Gjest Gjest_Blomst_* Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Jeg styrer nå med alt som hører med i forhold til min fars dødsbo. Har en halvbror som jeg har hatt minimalt med å gjøre. Han stiller ikke opp, og har heller ikke vist vilje til å hjelpe til etter pappas bortgang. Det virker som han vil jeg skal gjøre all jobben, så sitter han bare og venter på penger... Etter å ha letet mye på internett finner jeg ikke mye informasjon om hvordan et privat skifte egentlig foregår, det står at det ikke finnes lover som regulerer dette direkte. Det er mye praktisk som skulle og fortsatt skal ordnes. Denne jobben er belastende, men må gjøres. Da jeg stod nærmest pappa, var det en selvfølge at jeg ble bobestyrer i boet, og jeg betaler alle regninger, tar meg av korrespondanse, hussalg etc. Kan jeg skrive timer for tiden jeg bruker på jobben som føler med alt dette? Jeg setter stor pris på tips dersom noen kjenner til en flink advokat som har arverett som spesialfelt. Jeg trenger mer hjelp ang. dette, da endel ting er uklart.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Jeg styrer nå med alt som hører med i forhold til min fars dødsbo. Har en halvbror som jeg har hatt minimalt med å gjøre. Han stiller ikke opp, og har heller ikke vist vilje til å hjelpe til etter pappas bortgang. Det virker som han vil jeg skal gjøre all jobben, så sitter han bare og venter på penger... Etter å ha letet mye på internett finner jeg ikke mye informasjon om hvordan et privat skifte egentlig foregår, det står at det ikke finnes lover som regulerer dette direkte. Det er mye praktisk som skulle og fortsatt skal ordnes. Denne jobben er belastende, men må gjøres. Da jeg stod nærmest pappa, var det en selvfølge at jeg ble bobestyrer i boet, og jeg betaler alle regninger, tar meg av korrespondanse, hussalg etc. Kan jeg skrive timer for tiden jeg bruker på jobben som føler med alt dette? Jeg setter stor pris på tips dersom noen kjenner til en flink advokat som har arverett som spesialfelt. Jeg trenger mer hjelp ang. dette, da endel ting er uklart. Som regel når det er privat skifte, så er det de nærmeste som tar seg av det. Ikke har jeg hørt at noen tar seg betalt av den grunn. At du ikke har et ok forhold til din halvbror....tja...du er jo ikke nødt og ta degav dette da. Om det er mye arbeide for deg og du føler det belastende så kan dere ta off. skifte. Du kn jo ringe han og si at om han ikke stiller opp, så forlanger du off. skifte og den regninga må han dele med deg.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 Jeg er i samme situasjon som din halvbror. Jeg hadde funnet det unaturlig dersom jeg skulle bli bedt om å bidra til det praktiske. Det er snakk om et hjem og en person som jeg ikke kjenner. Vi tok et privat skifte og brukte advokat. Det var en god avgjørelse for da har jeg tillit til at arveoppgjøret blir riktig. Jeg har aldri vært bort i at man skriver timer for det man gjør i forbindelse med et arveoppgjør. Velg en advokat som har arverett som spesialfelt.
Gjest Gjest_Amanda_* Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Har du vært og lest på arveoppgjor.no? Der er det en del nyttig! Her!
Gjest Blondie65 Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Har du vært og lest på arveoppgjor.no? Der er det en del nyttig! Her! Det er feil i linken. Det skal være www.arveoppgjor.no - du hadde lagt inn ø der.
Nicky B Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Jeg og min søster lærte mye av denne siden her etter min fars bortgang: Norjus' sider om arveoppgjør. Den er drevet av advokater og du kan sende inn spørsmål (men det koster litt å få svar da)
Gjest TS Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Hvordan finner jeg en advokat som har arv som spesialfelt? Har letet etter dette på nett, men finner bare advokater som har en god del arbeidsområder. Det er iallefall en stor belastning å finne ut av alt på egenhånd, jeg er i begynnelsen av tjueårene.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Hvordan finner jeg en advokat som har arv som spesialfelt? Har letet etter dette på nett, men finner bare advokater som har en god del arbeidsområder. Det er iallefall en stor belastning å finne ut av alt på egenhånd, jeg er i begynnelsen av tjueårene. Du ringer til et vanlig advokatkontor og spør dem. Jeg søkte på "advoker, bergen" på gulesider.no og fikk frem en lang liste. Noen av dem har en tekst under der det står hva de spesialiserer seg på. Her er eksempel på en slik tekst: Våre klienter er privatpersoner og små bedrifter. Vi arbeider blant annet med arbeidsrett, arverett, barne- og familierett, erstatningsrett, fast eiendom, husleierett, kjøpsrett og trygderett. Vi lover deg rask behandling og personlig oppfølging. Du vil få gode faglige vurderinger og ærlige svar.
Gjest TS Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Om du ser på presentasjon av hver advokat på hjemmesidene, ser du at de fleste advokatene har ca 5 arbeidsområder og er 'allroundere'. Det er vanskelig å vite hvem som er mest rutinert i forhold til et forholdsvis komplisert arveoppgjør...
Gjest Gjest_abc_* Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Om du ser på presentasjon av hver advokat på hjemmesidene, ser du at de fleste advokatene har ca 5 arbeidsområder og er 'allroundere'. Det er vanskelig å vite hvem som er mest rutinert i forhold til et forholdsvis komplisert arveoppgjør... advokatenhjelperdeg.no er en nettside hvor du kan gå inn på finn advokat, velge spesialområde og tema innen spesialområdefylke, fylke og kommune - og så får du opp alle advokatene som driver med dette i ønsket distrikt.
Gjest Tips til advokat Skrevet 12. februar 2008 #11 Skrevet 12. februar 2008 Hei, Jeg har nettopp vært igjennom det samme. Jeg benyttet advokat Anders Kjøren hos www.steinkjeradvokatene.no. Jeg fikk meget god hjelp og jeg forstår det slik at han er spesialisert innen arverett. Hørte at han også ble benyttet av tingretten til å forestå arveoppgjør. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå