Gå til innhold

Tok du smertestillende under fødselen?  

1. 1. Tok du smertestillende under fødselen?

• - Nei, første mosebok må overholdes.
      3
    • - Selvfølgelig, er det vondt for meg er det vondt for barnet.
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet

og andre tilhengere av jøden Jesus.

Ops, jeg fikk en liten oppvekker istad, jeg kom på det at hvis... dersom, altså la oss si at det som sto i bibelen var sant, hva gjør vi da?

Jeg må ærlig innrømme at hærer med engler med sverd, djevel og jomfrumaria høres drøyt ut, men siden det står i skriften som de sier, så må det vel være noe i det....?

Egentlig hadde det som en venninne av en kompis av meg sier, "skulle ønske det var sant", selv om jeg er uenig privat så må man jo lufte en problemstilling som angår en komma tre milliarder mennesker på denne jord.

Jeg har tenkt mye på hva som vil skje dersom jeg f eks blir frelst, hvilkene av lovene jeg vil benytte meg av (f eks kan man slå sin trell halvt ihjæl, han er jo en trell ifg bibelen), - menn som voldtok små jomfrujenter fikk en fæl straff, - de måtte gifte seg med jentungene etterpå =(

Noen som har noen tanker omkring, "dersom det som sto i bibelen var sant" så kom gjerne med innspill.

Det er vel unødvendig å si at personsjikaner holder vi utenfor i denne debatten.

Waco

Foretrekker seriøsitet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Noen som har noen tanker omkring, "dersom det som sto i bibelen var sant" så kom gjerne med innspill.

Hadde det vist seg å være det, hadde jeg blitt veldig forbausa... :wink:

Vi vet jo at mye av det ikke er sant, og iallefall ikke slik vi vanligvis snakker om begrepet "sant" på. Mye av det som står i Bibelen er myter og trosutsagn. Men testamentene er jo faktisk historiske dokumenter - og man kan jo derfor si at de er sanne. Det er jo mennesker med en spesielle overbevisning som har forfattet dem. Men at alt som står i Bibelen har skjedd, eller kommer til å skje - nei, det tror jeg ikke!

Men hadde vi stått der da, waco, på dommens dag, så hadde vi nok sikkert angra oss litt fordi vi tok så feil...Men jeg trøster meg med at noen kristne, og faktisk en prest jeg kjenner, sier at ALLE til slutt vil ende opp hos Gud i fellesskap med han - troende eller ikke troende...

Så vi kan slappe helt av enn så lenge...fram til de kommer fram til noen nye dogmer som utelukker oss helt... :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet
Foretrekker seriøsitet.

Var vel seriøs nok jeg nå, eller? Tar alltid deg seriøst jeg, waco. :roll:

Skrevet

Kverula, tenk deg dagene før dommens dag, - ukene før og årene før. Hva om det som står i bibelen er sant, lovene og reglene? Kanskje man ikke skal være homo? Kanskje kvinnenes lyst bør stå til hennes mann?

Tenk alle de kvinnene som da blir dømt for hor? (norske jenter er ikke akkurat verdenskjent for deres prektighet)

Vi har tollere, men mangler bare farisere, vi benytter oss av mye annet som står i bibelen, f eks privat eiendsomrett og landegrenser. (Noe som er galskap sett fra et litterært synspunkt, da enhver født på denne planeten må få bosette seg akkurat i det land som passer ham selv best).

Vi har skatt på forbruk, det kalles meromsetningsavgift og kom på syttitallet, men en bibelsk ide var det vel aller først.

Så mye som samfunnet har blitt påvirket av kristendom så er det vel enda mer skremmende at det ikke er sant, da er det vel bedre at gud finnes, eller hva?

Waco

Gjest Gjesta
Skrevet
Så mye som samfunnet har blitt påvirket av kristendom så er det vel enda mer skremmende at det ikke er sant, da er det vel bedre at gud finnes, eller hva?

Det har du jammen rett i waco...DYPT! Og har du tenkt på hva som fx står i joh.åp. i Bibelen? Beskrivelsen av dommedag...Jøje meg - skulle likt å være et annet sted når dette skjer! :o

Også litt nysgjerrig på hvordan det kan komme til å bli, jeg - etter at dommen er felt. Hørte engang noen kloke ord som sa: "Hvis alle de som tror de kommer til himmelen, gjør det - da kommer det til å bli et helvete der!"

...ja, gjett...

Skrevet

Likte det andre svaralternativet jeg.

Vondt for meg = vondt for barnet. Kunne ikke blitt mer sant enn det!

Skrevet

Kanskje det rett og slett er på tide å umyndiggjøre mennesker som bekjenner seg til "troen", når vi vet det bare er fantasi og gjøgleri, hva synes dere?

Waco

Gjest Gjesta
Skrevet

Tror nok det prosjektet blir litt vanskelig, waco...Det er nemlig snakk om tro - og da gjelder det ikke å vite...

Skrevet

Hm. Va'kke helt sikker på om jeg skulle svare her, siden dere snakker om å umyndiggjøre meg fordi jeg tror. Syns ikke det vitner om en sånn voldom respekt for andre mennesker...

Ville bare kommentere det første innlegget ditt, Waco. Har ikke svart på avstemningen, da jeg aldri har født. Men det er vel ikke det sentrale her... Det du siterer, om trellene og om smertestillende ved fødselen, det er fra loven i det GAMLE testamentet. Ville bare si at ALLE som kaller seg KRISTNE gjør det pga. det som står i det NYE testamente. Der er nemlig redningen vår. For - fordi ingen mennesker - INGEN - kunne leve som de burde/som Gud krevde, fant Gud på en annen plan. Han sendte sin egen sønn, som greide det - som levde helt og holdent som Gud ville. Deretter tok han ALL vår skyld på seg, og døde for oss. DERFOR er jeg kristen, DERFOR skal jeg til himmelen en dag. Fordi Jesus opphevde de gamle lovene, og slik gjorde det mulig for meg...

Skjønner? Hvis du vil ha svar på det med treller og det, må du heller spørre noen ultraortodokse jøder...

Hilsen Pip, som er stolt av troen sin.

Skrevet

Det er litt viktig å forstå det ein les òg, då. Som i avstemmingsspørsmålet: At kvinna skal føda med smerte - vel, det er jo akkurat det som har skjedd; det er derfor ho treng smertestillande...

Gjest Gjesta
Skrevet

Pip skrev:

Hm. Va'kke helt sikker på om jeg skulle svare her, siden dere snakker om å umyndiggjøre meg fordi jeg tror. Syns ikke det vitner om en sånn voldom respekt for andre mennesker...

Beklager om innlegget mitt virka litt uklart og respektløst. Det var egentlig bare et "dumt svart" på nok et useriøst innlegg fra waco - og jeg tok dette for en fleip og litt moro...

Vil bare få si at selv om jeg ikke er kristen sjøl, så har jeg full respekt for deres tro og overbevisning! Nok engang - beklager!

Bare et lite forsøk på oppklaring fra Kverula...

Skrevet
For - fordi ingen mennesker - INGEN - kunne leve som de burde/som Gud krevde, fant Gud på en annen plan.

Hmm....rart at ikke Gud skjønte dette med en gang...? Eller finnes det ingen Gud?

Skrevet
Vil bare få si at selv om jeg ikke er kristen sjøl, så har jeg full respekt for deres tro og overbevisning! Nok engang - beklager!

-No hard feelings, Kverula!! :wink:

Skrevet

Som Pip sier, det er det Nye Testamentet som er viktigst. Lovene fra GT er fremdeles gjeldende (for oss), men Kristus lagde en ny dimensjon innen troen, og det er det som gjør oss Kristne.

Jeg tror på alt det som står i Bibelen og jeg prøver å leve etter de ti bud og først og fremst etter Jesu Ord.

Og forresten, dere som ikke tror trenger ikke bekymre dere. Det finnes ikke noe helvete, og de som ikke tror på Gud kommer ganske enkelt bare til å slutte å ekstistere. Det er bare Kristne som kommer til himmelen.

Gjest gjest1
Skrevet

som i himlen, så og på jorden..

Paradiset skal i følge bibelen bli her på jord - ingen skal fraktes opp til himmelen...

En annen ting, jeg har alltid ment at dersom man skal kalle seg en kristen bør man virkelig gå i Kristi fotspor - og hva gjorde han? Han forkynte evangeliet. Det er ikke nok å si at man tror på Jesus, og pling! dermed er man reddet fra tilintetgjørelsen. Man må leve kristent.

Jeg har ingen respekt for kristne som røyker, drikker seg fulle, har sex utenfor ekteskap, eller skiller seg og gifter seg på nytt. jeg har heller ingen forståelse for kirkens godkjenning av homofile som prester.

Jeg er ikke kristen selv, nå trodde dere kanskje det, men jeg vet hva som står i bibelen for den har jeg nemlig lest og studert litt sånn stykkevis, og der er talen klar. Homofili er en synd i følge vår herre, hvordan kan da kirken heve seg over guds ord og overstyre dem? Kroppen og livet er en gave fra gud, hvordan kan man da ødelegge den gaven ved å røyke f.eks. og regne med godkjenning fra giveren? Sex er noe som skal foregå mellom mann og kone, hvordan kan man da kalle seg en kristen og være samboer, eller gå til sengs med sin elskede før pakten er godkjent av faderen?

Jeg bare spør jeg....

Skrevet

Mypusen, ikke glem at det er veldig typisk at kristne overholder de lovene som passer dem selv best.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg vet det, Waco - og det provoserer meg. Og selv om jeg ikke vil kalle meg kristen, jeg er vel nærmest agnostiker (vet ikke hva jeg tror på) så blir jeg litt fornærmet på Gud's vegne, fordi menneskene hever seg over de lovene han har gitt oss, og enda påberoper seg og være tilbedere av ham.....

:-?

Skrevet

Myposen, når illusjon og virkelighet sjeldent går hånd i hånd, er det ikke å se bort ifra at vi har med mennesker som er virkelig begrepsforvirrede å gjøre.

Jeg blir nesten oppgitt når jeg hører kristne diskutere, hvor stor vekt de har lagt til denne fantasifortellingen.

Tenk deg selv, hvis du hadde blitt sammen med en kar som ikke kunne hatt sex fordi han ikke fikk lov av jesus, - hadde du ikke blitt frustrert?

Waco

Send dem til løvene

Gjest Tutta fra Calcutta
Skrevet

Jeg synes noen poeng er gode:

"La den uten synd kaste den første sten"

"Vend det andre kinnet til"

Med disse to reglene ville ikke noen være uten synd fordi ingenting var synd!?!

Tutta

Skrevet

Det er synd å glemme å betale mobilregningen slik at dem stenger telefonen. Men jeg forstår ikke begreper som seksualsynd, men det får vi spørre de kristne hva betyr.

Waco

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...