Gå til innhold

Skole/barnepass

Gjest Gjest_Gurimalla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gurimalla_*
Skrevet

Min niese skal begynne på skolen. Hun er alene med to barn.

Skolen er 20 mil hjemmefra og hun må bo borte hele uken.

Saken er at hun ikke har fast pass til barna når hun skal begynne.

Hun vil bruke fam, venner etter som det passer for de.

Jeg ser med ulyst til å passe barn en hel uke.

Hun skal gå skole to år. jeg kan nok ta en uke når det passer,men har motvilje til å bli brukt i to år, så det blir til at noen må si ja.....

Bør vel fikse dette før en starter på noe slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som dette kan bli veldig belastende på familie og venner, ikke minst veldig ustabilt for barna. Skjønner at hun vil gå på skole, men burde kommet opp med en noe mer stabil løsning etter min mening. Aner ikke hvor gamle barna er eller om de vil ta noe "skade" av at mamma er borte så lenge av gangen...

Skrevet

Tuller du?

Har hun tenkt å legge ansvaret over på familien??

Skrevet

Hvorfor flytter hun ikke dit skolen er? Må jo være bedre for ungene (og henne selv)

Skrevet

Dette går absolutt ikke. Hun er nødt til å flytte med barna, eller finne på noe annet der hun bor nå.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Hun bør bli oppfordret til å ta med seg ungene, så kan heller familien stille opp med hjelp/barnevakting i helger/ferier. Det er tøft å være alene med hele ansvaret for to barn.

Dessuten må det da finnes barnehager/skoler der hun flytter også?

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Eneste forsvarlige løsningen her er at hun flytter dit hvor skolen er eller at far overtar den daglige omsorgen.

Selv om hun hadde hatt løsning på barnepassproblemet så går det ikke ann å overlate små barn til andre. Nå sies det ingenting om hvor gamle barna er da. Er det tenåringer så går det bedre enn om barna er små. Igjen så betinger det en løsning som er forutsigbar for ungene og at de er i sitt nærmiljø samt at de er hos mennesker som de er trygge på.

Jeg stiller gjerne opp for venner, men når det her er utgangspunktet så hadde jeg vært uvillig. Passer heller ungene dine når du tar ferie ei uke ;)

Skrevet (endret)

:sjokkert: Dette kan hun vel ikke mene?

Jeg måtte spørre om barnevakt en hel uke før jul pga at verken jeg eller far var hjemme, men det var grusomt, så det håper jeg virkelig jeg slipper flere ganger.

Så å baserer på at familie og venner stiller opp hver uke i to skoleår det hadde jeg ikke turt. Og ikke ville jeg stilt opp for henne på et slikt grunnlag heller. Ved akutt behov noen dager..helt greit, men ikke på denne måten

Endret av Kaffeavtalen
Skrevet

Det er ingen som må noe som helst, og vil man ikke passe de så sier man bare nei. Må bli utrolig slitsomt å måtte finne barnepass på denne måten i to år, og jeg forstår ikke at hun orker. Om hun da ikke er vant til å få det som hun vil, og satser på at alt ordner seg for henne.

Men som sagt er det lov å si nei, og jeg hadde ikke hatt problemer med å si nei.

Skrevet

Dersom denne jenta var min søster eller datter, ville jeg prøvd å banke fornuft inn i huet på henne, og jeg hadde ihvertfall aldri tatt på meg å være barnevakt uke i strekk.

Hun er muligens ung, men hun har barn, og må derfor bli voksen. Et barn er ingen dukke eller pakke man kan plassere der det passer en best.

Skrevet
Eneste forsvarlige løsningen her er at hun flytter dit hvor skolen er eller at far overtar den daglige omsorgen.

Selv om hun hadde hatt løsning på barnepassproblemet så går det ikke ann å overlate små barn til andre. Nå sies det ingenting om hvor gamle barna er da. Er det tenåringer så går det bedre enn om barna er små. Igjen så betinger det en løsning som er forutsigbar for ungene og at de er i sitt nærmiljø samt at de er hos mennesker som de er trygge på.

Jeg stiller gjerne opp for venner, men når det her er utgangspunktet så hadde jeg vært uvillig. Passer heller ungene dine når du tar ferie ei uke ;)

Flytting er uaktuelt......Hun skal være borte en uke i gangen der skolen er. Barna er i småskolen. Far bor på en helt annen kant av landet

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg har faktisk litt problemer med å tro at dette kan være tilfelle, jeg...

Skrevet

Dette høres helt borti natta ut. Det kommer ikke til å fungere, og det er slett ikke bra for noen, hverken barna, mor eller alle de som må sitlle opp. To år? Nei, vet du hva.

Enig i at flytting er den eneste muligheten her, hvorfor kan ikke mor ta med seg barna når hun flytter? Hun må jo uansett finne et skikkelig sted å bo for seg selv, og det må da være billigere å holde 1 leilighet enn 2 (regner med hun eier/leier en leilighet/hus der hun bor nå). Dersom barna og faren har bra kontakt, er det jo absolutt verdt en vurdering om det ikke vil være best for barna å bo hos far i stedet for å bli lempet rundt omkring til diverse mer eller mindre kjente familie og venner.

Skrevet
Flytting er uaktuelt......Hun skal være borte en uke i gangen der skolen er. Barna er i småskolen. Far bor på en helt annen kant av landet

Da får hun ta utdanning over nett eller på voksenopplæringa på kveldstid, da. Hvilken ansvarlig mor (eller far) vil sette bort ungene sine på den måten?

Skrevet

Mener hun virkelig at barna skal flytte til nye personer hver uke, bare fordi hun selv ønsker å realisere seg? Eller er det slik at foreldrene hennes kanskje har sagt at de kan ta de mesteparten av tiden?

Eller har hun ingen plan med det, men tar det som det kommer?

Er det en eller maks to familier som har barna, vil jeg ikke si at det er uansvarlig. Men skal hun flytte de små barna rundt til ulike mennesker, burde noen kakke henne med noe hardt i hodet for det er uansvarlig til de grader.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Da får barna flytte til en helt annen kant av landet - der far bor!

Skrevet

Slik som du beskriver det, har ikke mor tatt barnas behov for stabilitet, trygghet og god omsorg med i sine vurderinger når hun har lagt fremtidsplaner. Det kan jo ikke kalles annet enn en svikt i omsorgen. jeg lurer på hvordan vurderingsevnen hennes er på andre områder. Hun bør frarådes å følge denne planen ut fra de ovennevnte hensyn.

Skrevet

Slutter meg bare til at dette er en håpløs ordning for barna. Hva med oppfølging av barna på skolen for eksempel?

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Pendle på den måten hørtes veldig uansvarlig ut når man er alene med barna og ikke kan ta de med. Dette blir jo nærmest som å fraskrive seg hele foreldreansvaret. Foreldre burde ha en ekstremt god grunn for å forlate barna hver uke, hele uka på denne måten. Et minste krav burde være at barna har et fast sted å bo. De som skal passe barna vil jo nærmest fungere som fosterforeldre, så dette ville jeg ha reagert veldig på.

Skrevet
Slik som du beskriver det, har ikke mor tatt barnas behov for stabilitet, trygghet og god omsorg med i sine vurderinger når hun har lagt fremtidsplaner. Det kan jo ikke kalles annet enn en svikt i omsorgen. jeg lurer på hvordan vurderingsevnen hennes er på andre områder. Hun bør frarådes å følge denne planen ut fra de ovennevnte hensyn.

Det er en uke ad gangen. En uke hvert kvartal i to år fremover.

Første samling er om ca 14 dager. Skolen har hybelbygg hvor de leier ut rom til disse elevene. En slekning har tatt på seg det ene barnet den første uken. Det var noe motvillig, da hun var opptatt med andre ting. Den uken passet det ikke for noen andre....Sånn vil det vel fortsette...

Hun har fått hjelp av det off. til å ta utdannelsen.......far har nok kunnet stilt opp om han bodde i nærheten. Han jobber i utlandet. Flyr mellom Norge/*utland. Self vil han ha barna til sine faste tider,men det er i skoleuken hennes det skal klaffe også. Ikke kan man ta ut unger av skolen for å være borte hos far en uke...om det skulle klaffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...