Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Er flere sånne tråder nå, men ville ikke kuppe noen av de eksisterende, så starter en ny. Vi er et samboerpar som tjener tilsammen 850 000 kr i året. Har utbetalt ca 50 000 i mnd. Har ikke bil (bor midt i Oslo, og har planer om å fortsette å bo midt i byen) og ikke barn. I dag har vi et lån på 1,5 millioner (boliglån), + studielån på tilsammen 350 000. (Betaler vel ca 3000 i mnd tilsammen for oss to på dette). Vi har valgt å betale ned boliglånet raskt, og betaler derfor ned et beløp hver måned som tilsvarer 10 års nedbetalingstid. Dette tilsvarer med dagens rente ca 17000 kr i mnd. I tillegg har vi husleie på ca 2500 i tillegg. Vi setter av 10 000 i mnd til sparing/andre faste utgifter, det meste av dette går til sparing, da vi begge har dekket mobil og internett via jobb, kommunale avgifter/kabeltv/fyring og varmtvann er dekket via husleie. I tillegg setter vi av 5000 kroner til mat/husholdningsartikler. Per i dag lever vi godt, vi har altså 12000 kroner etter at alt er betalt. Dette går til ferier, fest og moro, fritid, klær osv. I løpet av året har vi et ønske om å kjøpe en ny og større leilighet. Vi kunne gått et hakk opp, kjøpt en leilighet som koster noen hundre tusen over den vi har i dag. Men, det koster jo mye penger å kjøpe/selge leilighet, så vi er derfor usikre på om vi heller skal kjøpe en bolig vi kan ha i mange år, nå med en gang. En slik leilighet koster nok rundt 3 000 000, og vi har mellom 6 og 700 000 kroner i egenkapital, altså ville vi fått et lån på 2,3-2,4. Et slikt lån vil koste oss ca 20 000 kr med 8 % rente og 20 års nedbetaling, et beløp vi ville klart uten problemer slik situasjonen er per i dag. Hva tror dere? Jeg er veldig usikker, og min tanke var i utgangspunktet at neste leilighet skulle koste rundt 2,5, slik at vi fikk 1,8-1,9 i lån, men jeg ser jo poenget med å gå "all the way" med en gang.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Har lagt denne inn på de andre trådene, men gjør det samme for deg. Vi var i omtrent samme situasjon som deg for 4-5 år siden, da vi kjøpte vår første leilighet. Vi hadde ikke barn og betalte alt vi kunne ned på det lånet vi hadde. Så fikk vi ett barn og ble gravid med nr 2. Vi ville ha noe større. Da hadde vi betalt kraftig ned på leiligheten + den var steget i verdi og satt med en egenkapital på 2 mill. Vi hade ett studielån, og betaler ca 2000 i mnd på det. Ingen andre lån. Bil er nedbetalt. Vi valgte å kjøpe hus til 5 mill, da med 3 mill i boliglån. Her kommer innlegget mitt: Hei. Mye kan skje underveis. Vi har 860 000 i samlet inntekt (lønn) i tillegg får vi barnetrygd for 2 barn og hybelutleieinntekt = 57 000 utbetalt i mnd. Vi kjøpte hus til 5 mill, hadde 2 mill i ek og tok opp lån på 3mill. Nå mistet jeg jobben min grunnet nedbemanning. Inntekt nå blir = 31 000 i mnd Utgifter: barnehage 4500 + strøm/forsikring/ 4000 + studielån 2000 + avis/tlf/tv 1500 + kommunaleutgifter + div 1000 = 13000 + mat 8000 + bensin/klær/forbruk/buss 6000 = 27 000 Inntekt 31 000 - utgift 27 000 = 4000 for å dekke lån på hus.... Nå har vi ett slikt type lån at vi ikke trenger å betale noe inn i slike perioder (kredittlån), dette redder oss for en stund, men man kan ikke holde på slik lenge. Jeg tror vi klarer oss, vi har alltid prioritert slike ting bra og inntekt får jeg nok igjen etterhvert, men det blir tøft nå for en periode! Dere må velge selv, men vær klar over at situasjonen kan snu seg, jeg hadde valgt det samme igjen. Se igjen over utgiftene deres, husk det blir dyrere med stort hus og ved evt flere barn. Uansett hva dere gjør, lykke til!
Gjest antigartner Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 (endret) Har dere planer om å få barn? Da må dere sette av mer per måned til forbruk. I tillegg har jeg erfart at mange av de som lever uten bil, veeeldig fort skaffer seg bil når barnet/barna kommer. Det blir i så fall enda en utgift. Ellers ser dere ut til å ha bedre økonomi og lavere lånebelastning enn de det dreier seg om i de to andre populære trådene. Ville ikke vært like bastant negativ i ditt tilfelle. Selv er vi et barnløst par med to biler og studielån som nedbetaler et boliglån på ca 1,7 mill på 15 år. Vi tjener ca 800.000 per år. Det går greit for oss, men vi sløser ikke, og vi har som buffer at vi kan forlenge nedbetalingstiden på lånet hvis renta øker veldig mye. Endret 20. januar 2008 av antigartner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå