Gå til innhold

Papirer på hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å skaffe oss en hund, og har hørt at hunder uten papirer er billigere. Hva står det på disse papirene? Noen sier at det bare har betydning dersom hunden skal brukes til utstilling. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At hunden har stamtavle tillater at hunden kan konkurrere i offisielle konkurranser og bli champion innen forskjellige grener (lydighet, eksteriør, agility, bruks). Jeg er ikke sikker, men mener at det også kan ha betydning for forsikring av hunden.

Men få seriøse oppdrettere av rasehunder selger uregistrerte hunder.

Skrevet

Om du ikke har planer om utstillinger og avl, ser jeg ingen behov for papirer.

Papirløse hunder trenger også et godt hjem ;)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Som de andre sier, så lenge du ikke skal avle eller stille i større konkurranser har det ingenting å si.

Og det har heller ingenting å si for forsikringen (jeg ser hvertfall ingen forskjell på mine 2).

Gjest Dallandra
Skrevet

En fordel med renrasede hunder (med papirer) er at de kan være mer forutsigbare ift kvaliteter og lynne enn blandingshunder (uten papirer). Det vil ikke si at blandingshunder ikke kan være flotte hunder, for det kan de absolutt.

Skrevet

Og om du har en rase som kan ligne på en forbudt en kan du være ille ute uten papirer, og om det er blanding er det ikke sikkert du får det allikevel. Ikke gyldige i hvert fall. Kjipt, men sånn er Norge.

Skrevet
Og om du har en rase som kan ligne på en forbudt en kan du være ille ute uten papirer, og om det er blanding er det ikke sikkert du får det allikevel. Ikke gyldige i hvert fall. Kjipt, men sånn er Norge.

Neida, ingen fare der. Grunnen til at jeg lurer er bare at jeg ikke vil gjøre noe dumt...

Skrevet

En hund uten papirer regnes som en "løshund". Tispa mi har heller ikke papirer men driver å leter opp stamtavlen hennes nå.

Skal du bruke hunden i avl MÅ du ha papirer. Der står det hva slags sykdommer som hunden din kanskje bærer på, og det er veldig viktig å vite.

Jeg vet hvertfall at når det gjelder Chihuahua så koster det like mye, om ikke mer å kjøpe en hund uten papirer som en flott renraset hund med kjempefine papirer. Det er fordi de useriøse oppdretterne skal prøve å få mest mulig for hunden og driter i hvor den havner hen, men nå er heldigvis ikke alle oppdrettere like :)

Men tenk deg godt om før du kjøper en hund uten papirer. Du vet ikke hva den kan ha av sykdommer (noe som kan bli kostbart senere når den trenger behandling osv) og heller ikke hvor den kommer fra.

Bare litt tips og råd fra meg :)

Skrevet
Skal du bruke hunden i avl MÅ du ha papirer. Der står det hva slags sykdommer som hunden din kanskje bærer på, og det er veldig viktig å vite.

Dett er bare tull. På stamtavlen står det hvem som er far, mor, bestemor osv i fire ledd. Det står ingenting om sykdommer.

Skrevet

Stamtavle på hunden sikrer deg også at du får det du betaler for. Spesielt når det gjelder miniatyrhunder (Chihuahua, Pomeranian osv) har smugling av valper fra Øst-Europa blitt ett problem! Du risikerer å få en hund som er smittet av rabies eller farlige parasitter, og du riskerer at hunden blir avlivet om det blir oppdaget at hunden ikke har lovlig opphold i landet. Og det er jo kjedelig om du har betalt mange tusen for den! Stamtavlen i seg selv inneholder informasjon om foreldre osv men også HD status for de rasene det er aktuelt for, for noen raser fins det også register for andre arvelige sykdommer.

Men dersom du ikke er ute etter noen spesiell rase er jo en blandingshund som ikke er registrert i Kennelklubben (=uten papirer) ett godt alternativ! Eller hva med å kontakte FOD eller lignende for å få en omplasseringshund?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Dett er bare tull. På stamtavlen står det hvem som er far, mor, bestemor osv i fire ledd. Det står ingenting om sykdommer.

Nå tror jeg det er du som tuller her altså. På stamtavlen står det foreldre, besteforeldre osv. + evt sykdommer. På f.eks bernere sine stamtavler står det om hundene har hd/ad, om de har trøbbel med øyne, ører. Ja.. Skdommer generelt.

Skrevet

Jeg har aldri sett en stamtavle som sier noe om sykdommer i alle fall. Står ingenting om det på noen av stamtavlene til hundene mine.

Skrevet
Jeg har aldri sett en stamtavle som sier noe om sykdommer i alle fall. Står ingenting om det på noen av stamtavlene til hundene mine.

Det trenger nødvendigvis ikke stå på selve papiret hva slags sykdommer hunden har, men det gir lettere tilgang til å sjekke opp foreldre, besteforeldre osv for evt sykdommer som ligger lengre bakover i slekta dersom man skal drive avl.

Skrevet

nesten alle stamtavler jeg har sett har det stått om hunden har HD og i hvilken grad de har det

Skrevet
Det trenger nødvendigvis ikke stå på selve papiret hva slags sykdommer hunden har, men det gir lettere tilgang til å sjekke opp foreldre, besteforeldre osv for evt sykdommer som ligger lengre bakover i slekta dersom man skal drive avl.

Ja, det er klart.

• 2 uker senere...
Skrevet

Er det vanlig at stamtavlen overleveres sammen med valpen den dagen du henter den. En venn av meg skal skaffe seg hund og har fått beskjed om at stamtavlen blir ettersendt om 2-3 mnd. De har slått seg til ro med dette.Jeg må si jeg syntes dette hørtes litt rart ut.Jeg vet ikke hvordan prosessen er,eller hva som er vanlig ved kjøp av hund. Skal ikke dette være en slags forsikring for hva du mottar. Det bør sies at dette er en kostbar hund.

Gjest Dallandra
Skrevet

Stamtavlen sendes ut fra sentralt hold og oppdretteren må innrapportere div opplysninger, så som kjøper/eier og sånn. Det er vanig å sende inn det her først når alle valper i et kull er solgt/levert. Forklaring kanske?

Skrevet

Kjøpekontrakten er garantien man har til man har mottatt stamtavlen.

Oppdretter sender inn papirene på ny eier og kullet til NKK etter at kjøpekontrakten er skrevet, valpen betalt og overlevert ny eier. Stamtavlen produseres og sendes da ut fra Norsk Kennelklubb men riktig eier. Behandlingstiden hos NKK kan variere fra noen uker til mange måneder.

I Sverige derimot, får man stamtavlen med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...