Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article2207777.ece Ganske ekstremt, eller hva?
Nabodama Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 På mange måter et overtramp overfor barna.
estrella Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Hadde blitt skuffe hvis mine foreldre hadde gjort noe slik mot meg(når jeg var mindre riktignok).
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 I så fall får man som foreldre være ærlige og si " at man kan se hvilke sider de har vært på, så gjør som du har blitt fortalt". Da er de jo klar over det, og vil kanskje holde seg på matten, bare av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 I så fall får man som foreldre være ærlige og si " at man kan se hvilke sider de har vært på, så gjør som du har blitt fortalt". Da er de jo klar over det, og vil kanskje holde seg på matten, bare av den grunn. Da vil de jo bare gjøre "ulovlige" ting andre steder, hos venner for eksempel. Dessuten viser foreldrene ved å gjøre slikt at de ikke stoler på barna, noe jeg av erfaring vet kan være svært skadelig for forholdet dem imellom helt inn i voksenårene.
FrizzleSizzle Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Å overvåke hvilke sider de går inn på, kan til nød gå an, men chat og epost, det er jo helt vilt. Hvis de kan se begge sider av en chat, overvåker de jo andres barn også, kan det være lov? Og hva med mistenksomme samboere, skal de kunne sjekke også? Programmet er jo umulig å oppdage?
Gjest Roxie Hart Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Dessuten viser foreldrene ved å gjøre slikt at de ikke stoler på barna, noe jeg av erfaring vet kan være svært skadelig for forholdet dem imellom helt inn i voksenårene. Enig med deg. Jeg tror barn utvikler større ansvarsfølelse når de føler at foreldre stoler på dem, enn hvis de føler seg overvåket. Når de stadig blir overvåket og passet på, tror jeg det på sikt kan skade evnen til å ta ansvar for egne handlinger.
Arkana Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 (endret) Med tanke på at barn ikke har samme grenser som voksne for hvilken informasjon de gir ut om seg selv, og hvor mange eksempler vi hører om barn/ungdom som treffer voksne mennesker de har chattet med på nett er det kanskje ikke så rart at noen velger å gjøre det slik? Jeg tror foreldre er naive hvis de innbiller seg at barna bare gjør fornuftige ting på internett og at de selv vet hvor grensen går i forhold til hva som er trygt eller farlig. Jeg tror det å ha et oppsyn med hva barna gjør og hvilken informasjon de legger ut er lurt. Totalovervåkning er muligens, men ikke nødvendigvis, litt i overkant, men det er ingen som helst grunn til at barn skal ha total frihet i forhold til datamaskin og bruk av internett. Barn er barn, og dette har ingenting å gjøre med mangel på tillit, men rett og slett å kjenne et barns begrensinger i forhold til modenhet. Endret 21. januar 2008 av Arkana
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 Med tanke på at barn ikke har samme grenser som voksne for hvilken informasjon de gir ut om seg selv, og hvor mange eksempler vi hører om barn/ungdom som treffer voksne mennesker de har chattet med på nett er det kanskje ikke så rart at noen velger å gjøre det slik? Jeg tror foreldre er naive hvis de innbiller seg at barna bare gjør fornuftige ting på internett og at de selv vet hvor grensen går i forhold til hva som er trygt eller farlig. Jeg tror det å ha et oppsyn med hva barna gjør og hvilken informasjon de legger ut er lurt. Totalovervåkning er muligens, men ikke nødvendigvis, litt i overkant, men det er ingen som helst grunn til at barn skal ha total frihet i forhold til datamaskin og bruk av internett. Barn er barn, og dette har ingenting å gjøre med mangel på tillit, men rett og slett å kjenne et barns begrensinger i forhold til modenhet. Fornuftig som alltid!
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 Når jeg var liten fikk jeg lov til det meste (til en hvis grad selvsagt). Jeg fikk de lekene jeg ville, jeg fikk se alle filmer så lenge aldersgrensen ikke var for høy men det fantes untak. Begynte å se litt James Bond da jeg var rundt 11. Foreldrene mine lærte meg tidlig at film ikke var virkelighet og sånt. Selv har jeg aldri hatt noe problemer, aldri vært voldelig, aldri mobbet noen. Rett og slett vært en snill person. Kunne jo sikkert finne på noe sprell jeg og da, men ikke noe ille. Hadde noen i klassen min, spesielt en gutt. Han fikk ikke lov til noe. Han fikk ikke leke med voldelige leker, han fikk ikke se tegnefilmer med enkelt voldelig innhold (som TMNT for eksempel) han fikk ikke ditt og fikk ikke datt. Foreldrene hannes skulle overvåke han, skulle han inn til noen venner måtte han si i fra, greit nok det, men han kunne ikke gå i gjennom et annet hus uten å måtte si i fra. Foreldrene hannes var jo rene loggboka. Han fikk heller like med meg, fordi jeg hadde leker som hannes foreldre ikke likte. Selv om jeg overtalte han da Når han begynte på ungdomsskolen så begynte han å skulke, han havnet i flere konflikter med andre. Han ble mobbet, og han mobbet andre i gjen. Ble etter vært svært agressiv og voldelig. Jeg vet ikke hvordan det gikk med han til slutt, men han droppet ut av skolen rundt VGS. I følge enkelte folk så skulle det jo vært meg det skjedde med siden jeg var den vanlige ungen i gata som fikk lov til det meste barn for lov til vil jeg tro, noe han ikke var. Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg har en følelse av det. Han er ikke den eneste jeg vet det har skjedd med. De barna i min klasse som der i mot har fått lov til litt mer (selvsagt ikke alt) har også endt opp med å bli det jeg vil kalle "normale folk". Fikk jobb, ikke vært bort i masse tull og alt sånt. Jeg hadde en del i min klasse og min "vennekrets" som var urolige, småvoldelig og noen var mobbere. Alle de hadde en ting til felles. De alle hadde foreldre som overvpket dem, nektet de ting, var for streng og var ellers vanskelige foreldre da det ikke gikk an å prate til dem om ungen demmes gjorde noe. For demmes unger gjorde visst aldri noe i følge foreldrene. Nå levde jo jeg i en helt annen tid enn barn nå til dags. Internett fikk jeg ikke før i 1999 tror jeg, men Jeg er kjempe glad for at mine foreldre lot meg leve litt da jeg var barn, og ikke overvåket meg og nektet meg ting som er vanlig å få lov til. Jeg tror ikke å overvåke barna skaper noe god oppvekst for dem. Litt kan man jo, kanskje se litt etter av og til hvor de er når de er ute for eksempel , tror ikke gjør noe, men ikke være rene fengselsvakta eller barnas loggbok.
ski.glad Skrevet 21. januar 2008 #11 Skrevet 21. januar 2008 Hver eneste e-post, både sendte og mottatte, begge sider av alle chatsamtaler, besøkte websider, nettsøk og alle tastetrykk oversendes løpende via e-post til den som overvåker PC-en. Nei, dette var å overdrive en smule. Det er jo bare å gå inn på logg, hvis man har mistanke. Og som flere andre har nevnt er det noe som heter å stole på barna sine. Og når samboere begynner å bruke det mot hverandre rakner det kanskje forholdene til flere par. Jeg synes dette var en skikkelig dårlig ide'..
nasse-nøff Skrevet 21. januar 2008 #12 Skrevet 21. januar 2008 Enig med deg. Jeg tror barn utvikler større ansvarsfølelse når de føler at foreldre stoler på dem, enn hvis de føler seg overvåket. Når de stadig blir overvåket og passet på, tror jeg det på sikt kan skade evnen til å ta ansvar for egne handlinger.
nasse-nøff Skrevet 21. januar 2008 #13 Skrevet 21. januar 2008 Enig med deg. Jeg tror barn utvikler større ansvarsfølelse når de føler at foreldre stoler på dem, enn hvis de føler seg overvåket. Når de stadig blir overvåket og passet på, tror jeg det på sikt kan skade evnen til å ta ansvar for egne handlinger. Jeg har en ivrig 9 åring som "leker" seg på pc'n min. Det er snakk om åpenhet og ærlighet ovenfor barnas databruk. Hvorfor sette på en sperrefunksjon? Er det for å ikke være fysisk tilstedeværende? Jeg må stadig vekk komme til unnsetning på pc'n... Da er vi tilbake til alle de ulike dubbedingsene som er idag, skal være barnevakt eller noe å lære av og vokse på? Og helst sammen med barna... Barna trenger hjelp og mye veiledning ved bruk av pc og internett. Et av de mange "områdene" i ett barns liv hvor foreldrene (igjen) må lære seg å være til stede, istedenfor å tenke løsninger for å slippe unna!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå