Gå til innhold

Husleie/felleskostnader i borettslag

Anbefalte innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi skal kjøpe leilighet, og ser at det er store forskjeller i felleskostnadene. Har funnet flere fine leiligheter med ca 3500-4000 i husleie. Da med en fellesgjeld på ca 100 000. Men jeg har oppdaget at det er stor forskjell selv om fellesgjelden er den samme.

Det er jo veldig dumt å kjøpe en leilighet med 4000 i husleie når jeg kan få en med lik fellesgjeld med 2000 i husleie. De 2000 vi sparer i måneden gjør at vi kan kjøpe en leilighet som er ca 200 000 dyrere og betale det samme i lån/husleie.

Noen synspunkter om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oftest er det slik at jo nyere leilighetene er, jo størrre er fellesgjelden (Pga lånet på leiligheten som skal nedbetales) Eldre leiligheter har gjerne lavere fellesgjeld, men står jo da i fare for økning dersom det må gjøres større rehabiliteringer etter normal slitasje.

Be om å få en oversikt over tilstanden til boligmasssen i det aktuelle borettslaget, så får du kanskje en pekepinn på om du må belage deg på husleieøkning.

Skrevet

Som gjesten over sier er nok mye av forskjellene avhengig av hvor gammelt borettslaget og boligene er. Der vi bodde før betalte vi 1800 i mnd i husleie, da hadde vi 30 000 i fellesgjeld og 800 av de kronene gikk til å dekke fellesgjelden. Husleien økte aldri i løpet av de 7 årene vi bodde der, selv ikke da de f.eks. byttet ut den gamle heisen. Men vi visste at det borettslaget hadde godt med oppsparte midler bl.a. fordi de leide ut butikklokaler, så vi regnet med at de ville ta av disse pengene framfor å øke husleien. Slike ting kan være greit å sjekke på forhånd.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Men hva når fellesgjelden er den samme for to leiligheter, der den ene har 2000 i fellesutgifter og den andre 4000? Det har jeg sett masse av!

Skrevet
Men hva når fellesgjelden er den samme for to leiligheter, der den ene har 2000 i fellesutgifter og den andre 4000? Det har jeg sett masse av!

Det har jeg aldri sett så det kan jeg ikke svare på. Det er ingen grunn til at det skulle være slik, rent bortsett fra om leilighetene er av ulik størrelse da.

Gjest Pupsilure
Skrevet (endret)

.

Endret av Pupsilure
Skrevet

Jeg har sett en del av det samme her jeg bor, og jeg har inntrykk av at dette noen ganger har med hvor flinke styret er til å disponere midler.

F.eks. har jeg bodd i et borettslag hvor husleien lå på omtrent 2000. I tillegg til fellesgjeld hadde borettslaget fellesformue, noe som ofte ikke opplyses om når man skal kjøpe. Da det ble tid for utbedringer, ble det brukt oppsparte midler (fellesformue), slik at husleien ikke ble berørt.

En venninne bodde på samme tid i et annet, sammenlignbart borettslag. Standarden var omtrent den samme som hos oss og verdien omtrent den samme på leilighetene, men de hadde en husleie på nesten 4000 i måneden. Venninnen min klarte aldri å finne noen plausibel grunn til dette, og konkluderte med at de rett og slett hadde hatt dårlig forvaltning av pengene sine.

Det er ikke alltid dette er grunnen, men det kan altså være så enkelt...

Skrevet

Da består forskjellen gjerne i hva du får for pengene. Ett borettslag har gjerne vaktmestertjenester, kabeltv, bredbånd, dugnad, trappevask, osv, inkludert i felleskostnadene mens det andre ikke har det. Jeg har bodd et sted med lave felleskostnader hvor man hver tredje uke måtte vaske hele trappeoppganven (ikke bare til sin etasje, men til alle etasjene), spyle bosskontainerne utenfor, om sommeren klippe plenen, om vinteren måke snø, osv. Masse plikter som gjorde det vanskelig å få solgt leiligheten igjen. Her jeg bor nå er det nesten ingen fellesgjeld, så felleskostnadene går til å betale vaktmester, kabeltv, dugnad, trappevask, samt til å spare opp midler til fremtidige oppussingsprosjekt, så de slipper å plutelig måtte øke felleskostnadene hvis de må skifte rørene f.eks.

Skrevet
Her har jeg funnet to eksempler. De har helt forskjellig fellesgjeld, men omtrent lik husleie

http://finn.no/finn/realestate/object?finn...0edcE8PRb145590

http://finn.no/finn/realestate/object?finn...0edcE8PRb145590

Her må du se på hva felleskostnadene skal dekke.

For den med høyest fellesgjeld:

Felleskostnadene består hovedsakelig av kapitalkostnader og driftskostnader, bl.a. kabel-TV, komm.avg., bygningsforsikring, nedbetaling av fellesgjeld m.m. Fellskostnadene inkl. også balkongtillegg.

For den med lavest fellesgjeld:

Garasje, varmtvann, fyring, trappevask, fellesvaskeri, kabel-tv, vaktmestertjeneste, bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel og nedbetaling av andel fellesgjeld.

Du ser den med lavest fellesgjeld blant annet inkluderer varmtvann og fyring i felleskostnadene, altså dekker de kostnadene det meste av det som ellers ville kommet på strømregningen din. Du sparer -masse- penger på at du får dette "gratis" (altså i felleskostnadene). Du får mye for pengene her som du ikke får for den øverste.

Skrevet

Jeg trodde du snakket om leiligheter i samme borettslag. Hvis det er ulike borettslag kan det være dusinvis av forklaringer på ulik husleie til tross for lik fellesgjeld. F.eks. kan det være som noen sier over her at det er forskjeller i hva man får for husleie. De fleste steder dekker husleien kommunale utgifter, vaktmester, kabel-TV osv. Mens mange kanskje i tillegg har strøm, garasjeplass e.l. inkludert, og da blir det jo dyrere. I tillegg kan det jo være ulik økonomi som forklarer forskjellen. Kanskje har borettslaget satt opp husleien for å dekke inn kostnader uten nødvendigvis å sette opp fellesgjelden?

Skrevet
Jeg trodde du snakket om leiligheter i samme borettslag. Hvis det er ulike borettslag kan det være dusinvis av forklaringer på ulik husleie til tross for lik fellesgjeld. F.eks. kan det være som noen sier over her at det er forskjeller i hva man får for husleie. De fleste steder dekker husleien kommunale utgifter, vaktmester, kabel-TV osv. Mens mange kanskje i tillegg har strøm, garasjeplass e.l. inkludert, og da blir det jo dyrere. I tillegg kan det jo være ulik økonomi som forklarer forskjellen. Kanskje har borettslaget satt opp husleien for å dekke inn kostnader uten nødvendigvis å sette opp fellesgjelden?

Om det er leiligheter i samme borettslag så spiller ofte størrelsen på boligen inn på fellesutgiftene. For eksempel vil en stor leilighet kreve mer varme til oppvarming, og det bor ofte flere folk i den, altså kan man regne med det går mer varmtvann, så hvis oppvarming og varmtvann er med i fellesutgiftene må store leiligheter betale mer.

Gjest Gjest_fiffi_*
Skrevet

Noen borettslag setter opp husleien for å spare opp midler dersom de har planlagt omfattende renovasjon/oppussingsarbeid i nærmeste framtid (skifte av vinduer, skifte av tak, isolering av fasaden...). Selve nedbetaling av fellesgjelden utgjør ofte ikke halvparten av husleien en gang. I gamle borettslag utgjør penger til vedlikehold en stor del.

Skrevet
Om det er leiligheter i samme borettslag så spiller ofte størrelsen på boligen inn på fellesutgiftene. For eksempel vil en stor leilighet kreve mer varme til oppvarming, og det bor ofte flere folk i den, altså kan man regne med det går mer varmtvann, så hvis oppvarming og varmtvann er med i fellesutgiftene må store leiligheter betale mer.

Ja, og det skrev jeg også lenger opp. ;)

Skrevet

En annen ting som slår vesentlig ut på felleskostnadene er fellesgjelden: Betales det kun renter eller også avdrag? OM det betales avdrag så kan også adragene være forskjellige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...