Gå til innhold

...

Gjest blåmobil

Fremhevede innlegg

Gjest blåmobil
Skrevet (endret)

....

Endret av blåmobil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøsses, hørtes merkelig ut at dem kan forvente at du skal fortelle om det. Men er det relevant for saken, så kanskje det er greit at dem får vite. Men skjønner godt at du gruer deg. Hørtes virkelig ikke gøy ut :klem:

Gjest blåmobil
Skrevet (endret)

.

Endret av blåmobil
Skrevet

Prøv å se på det som at det er ikke DITT sexliv de er ute etter å ha detaljer om, men HANS.

Skrevet

Forsøk å få avklart hvilke rettigheter du har. Dette er svært private ting som det er klart at de fleste ikke ønsker å forklare seg om med mange tilskuere. Kanskje er det mulig å forklare seg uten eksterne tilskuere som skoleklasser?

Gjest blåmobil
Skrevet (endret)

takk for gode tips folkens.

Endret av blåmobil
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at du gruer deg, men det er dessverre bare noe du må klare å komme deg gjennom. Å ringe og si at du er syk er ikke et alternativ, da du må ha gyldig forfall for å unngå å bli tvangshentet eller få bot (husker ikke helt reglene der).

Hvis du skal vitne i en av de store byene, finnes det vitnestøtter i tinghuset. Det er frivillige som jobber for Røde Kors og som kan fortelle deg mer om hvordan det å vitne er. Disse kan også følge deg inn i rettssalen og vente på deg der om du ønsker det. Ta kontakt i resepsjonen når du kommer til tinghuset og hør om de har vitnestøtter der! De er vant til nervøse folk.

Lykke til!

Skrevet (endret)
takk for gode tips folkens.

jeg får bare håpe at det ikke er noen skoleklasse der.. for at saken i det hele tatt er åpen for publikum og presse(sistnevnte er bra-for han fortjener å få saken sin brettet ut) har jeg selv funnet uyt ved søk på internet.

Jeg synes advokaten burde informert meg om hva som vil skje og rettigheter++ men neida- JEG ringte selv for å høre om hva det kunne være at de ville ha meg som vitne, og advokaten virket sur og uinteressert i å prate med meg.

Så ringer ikke dit igjen.

Jeg tror mange tingretter i dag en ordning som heter vitnestøtte. De har det i alle fall ved Oslo tingrett.

Hentet fra Oslo tingrett sine sider:

"Hensikten med vitnestøtte er at den som skal vitne, skal kjenne seg trygg i retten. En vitnestøtte er en frivillig person som hjelper vitner med medmenneskelig støtte og praktisk informasjon i forbindelse med rettssaken. Vitnestøtten kan være en samtalepartner før rettssaken - og/eller etterpå. Vitnestøtter har gjennomgått grundig opplæring og har taushetsplikt. De er daglig tilstede i Oslo tingrett, og kan kontaktes på telefon 22 03 55 40. Du kan også sende en epost: [email protected]"

Dersom du gruer deg for å vitne synes jeg du skal kontakt tingretten der du skal avgi forklaring å spørre om de har en slik vitnestøtte som kan hjelpe deg.

Edit: litt kjapp der, så ikke at gjest allerede hadde tipset om det samme!

Endret av Lotten
Gjest blåmobil
Skrevet (endret)

.

Endret av blåmobil
Skrevet

Du kan også kontakte Rådgivingskontoret for kriminalitetsofre. Jeg har gode erfaringer derfra.

"Vitnestøtte

Dersom du blir stevnet som vitne i en rettssak kan du ta kontakt med Rådgivningskontoret for kriminalitetsofre. RKK tilbyr støtte til den som skal være vitne. Vi tilbyr støtte før, under og etter rettssaken. Vi kan gjøre dette på forskjellige måter, alt etter hva du ønsker. For det første kan vi orientere deg om hvordan en rettssak foregår og om hva som kreves av deg når du skal vitne. Har vi anledning, kan vi følge deg til rettslokalet og være der sammen med deg. Vi gir støtte til personer i alle aldre." http://www.kriminalitetsofre.no/#hva

Skrevet

Hvis det er noen trøst vil jeg tro at administrasjonen i tingretten neppe anser en voldtektssak som en god "skoleklassesak". Rettsaler kommer i alle størrelser, og skal en skoleklasse følge en sak er de henvist til å følge en sak i en rettssal som har nok sitteplasser til alle. Vil tro at salene fordeles på rettssalene litt etter hvor egnet saken er for tilhørere/skoleklasser. Mange saler er små og har kun plass til 8-10 tilhørere.

Gjest blåmobil
Skrevet (endret)

takk du!

Endret av blåmobil
Skrevet
da var det 2 dager igjen til den fæle dagen.

Jeg er nemlig kalt inn som vitne mot x en, en svært grov straffesak.

Jeg ringte til den advokaten som har kalt meg inn som vitne, og han sa jeg kommer til å få spørsmål ang vårt sex- liv.. Å nei!

Dette gruer jeg meg til, skal legge ut for mange ukjente( og kanskje en skoleklasse, som er "tilskuer" i retten, kanskje noen av dem vet hvem jeg er) om hvor vidt jeg angret på sex med han el ikke og om han var dominerende++

Det verste er at jeg er redd han skal kontakte meg i etterkant av rettsaken, for dusten er jo ikke fengslet ennå- men han burde ha vært det!!!

Jeg har lyst å ringe å si jeg er syk..

Hei,

Dette er en veldig kjip setting å være i..

Men tro meg, det er en erfaring som er veldig god å ha med seg.. Bare tenk så sterk du kommer til å føle dedg når du har fått hele hendelsen på avstand igjenn! :D

-jeg snakker av erfaring..

Jeg var i retten en gang angående en kidnapping og voldtektsak.. På dette tidspunktet var jeg 18 år og jeg var den fornærmede i saken..

Ikke bare var saken vond nok fra før, men i tillegg skulle rettsalen være stappfull av reportere for vg, aftenposten og noen andre småaviser i tillegg. og ikke nok med det! men jævelen som var tiltalt hadde med seg hele vennegjengen! -og der skulle jeg sitte å legge ut om alt han hadde brukt meg til, i detaljer...

helt jævlig var det!

men hah! hvor mange 18 åringer har gjort dette?

JEG kan gå med hodet hevet fordi jeg vet at jeg mestrer så vanskelige ting.

jeg vet at dette kommer til å gå bra for det. bare gi det litt tid :)

Skrevet
Hei,

Dette er en veldig kjip setting å være i..

Men tro meg, det er en erfaring som er veldig god å ha med seg.. Bare tenk så sterk du kommer til å føle dedg når du har fått hele hendelsen på avstand igjenn! :D

-jeg snakker av erfaring..

Jeg var i retten en gang angående en kidnapping og voldtektsak.. På dette tidspunktet var jeg 18 år og jeg var den fornærmede i saken..

Ikke bare var saken vond nok fra før, men i tillegg skulle rettsalen være stappfull av reportere for vg, aftenposten og noen andre småaviser i tillegg. og ikke nok med det! men jævelen som var tiltalt hadde med seg hele vennegjengen! -og der skulle jeg sitte å legge ut om alt han hadde brukt meg til, i detaljer...

helt jævlig var det!

men hah! hvor mange 18 åringer har gjort dette?

JEG kan gå med hodet hevet fordi jeg vet at jeg mestrer så vanskelige ting.

jeg vet at dette kommer til å gå bra for det. bare gi det litt tid :)

bare litt påfyll til denne posten.. :)

du kan høre med aktor og dommer om salen kan tømmes når du skal vitne.. de gjør det ofte hvis saken tilsier at det kan være belastende for deg.. :)

Gjest blåmobil
Skrevet (endret)

.

Endret av blåmobil
Skrevet
kan jeg?! Vel nå har jeg bestemt meg for å gjennomføre dette, uansett hvem som er i salen. Men skal høre med dem om dem kan nekte tiltalte å kontakte meg, for han blir sikkert forbanna på at jeg vitner mot han!

Bare det å skulle se han kan være tøft..

Ja, man kunne ihvertfall det i 2003.. tviler på at akkurat dèt har forandret seg så veldig..

var en venninne av meg i den saken som skulle vitne for meg også, og hun ville ikke ha journalister der i det hele tatt.. da tømte de salen..

det var viktigere at hun vitnet enn at hun ble "syk" fordi at hun ikke turte liksom..

Gjest blåmobil
Skrevet (endret)

..

Endret av blåmobil
Skrevet

:klem:

Det er vanlig prosedyre for å sikre at man er den man gir seg ut for å være.

Ring til den organisjonen i dag og snakk med dem først. Skriv opp spørsmålene dine før du ringer, så er du sikker på at du ikke glemmer noe. Spør dem også om muligheten til å tømme salen når du skal vitne og hvordan man går frem når man har et slikt ønske.

Lykke til i morgen!

Gjest blåmobil
Skrevet (endret)

Men takk for lykkeønskninger og gode tips;)

Endret av blåmobil
Skrevet

Hvis du ikke önsker å si det pga eks da lettere kan spore deg opp, bør du nevne det også til den organisasjonen. De har sikkert noen gode råd å komme med.

Ring! Du kommer helt sikkert til å føle deg bedre etterpå og det er bedre å ringe nå før det blir for sent. Jeg vet at telefoner kan være skumle, men noen ganger er de veldig nyttige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...