Gå til innhold

Hjemmelaget pasta

Anbefalte innlegg

Skrevet

I middagstråden har jeg sett flere som lager pastadeig selv til f.eks. lasagne. Kan noen legge ut en oppskrift?

Er det mulig å lage fullkornpastadeig selv også? Har noen prøvd dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg lager pastadeigen selv. Synes at det er mye bedre enn kjøpte pastaplater til f. eks. lasagne.

Til en mellomstor form lasagne (lagde kjøttsaus av 400 gram kjøttdeig) lagde jeg pastadeig av 200 g hvetemel og 2 egg pluss litt salt. Regelen er vel at du bruker 1 egg pr. 100 gram mel. Så får man selv gange opp det etter hvor mye pasta man skal ha. Bland og kna deigen godt. La hvile en stund før du kjevler den ut. Enten for hånd eller i pastamaskin. Jeg delte deigen i 3 og kjevlet ut for hånd til lasagnen. Da ble det 3 lag med kjøttsaus, bechamelsaus med ganske mye ost i, og pastadeig. Ost på toppen. Stekte den ca 45 minutter ved 200 grader.

Jeg har ikke prøvd å lage pastadeig av fullkornmel, men regner med at det går helt fint. Bruk fin sammalt hvete, men jeg ville nok ha blandet halvparten fint mel i. Dette for å være sikker på at det blir nok gluten sånn at det henger sammen.

Skrevet

Jeg har lagd pasta av en blanding av fint hvetemel og finmalt sammalt, det gikk veldig fint, bare viktig å bruke pastamaskin så du får kjevlet deigen godt, for tykk pasta av sammalt mel gir lett følelsen av å tygge på et helt, kokt brød...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...