Gå til innhold

Endring av etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Hvordan går man fram for å endre sitt etternavn?

Må alt av pass, bankkort +++ endres innen en bestemt tid da?

Jeg lurer på om jeg skal ta min farmors pikenavn som mellomnavn, men vet ikke hvor jeg skal begynne for å få dette utført. Noen av dere blivende bruder som vet?

Endret av kiri
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Hvordan går man fram for å endre sitt etternavn?

Må alt av pass, bankkort +++ endres innen en bestemt tid da?

Jeg lurer på om jeg skal ta min farmors pikenavn som mellomnavn, men vet ikke hvor jeg skal begynne for å få dette utført. Noen av dere blivende bruder som vet?

Du må iallefall søke om navnebytte på eget skjema. Det finner du vel hos folkeregisteret. Jeg kommer ikke til å bytte pass, bankkort osv før jeg vet at navnet mitt er endret iallefall. Det tar vel en liten stund tenker jeg.. Men så fort jeg får det bekreftet så kommer jeg til å bestille nytt bankkort, førerkort osv...

Skrevet

Her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Ve....html?id=450610

kan du finne skjema for navneendring.

Om det finnes en tidsfrist for når bankkort osv må endres, tror jeg ikke. Du trenger f.eks. ikke å ha nytt pass før du skal reise noe sted. Bankkortet ditt funker selv om du skifter navn. Men er jo greit å få skiftet så raskt som mulig da, man må jo kunne legitimere seg.

Da jeg kontaktet min bank for å få nytt bankkort, fikk jeg beskjed om at da måtte jeg betale ny årsavgift for kortet, så det ville lønne seg å vente til like før kortet måtte byttes neste gang ut likevel. Ingen sjekker jo navnet på kortet når du bruker det uansett, det er i allefall sjelden.

Skrevet

Hvordan blir det hvis man skal rett på bryllupsreise da? Jeg skal reise 3-4 dager etter bryllupet og må sikkert anskaffe nytt pass i god tid før. Når bør man søke om navneendring da?

Skrevet

Du trenger strengt tatt ikke navneendring for å reise på bryllupsreise, så vidt jeg har forstått. Det som er viktig, er at det står samme navn på billettene som i passet. Så du kan bestille billettene i gammelt navn, og bruke det gamle passet. Så kan du ordne nytt pass og alt det der når du kommer hjem. Mindre stress.

Jeg vet ikke hvor raskt en vanlig navneendring blir gjort, så jeg kan ikke svare deg på hvor tidlig du må sende inn skjemaet. Men du bør i allefall regne 14 dager for å få nytt pass etterpå. (Selv om det sikkert tar kortere tid, jeg hadde ikke hatt nerver til å bare akkurat rekke å få nytt pass før bryllupsteisen)

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Endring av etternavn, hvor og hvordan, spør du. HVORFOR?????spør jeg? Har aldri skjønt hvorfor jenter absolutt må skifte navn fordi om de gifter seg.....

Skrevet
Endring av etternavn, hvor og hvordan, spør du. HVORFOR?????spør jeg? Har aldri skjønt hvorfor jenter absolutt må skifte navn fordi om de gifter seg.....

er vel ingen som har sagt at man absolutt MÅÅÅÅ det? la nå de som vil gjøre det..kanskje de har et driiiitkjedelig navn? hvor mange hansen trenger man liksom? og det står ingenting om at ts skal ta sin manns navn, men snarere sin farmors navn... eller har jeg blingsa heeelt?

Skrevet
er vel ingen som har sagt at man absolutt MÅÅÅÅ det? la nå de som vil gjøre det..kanskje de har et driiiitkjedelig navn? hvor mange hansen trenger man liksom? og det står ingenting om at ts skal ta sin manns navn, men snarere sin farmors navn... eller har jeg blingsa heeelt?

hehe, vurderer faktisk å beholde mitt Hansen-etternavn, jeg, i stedet for å ta min samboers østeuropeiske etternavn som ingen greier å uttale :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...