dersom tjenesteyteren ikke har avsluttet tjenesten eller overholdt frister i samsvar med § 10, og dette ikke skyldes forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren (a) holde betalingen tilbake etter § 13. (b) kreve tjenesten utført etter § 14 eller heve avtalen etter § 15, og © kreve erstatning etter § 28. § 13. Rett til å holde betalingen tilbake. (1) Forbrukeren kan holde tilbake så mye av betalingen at det sikrer de kravene forbrukeren har som følge av forsinkelsen. (2) Er det avtalt betaling ved arbeidets start eller etter hvert som tjenesten utføres, kan forbrukeren også holde denne betalingen tilbake inntil arbeidet påbegynnes eller utføres. § 28. Erstatningsansvar for forsinkelse og mangel. (1) Forbrukeren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes en hindring som er utenfor tjenesteyterens kontroll, og som tjenesteyteren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. (2) Beror tapet på en tredjeperson som tjenesteyteren bruker til å utføre tjenesten, er tjenesteyteren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville vært fritatt etter regelen i (1). (3) For skade på annet enn den ting eller eiendomsdel tjenesten gjelder eller på annet enn noe som har nær og direkte sammenheng med det tingen eller eiendomsdelen forutsettes brukt til, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre tjenesteyteren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på tjenesteyterens side. Svaret er uansett at du har full rett til å holde tilbake beløpet, men jeg ville altså gjort dem skriftlig oppmerksom på at du A) hevder en forsinkelse og B) du holder dem ansvarlig i hht. disse paragrafene.
Gjest Gjest__tulla__* Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Jeg mener det er mest riktig å si i fra til selskapet at du ikke vil betale regningen før dere er enige om at badet er ferdig. Vårt bad ble pusset opp for ett år siden, og der måtte vi holde tilbake penger i 5-6 måneder før vi ble enige med entreprenøren om at badet kunne anses som ferdig. Vi var imidlertid raskt ute med å fortelle entreprenøren at regningen ikke ville bli betalt før arbeidet ble ferdigstilt, og da purringen kom, kunne vi bare vise til mailen der vi gjorde selskapet oppmerksom på at regningen ville bli betalt når badet var ferdig.
valentino Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Det kan være urimelig å holde tilbake hele beløpet. Ta en vurdering på hvor mye det vil koste å få arbeidene fullført av en annen entreprenør, og hold så tilbake det beløpet.
Kaffegjesten Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Det eneste språket folk forstår er penger. Hold tilbake penger, nok penger til du er sikker på at jobben blir gjort enten av opprinnelig håndtverker eller en annen. Sørg for at du har dokumentert betalingsvilje slik at du betaler når alt er i orden. Mail eller brev og be gjerne om lesebekreftelse på at mailen er åpnet av mottaker. Og så sørger du for å ta vare på dette - enten som mailkopi eller helst også som utskrift. Kan hende du kan få problemer uten slik dokumentasjon. Lykke til - hilsen en skikkelig kranglefant i slike situasjoner som din, dvs jeg krangler aldri, bare hevder min rett. Motparten mener noen ganger jeg er kranglete.
ashera Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Si ifra skriftlig, så har du ting dokumentert dersom de skulle gå til inkasso mot deg.
Malama Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 Si ifra skriftlig, så har du ting dokumentert dersom de skulle gå til inkasso mot deg. Støtter den. Helt grei fremgangsmåte å holde tilbake penger, men si fra om at det er det du gjør.
Gjest Eir Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 Si ifra, og gjør dette skriftlig, og sørg for å behold en egen kopi av brev/e-post. Dette kan du få bruk for dersom kravet blir sendt til inkasso/forliksråd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå