Multi Skrevet 20. januar 2008 #1 Skrevet 20. januar 2008 Vi har blitt invitert til et stort bryllup få dager før jul. Dette innebærer lang reisevei for både for oss og for mange av andre av gjestene. Jeg ble veldig forbauset over valget av tidspunkt. Rett før jul er de fleste jo travelt opptatt med juleforberedelser og arrangement i regi av skole og jobb. I tillegg er julen i seg selv kostbar for mange og med tanke på både kostnader til reise, antrekk og gave kan det for enkelte bli litt vel mye. På den annen side har vi fått beskjed i god tid, så for oss er i grunnen ikke det økonomiske utslaggivende. Vi er i tvil om vi skal reise. Det er snakk om familie (men ikke søsken). Hva tenker dere om dette tidpunktet å feire bryllup på?
Saeria Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Hadde det vært et storslått bryllup med mange gjester og inviterte langveis fra, hadde jeg nok synes at det var et litt upraktisk tidspunkt. Men nå har de invitert tidlig da, så da er det hvertfall mulig å hanke inn bryllupsgave og evt. antrekk og billetter til reise god tid i forveien. Det hadde vært verre om invitasjonen kom i slutten av oktober for å si det sånn. Hadde det vært et lite, intimt bryllup, tror jeg ikke jeg hadde reagert. Sannsynligvis hadde jeg da vært en veldig nær venn eller et nært familiemedlem som uansett hadde visst om planene god tid i forkant.
Zarabi Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 mamma og pappa giftet seg et par tre dager etter jul. Dette var et litt mer hastebryllup pga graviditet, så de er ikke alene, men tviler på at det er spesielt mange som velger denne tiden av året.
Furstina Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 Med besked i god tid är det väl ingen fara? Det kan vara minst lika ont om pengar, bekymmer och planering för att komma på ett bryllup i juli med semesterresor, semesterplaner och så vidare?
Rosalie Skrevet 20. januar 2008 #5 Skrevet 20. januar 2008 Fryktelig lite gjennomtenkt tidspunkt, da! Mange har det travelt før jul, med eksamener, dead lines på jobb, alle "juleting" som skal gjøres. I tillegg er det mange som reiser langt for å feire jul, og da å måtte reise langt i bryllup rett før jul hadde virkelig ikke fristet meg. Jeg hadde takket nei, med mindre det var søsken som skulle gifte seg.
Skravla Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 Fryktelig lite gjennomtenkt tidspunkt, da! Mange har det travelt før jul, med eksamener, dead lines på jobb, alle "juleting" som skal gjøres. I tillegg er det mange som reiser langt for å feire jul, og da å måtte reise langt i bryllup rett før jul hadde virkelig ikke fristet meg. Jeg hadde takket nei, med mindre det var søsken som skulle gifte seg. Kan bare si meg enig med Wadjet her. Synes tidspunktet er veldig lite gjennomtenkt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 Hallo? Det er januar nå. Hvis man ikke da klarer å legge inn et bryllup i desember i sin kalender, så kan man nok rolig takke nei. Det må vel kalles varsel i god tid, og klarer du fortsatt ikke å legge det inn i din overmåte travle agenda, så har du antagelig ikke noe der å gjøre uansett... Herregud -
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Jeg ville ikke gjort det, både av hensyn til oss selv og gjestene.
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 20. januar 2008 #9 Skrevet 20. januar 2008 Det er vel en grunn til at disse menneskene vil gifte seg akkurat da, noe man burde respektere!!! Vær glad på deres vegne og om det ikke passer dere - takk høflig nei. Det vanligste er jo sommerbryllup, men med ferieavvikling, feriekostnader osv. er da ikke alltid like passende det heller. Men det er jo absolutt ikke poenget - det mener jeg derimot er at paret har funnet kjærligheten og vil ha de som blir invitert med på å feire dette!
Uno Skrevet 20. januar 2008 #10 Skrevet 20. januar 2008 Med beskjed så god tid i forveien, bør det ikke være noe problem å planlegge hverken i.f.t økonomi eller andre planer.
Arkana Skrevet 20. januar 2008 #11 Skrevet 20. januar 2008 Jeg synes nok det var litt lite gjennomtenkt. Men hvis det er slik de vil ha det, og de er forberedt på at mange melder avbud, er det selvsagt ingen lov som sier man ikke kan ha bryllup rett før jul. Når det er sagt ville jeg ikke reist i bryllup få dager før jul så fremt det ikke var nær familie eller nære venner. Det har ingenting med hverken økonomi eller problemer med å planlegge i forveien å gjøre, men at det er mye som skjer rett før jul og jeg ville rett og slett prioritert førjulshygge framfor reise, bryllup, gave og antrekk til noen jeg ikke har spesielt nært forhold til.
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. januar 2008 #12 Skrevet 20. januar 2008 Alle er opptatt av at bryllup er for brudeparets del, og det er jeg enig i. Men for meg er det likevel veldig viktig å legge til rette for gjestene og sørge for at de har det bra. Derfor ville jeg lagt det til et tidspunkt som passer bedre for de fleste. Om noen er bortreist om sommeren, så er det én sak. De fleste er antakeligvis hjemme før jul, og har sånn sett ingen gyldige grunner for ikke å gå. De må bare gå selv om det stresser dem og de må legge ut enda mer penger rundt de trange juletider.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #13 Skrevet 21. januar 2008 Vi skal gifte oss 3. juledag i år, altså et julebryllup. Det er ikke vanlig med bryllup på denne tiden av året det er sikkert! Vi skal bare ha et lite intimt bryllup med nærmeste familie, og med vennefest på nyttårsaften. Alle involverte vet allerede om datoen og alle gleder seg veldig. Så lenge man kan planlegge ett år frem i tid burde ikke dette by på noen problemer, man må bare rett å slett gjøre det litt annerledes og kanskje begynne vaskingen og handlingen litt før! Jeg personlig driter i hvem som kommer og ikke kommer i mitt bryllup så¨lenge maffolket kommer å vi blir gift. :rødme:
Gjest Elize Skrevet 21. januar 2008 #14 Skrevet 21. januar 2008 Vi har blitt invitert til et stort bryllup få dager før jul. Dette innebærer lang reisevei for både for oss og for mange av andre av gjestene. Jeg ble veldig forbauset over valget av tidspunkt. Rett før jul er de fleste jo travelt opptatt med juleforberedelser og arrangement i regi av skole og jobb. I tillegg er julen i seg selv kostbar for mange og med tanke på både kostnader til reise, antrekk og gave kan det for enkelte bli litt vel mye. På den annen side har vi fått beskjed i god tid, så for oss er i grunnen ikke det økonomiske utslaggivende. Vi er i tvil om vi skal reise. Det er snakk om familie (men ikke søsken). Hva tenker dere om dette tidpunktet å feire bryllup på? Jeg hadde blitt veldig stresset om jeg hadde blitt invitert i bryllup rett før jul. Men tror jeg ville ha dratt. Man må bare planlegge og organisere. Og hadde jeg fått beskjed i god tid så skulle nok det ha gått bra.
Chiquita Skrevet 21. januar 2008 #15 Skrevet 21. januar 2008 Jeg lurer på hva "rett før jul" er jeg da. For meg er 22-23 desember "rett før jul",men tror nok jeg hadde dratt alikevell. Handler jo mye om planlegging. Så lenge jeg hadde vært hjemme igjen på kvelden den 23...
Anea Skrevet 21. januar 2008 #16 Skrevet 21. januar 2008 Folk reiser da ofte langt av gårde for å dra på julebord? Ser ikke den helt store forskjellen mellom ha tid til julebord (nært eller fjernt) eller et bryllup jeg da. Tror det kan være godt med et avbrekk i alle juleforberedelsene, og når invitasjonene kommer så tidlig går det fint an å planlegge både juleforberedelser og økonomi.
Arkana Skrevet 21. januar 2008 #17 Skrevet 21. januar 2008 Folk reiser da ofte langt av gårde for å dra på julebord? Når ble det å reise langt for julebord en selvfølge? Jeg gjør aldri det, og nei, det er ikke store forskjellen på et julebord og et julebryllup hos en fjern slektning/bekjent, dermed gjør jeg ingen av delene.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #18 Skrevet 21. januar 2008 Ofte er jo folk nettopp hjemme i jula, og det er kanskje sannsynlig at et flertall av gjestene er fra samme sted. Jeg bor i hjembygda til samboern min for tida, og det er påfallende hvor mange flere kjente - både venner og slekt - man møter i jula. Så om brudeparet har relativt mye slekt og venner som har tilknytning til stedet de skal ha bryllup synes jeg ikke det er noe dumt valg. At noen likevel ikke kan komme må de nesten regne med - personlig tror jeg ikke jeg hadde tatt meg tid eller råd til å først reise til én kant av landet og så en annen (og så hjem igjen etter jul) i løpet av en liten juleuke med mindre brudeparet var svært nære venner eller slektninger. Men om jeg likevel skulle til de traktene i jula ville det jo passet bra, med mindre bryllupet er lagt en uke eller to før jul så man må tilbake der man bor og jobbe eller ta eksamen. Uansett, konklusjonen er vel at kan man så kan man... Bryllup midt på sommern er ikke så veldig gunstig det heller egentlig, man må jo flytte på ferieplaner o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå