Gå til innhold

Flytting. Hovrdan løse en del problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min mann, jeg og vår snart fire år gamle datter har lyst til å flytte til Fredrikstad/ Sarpsborg innen to år, altså til hun skal begynne på skolen.

Nå bor vi i Bergen sammen med min sivigermor, hun bor i underetasjen. Hun har en skrøpelig helse, benskjør, dårlig til beins, har vært svært undervektig, men har nå kommet opp i noenlunde akseptabel vekt. Hun er 73 år. Siden min mann er enebarn må hun selvfølgelig følge med oss når vi flytter. Og det må vel en del overtalelse til :) .

Men hvordan skal vi gå frem med resten? Selge huset først? Skaffe jobb først? Regner med at arbeidsgivere ikke har tålmodighet til å vente i for mange måneder når man har søkt jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigermor -må- ikke være med hvis hun ikke vil selv. Det er dere som vil flytte. Hun kan selv velge hva hun vil gjøre. Hvis hun ikke kan ta vare på seg selv finnes det tilbud i form av hjemmehjelper, hjemmesykepleie, eller sykehjemsplass (men da må hun være svært skrøpelig for å plass er min erfaring). Å presse et gammelt menneske til å flytte så langt vekk mot sin vilje er bare slemt, og skal ikke gjøres for å lette deres samvittighet. Om dere vil flytte så får dere flytte, og så får hun selv velge om hun vil være med eller ei.

Skrevet

Skal ikke uttale meg om svigermor delen, men jeg vil si, jobb først, deretter selge huset. Dere kan eventuelt leie en stund på det nye stedet før dere kjøper noe nytt.

De fleste har 3 måneders oppsigelse, så de fleste arbeidsgivere er villige til å vente både det og enda lenger. Man kan rekke mye med salg og flytting på tre måneder. Det er heller ikke sikkert at begge får jobb samtidig, så kanskje må dere pendle en stund først?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kanskje dårlig forklart, men svigermor tror jeg ikke vil bo uten oss. Hun er på en måte et menneske som ikke helt er i stand til å ta vare på seg selv. Selv om helsevesenet mener dette. Hun har ingen andre til å handle for seg, vi må gjøre det fordi hun ikke vil skaffe andre. Hun går ikke ut, selv om hun kunne vært med på cafe el, fordi hun er redd andre skal se hvordan hun ser ut. Hun er i bunn og grunn ikke så god hverken fysisk eller psykisk. Og jeg mente ikke at jeg skulle tvinge henne. Men hva gjør du hvis du ser mulighetene dine et annet sted, og svigermor ikke vil være alene, men heller ikke vil flytte( hvis hun da ikke vil). Jeg brukte i hele vinteren og våren i fjor til å skaffe henne hjelp. Hun var sengeliggende i bleier fordi hun hadde slått seg i korsryggen, og hun veidde på det minste 32 kg, nå veier hun i det minste 50 kg.

Blir derfor litt sint når du sier det er slemt å prøve å få henne med, jeg gjør det ikke for å være slem. For å si det sånn: alle sier at hadde hun ikke fått hjelp av meg når hun var så dårlig hadde hun ikke vært her i dag

Skrevet
Kanskje dårlig forklart, men svigermor tror jeg ikke vil bo uten oss. Hun er på en måte et menneske som ikke helt er i stand til å ta vare på seg selv. Selv om helsevesenet mener dette. Hun har ingen andre til å handle for seg, vi må gjøre det fordi hun ikke vil skaffe andre. Hun går ikke ut, selv om hun kunne vært med på cafe el, fordi hun er redd andre skal se hvordan hun ser ut. Hun er i bunn og grunn ikke så god hverken fysisk eller psykisk. Og jeg mente ikke at jeg skulle tvinge henne. Men hva gjør du hvis du ser mulighetene dine et annet sted, og svigermor ikke vil være alene, men heller ikke vil flytte( hvis hun da ikke vil). Jeg brukte i hele vinteren og våren i fjor til å skaffe henne hjelp. Hun var sengeliggende i bleier fordi hun hadde slått seg i korsryggen, og hun veidde på det minste 32 kg, nå veier hun i det minste 50 kg.

Blir derfor litt sint når du sier det er slemt å prøve å få henne med, jeg gjør det ikke for å være slem. For å si det sånn: alle sier at hadde hun ikke fått hjelp av meg når hun var så dårlig hadde hun ikke vært her i dag

Jeg sa det var slemt å -presse- gamle folk til å flytte, ikke å spørre om hun vil være med. Hvis dere vil flytte, så må dere flytte, det er feil av henne å prøve å presse dere til -ikke- å flytte. Enten får hun ta imot hjelp fra andre, eller så får hun bli med dere. Jeg kjenner også til gamle mennesker som nekter plent ta imot hjelp fra fremmede, for de "har jo barn som kan hjelpe"... og som spiller på at disse barna får dårlig samvittighet om de ikke føyer dem.

Skrevet

Du har på en måte fått enda et barn, og jeg skjønner at det må være fryktelig frustrerende. MEN dersom dere tvinger henne vekk ifra byen hun kjenner og til et ukjent sted, så kan hun lett ta sin død av det. Så dersom hun etter å ha blitt forespurt sier nei, det vil jeg virkelig ikke, må du og din mann ta valget om å bli boende og pleie henne fram til hun dør eller flytte til Østlandet uten henne, evt at du og barna flytter østover og din mann blir boende igjen til hans mor dør.

Skrevet
Skal ikke uttale meg om svigermor delen, men jeg vil si, jobb først, deretter selge huset. Dere kan eventuelt leie en stund på det nye stedet før dere kjøper noe nytt.

De fleste har 3 måneders oppsigelse, så de fleste arbeidsgivere er villige til å vente både det og enda lenger. Man kan rekke mye med salg og flytting på tre måneder. Det er heller ikke sikkert at begge får jobb samtidig, så kanskje må dere pendle en stund først?

Enig i dette svaret.

Veldig fin avatar du har forresten - strålende farger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...