Gå til innhold

en sta, gammel retriver tispe!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nesten 10 år gammel blandingstispe (Golden retriver og labrador retriver). Hun har de siste årene bli skikkelig sær! Utrolig kresen på hundemat (spiser gjerne det vi spiser da),sturer mye når hun ikke får oppmerksomhet, samt at hun er et rent hælvete å gå tur med! i og med at hun har en stoffskiftesykdom legger hun fort på seg, og trenger mye mosjon.

Mosjon er i grunnen det største problemet. hun vil kun gå når det er pent vær, hvis vi går to sammen, eller hvis hun skal i skogen. Alle andre turer er helt uinteressante, da skal hun bare snuse, rulle, og "lunte" i sitt eget tempo. Har prøvd å motivere henne både ved lek, godbit, ros osv, men føler ikke at det hjelper. Det er jo ikke alltid man er så motivert selv en regnfull mandags-morgen :gjeiper: En tur som vanligvis ville tatt 20 min kan gjerne ta en time fordi hun surrer sånn. Prøver å lokke henne med, evt dra henne med, men hun stritter virkelig i mot.. du ser at alle muskler strammer seg! hehe

Har vært hos dyrlegen, hun er frisk som en fisk, og det mangler ikke på krefter når hun først får gjøre noe hun liker (f.eks. base i snøen). må legge til at hun aldri har vært en spesielt lydig hund, bare sånn basic dressur.

Men akk, savner gamle dager da jeg måtte ha sele på henne fordi hun hele tiden ville løpe når vi var på tur!!! :sukk:

Noen andre som har det sånn, evt noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gamle damer vil ofte gjøre ting på sin måte :) Synes du bare skal la henne nyte pensjonisttilværelsen.

Gjest Gjest- Wheaten-
Skrevet
Gamle damer vil ofte gjøre ting på sin måte :) Synes du bare skal la henne nyte pensjonisttilværelsen.

Signerer denne. Hun er tross alt 10 år, og selv om hun er frisk, liker å leke og base på sine premisser, kan det hende lengre turer ikke fenger så mye lenger.

Gjør heller andre ting med henne. Gi henne litt mental stimuli, hvis hun syns sånne ting er morsomme. Gjemme godbiter, pakke inn godbiter og la henne jobbe litt for å finne dem.

Når det gjelder mat, kan vel smakssansen bli svekket hos eldre hunder akkurat som hos eldre mennesker. Bland litt våtfor i tørrforet. Kanskje det kan gjøre det litt mer spennende og smakfullt.

Skrevet

ja, dere har vel rett i det. Men i og med at hun er ganske overvektig er jeg nødt til å mosjonere henne...hehe, vrien greie det her

Skrevet

Hva med å gå et eller annet kurs med henne? Begynne å trene lydighet kanskje? Eller spor. Mental og fysisk stimulig med krav som gir henne noe igjen for jobbingen. Fettfattig godis får du kjøpt mange steder.

Gjest Gjest- Wheaten-
Skrevet
ja, dere har vel rett i det. Men i og med at hun er ganske overvektig er jeg nødt til å mosjonere henne...hehe, vrien greie det her

Hva med hundesvømming? En del hundesenter rundt omkring har dette tilbudet, og det er fin trim. I tillegg er det en fin form for trening for eldre hunder, eller hunder med skader eller sykdom.

Skrevet

Hundesvømming kunne jo vært moro å prøve! Hun er jo som alle andre retrivere - EKSTREMT glad i å bade!! takk for tipset, skal se om jeg finner et tilbud i nærheten!

Gjest Gjest- Wheaten-
Skrevet

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Ikke noe som er bedre enn å kunne gi sin trofaste venn en god alderdom:))

Lykke til

Skrevet

Men er det noen som vet om et sted i follo-området, evt oslo som tilbyr svømmetrening? tittet på et par steder, men kostet jo over 3000 kr i halvåret!!! :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...