Gjest ¤J¤ Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Jeg er veldig glad i jogging som treningsform. Her hvor jeg bor har jeg liten mulighet til å løpe på grus. Kun en liten del av den faste runden min består av grus. Jeg har etterhvert fått en litt rar følelse i det ene kneet. Det er ikke direkte vondt, men jeg kjenner at det er litt "løst" og ikke helt som det skal være. En kort periode hadde jeg også problemer med hoften. Tok da en pause, og ble bedre. Har forsøkt å lese meg litt opp på nettet, men kan ikke se at jogging på asfalt blir direkte frarådet. Jeg har det siste halvåret trent (dans, aerobic, jogging) i snitt annenhver dag i tillegg til å sykle 40 min fem dager i uken. Før det trente jeg ikke utover syklingen. Burde kanskje trappet opp saktere, selv om jeg gradvis har utvidet joggeturene. Jeg har planer om å kjøpe meg nye løpesko på Löplabbet, håper det hjelper. Treningsplanen min for våren er å danse to ganger i uka og løpe to ganger i uka slik at jeg varierer treningsformen. Noen som vet noe om jogging på asfalt? Burde jeg slutte?
Cherie Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Jeg kan ikke mye om dette, men det jeg vet er at jeg, som har ødelagte knær pga håndball. kan ikke kan løpe på asfalt, men jeg kan fint løpe på grus.... Tror nok asfalt er tøffere på føttene. Det gir jo ikke etter i det hele tatt. Du burde nok få kjøpt deg noen gode asfaltsko i alle fall
Wildy Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 Skal du løpe på asfalt er gode sko en nødvendighet! Selv har jeg et kne som er helt herpa og må begrense løpingen til grass eller skogstier, får skikkelig vondt om jeg løper på asfalt eller grus. For meg er det bare et tidspørsmål før jeg må opereres, var til sjekk for et års tid siden og legen mente kneet ikke var funskjonelt i det hele tatt ut fra bildene. Men enda så kan jeg både gå og løpe om jeg tar litt hensyn. Det passer steike dårlig med operasjon og påfølgende uker på krykker for tiden, så jeg håper det holder i allefall et halvt år til......
Gjest Frøken Fjong Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 Gode sko med god demping er en nødvendighet når man jogger. Jeg gjorde feilen å starte med dårlige sko og endte opp med et problem ganske likt Wildy`s. Gress, grus og ulent terreng går fint, men jogging på asfalt blir fort smertefullt. En tur på löpslabbet er en god idè. Der får du hjelp til å finne de skoene du trenger og kanskje såler som støtter foten ekstra. Anbefaler deg å forklare problemet for dem.
Gjest Huldali Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Jeg har en kneskapde pga overbelastning, og da fungerer det ikke å løpe på mølle på studio, det er alt for hardt. Asfalt går til nød, men da må jeg kombinere med grus og gras og ikke løpe hele veien på asfalt. Gode sko er kjempeviktig! De er veldig flinke på løpelabbe, men skoene er mye dyrer der enn andre steder. Jeg var der og fikk vite hvilke sko jeg skulle ha og hvorfor, men kjøpte skoene et annet sted. Det sparte jeg godt over 500 kroner på.
Gjest Tigress Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Eg skjønar ikkje at du ikkje har sett at løping på asfalt blir fraråda - det er jo ein kjent sak... Asfalt er skrekkeleg hardt for ledda.
Gjest ¤J¤ Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Tigress: Nei, jeg har kun lest at en bør starte rolig, men at det ikke er like skadelig når en har bygget muskler i beina. Jeg har også lest at det blir frarådet eldre. Vet selvfølgelig at gress og grus er bedre, men det er det lite av i nærområdet. Jeg setter pris på en link, hvis du gidder.
petzl Skrevet 22. januar 2008 #8 Skrevet 22. januar 2008 Asfalt og mølle er hardt for beina ja. Det kan gå greit hvis opptrappinga skjer gradvis, men dette handler også litt om hvordan du er bygd selv - jeg f.eks. får skader bare jeg ser på joggeskoene (selv om jeg gjør det "etter bokji"). Jeg ville gått til en fysioterapeut for å fått sjekket det opp og fått råd. Jeg har noe knegreier, så jeg taper knærne når jeg begynner å kjenne at det gjør vondt eller "ulmer" og hvis jeg trener mye på hardt underlag uansett egentlig. I tillegg bruker jeg en salve som heter Oridus, den er mot betennelse og den funker glimrende, også på lang sikt - ihvertfall for meg. Löplabbet er fine greier! Men jeg ville altså også gått til en fysioterapeut eller lignende, for å få råd mot den konkrete smerten, men også generelt siden du løper så mye på asfalt.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #9 Skrevet 28. november 2010 Er det farlig for knær/ledd å løpe på asfalt 3 ganger i uken (a' 40-45 minutter) om man har gode sko fra Løplabbet? Om man tripper avgårde og forsøker å løpe "mykt"? Eller er det farlig for alle?
Marshmallow Skrevet 28. november 2010 #10 Skrevet 28. november 2010 Jeg kan bare svare for meg selv og de jeg løper sammen med, og for oss går det greit å løpe på asfalt (vi løper riktignok kortere turer på under en time). Det varierer nok fra person til person hvilke belastninger kroppen tåler. Jeg har også tatt løpetest og kjøpt sko på Løpelabbet. Jeg fikk prøve å løpe på tredemølle med en rekkke forskjellige sko der, det er virkelig verdt pengene selv skoene er dyre. Hva med å reise til skogsområder for å løpe i helgene når du har bedre tid, så får beina dine litt variasjon? Fysioterapi vil nok også være en god investering.
Meridian Skrevet 28. november 2010 #11 Skrevet 28. november 2010 Du har ikke mulighet til å løpe i ulendt terreng? Det er det aller beste for føtter og knær.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #12 Skrevet 28. november 2010 Å løpe på asfalt er ikke så bra. I alle fall hvis man skal stole på det som blir sagt i programmet puls på nrk. Se fra 22:40 og utover. Referanse: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/660151/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå