Gå til innhold

3. mann...

Anbefalte innlegg

Gjest 2-barnsmor
Skrevet

Ja, jeg har nå 2 barn. Men vil gjærne ha en 3. mann.. og kaanskje en 4. mann.

MEN, der jeg lurer på, og ønsker meg noen inspill på, er NÅR?

Ja, vet at dette er jo bare noe som vi selv kan avgjøre, men jeg har så mange tanker og ideer om dette om NÅR vi burde få nr. 3.

Tankene varierer fra at det beste må jo være å få de tett. Altså med ca 2 år mellom. Det er det mellom de to jeg nå ellerede har. Så viss det hadde vært en god løsning, må vi begynne å prøve å bli gravid igjen om ca. et halvt år.

Men det frister igrunnen ikke å bli gravid igjen så fort.

Vi er ennå unge, og jeg tenker litt som så at når vi har fått 3. unger, DA må man iallefall være forberedt å på holde seg hjemme hver kveld og hver helg noen år. Med to står man vel litt friere?! Jeg synest iallefall ikke overgangen fra 1 til 2 var så stor, sånn sett.

Nå sover nr. 2 ganske dårlig på nettene, så nå tenker jeg at det må vel vere best å vente til minstemann sover skikkelig og kanskje er blitt ganske selvstendig (les 3 år), før man får neste.

Ser for meg at det må være ganske koselig å få nr. 3 når de 2 andre er blitt såpass store at de kan kose og stulle og stelle med den lille (ja, det er scenarioet jeg ser for meg, om det blir slik er en annnen sak.. hehe)

Nei, jeg er bare rett og slett litt i tvil for tiden. Akkurat idag ser jeg for meg at vi begynner å prøve på nr. 3 når nr. 2 er ca. 1,5 år.

Innspill mottas med glede! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til minstemann er fem år, så får du en eller to på rappen. Da har du overskudd til den/de siste, og de største er begynt å bli litt selvstendige, skal begynne på skolen, kler på seg selv og holder ikke et sørgelig leven om morgenen. De sover om natta, er ferdige med bleier og 7-åringen kan til og med trille en liten tur på egen hånd når minsten er blitt halvåret, og ta han med i sandkassa når han er blitt over året. :)

Gjest septica
Skrevet
Vent til minstemann er fem år, så får du en eller to på rappen. Da har du overskudd til den/de siste, og de største er begynt å bli litt selvstendige, skal begynne på skolen, kler på seg selv og holder ikke et sørgelig leven om morgenen. De sover om natta, er ferdige med bleier og 7-åringen kan til og med trille en liten tur på egen hånd når minsten er blitt halvåret, og ta han med i sandkassa når han er blitt over året. :)

Ja enig,høres harmonisk ut :kgbaby:

Gjest 2-barnsmor
Skrevet

Ja, faktisk så hørtes det veldig harmonisk ut!! -men syntes 5 år var kanskje litt veeel lenge å vente da! hehe.. Men kanskje når yngste nå er 4 år?! Da er jo eldtemann begynt på skolen også..

Flere innspill?

Skrevet

Vi har i underkant av 2 år mellom de fleste av våre 8 barn(to mellomrom er litt over 2 år) og jeg synes det er en helt ypperlig aldersforskjell.

Skrevet

Dersom vi skal ha fleire barn etter nr. 2 blir det nok 2 på rappen om ein 5-10 åe. Vi er også enno unge, så vi har god tid. :)

Gjest Tingeling ikke innlogget
Skrevet

Jeg har nettopp kommet hjem etter å ha tilbrakt et par dager hos min storesøster som har 3 barn på 4,5 - 3,5 og 1,5 år. Selv har jeg en på 2 år.

Det som slo meg der er at selv om barna er veldig greie med hverandre og kjempe søte barn, så kommer hun i midten veldig dårlig ut av dette. Hun er hverken stor eller liten, og ender opp med å få mye kjeft siden hun prøver å være vekselvis større enn det hun er og mindre enn det hun er. Kjempe søt og grei liten jente som blir den som er vanskelig siden det alltid er noen som er mindre og trenger hjelp eller eldre og kan bedre.

Selv tenker jeg at det hadde vært mye bedre for henne om aldersforskjellen hadde vært litt større slik at hun ikke kom så i klem mellom de to andre.

Og foreldrene - vel jeg er glad det ikke er meg. Disse barna er som sagt helt eksemplariske, men med spising og legging med to voksne og tre barn som trenger mer eller mindre hjelp, det krever en enorm disiplin og tålmodighet. Det blir liten tid til å slappe av sammen som familie og bare kose seg, for det er alltid noen som trenger noe/søler ut noe/ er syk/ mareritt/ krangler etc.

Jeg ville rett og slett ikke utsatt mitt yngste barn for det å bli den i midten med så liten aldersforskjell, og jeg ville ikke utsatt ekteskapet mitt for det å heller. Men det er meg da :)

tingeling

Skrevet

Snubla tilfeldigvis over dagboka di. Veit ikkje om du hugsar meg, men eg hugsar deg godt, og har sakna deg her på KG. Så, noko seint, men godt meint: hjarteleg velkommen attende! :)

Ser at du har travle dagar, og at det er mykje nytt som skjer i livet ditt. Skal nok følgja med deg no når eg veit at du er her igjen!

Skrevet

Vi har ca 2 år mellom de to eldste. Dette gikk helt greit, men det ble ikke så mye tid til babykos med nr 2, når eldstefrøkna var kun 2 år gammel.. En 2 åring krever ganske mye..

Ned til nr 3 er det nesten 4 år. Det var noe ganske annet. Jeg fikk god tid til å kose meg med babyen. De to eldste spiste selv, gikk på do selv og lekte mye sammen - slik at amming og babystell ikke ble kaos, men en kosestund... De var også så store at de hjalp mye til.. Henta bleier og putta i smokk f. eks..

Ned til nr 4 er det nesten 3 1/2 år. Nå har jeg det "enda lettere". De to eldste lager seg mat selv (hvis de vil), de passer babyen - slik at jeg kan vaske golver, dusje og ordne meg.. De passer også på 3 åringen ved behov..

3 åringen vår er også veldig selvstendig og flink - hun har jo to storesøstre som gode forbilder - og vil klare alt de kan..

Nei, hva som er passe mellomrom for andre, kan jeg ikke svare på. Men for oss fungerer dette "aldershoppet" kjempefint..

Tror nok ikke det hadde vært mye kos - hvis nr 3 og nr 4 hadde kommet for kjapt etter de to første.

Gjest 2-barnsmor
Skrevet

Tusen takk for svar, dere!! Hørtes ganske greit ut slik du har hatt det også Myrthel!!

Nå fikk jeg mer og mer lysst til å vente 3 år før jeg blir gravid igjen..

Spørs om jeg får med meg mannen på det da.. Han vil helst "bli ferdig" me småbarnsperioden fortest mulig.. Men er jo ikke noen god ide viss det blir supertravelt da!

Hmm.. ikke enkelt det her..;)

Skrevet
Tusen takk for svar, dere!! Hørtes ganske greit ut slik du har hatt det også Myrthel!!

Nå fikk jeg mer og mer lysst til å vente 3 år før jeg blir gravid igjen..

Spørs om jeg får med meg mannen på det da.. Han vil helst "bli ferdig" me småbarnsperioden fortest mulig.. Men er jo ikke noen god ide viss det blir supertravelt da!

Hmm.. ikke enkelt det her..;)

Jeg tror nok fort det kan bli supertravelt, med mange "tette" barn, ja ;)

Itilegg syntes jeg ikke småbarnstiden er noe jeg vil fort igjennom.. Jeg storkoser meg - og vil at den skal vare lenge.. Derfor ønsker jeg også at den skal være koselig og ikke et strevsomt kaos.. men det er meg da :Nikke:

Skrevet

Vi har nettopp fått tredjemann, og må ærlig innrømme at det er helt fantastisk. Det er nok godt hjulpet av storesøsken på syv og nesten fem. Helt ideelt for oss i hvertfall, De to store er mer til hjelp enn bry, og lillebror sover ennå så mye at det blir dog tid til de to store. Er nok tøffest for mellomste som har vært minst lenge, hun trenger ennå mye tid og kos.

Var veldig hektisk med de to første, føler nå at vi er ovenpå og har mye tid, overskudd og erfaring til lille nurket.

Skrevet

jeg har to barn, på 3 og 1 år... vi planlegger å få en tredje når minsten er 3,5 - 4 år.. vi vil vel begynne å prøve når han er ca 3.. så får vi se hvor fort det går..

Tror det er greit at de to vi har nå får tid sammen og sammen med oss foreldre før vi får flere... det vil jo bli mindre tid til hvert enkelt barn etterhvert om det kommer flere....

Ser for meg at eldste jenta vil bli en super trillejente :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...