Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke kommet på å legge inn dette før nå, og det hadde kanskje også passet på Aktuelt eller Generelt. Men jeg velger å legge det inn her, fordi jeg her regner med å få nesten udelt forståelse for at dette er provoserende...

På nyhetene i påsken ble det fortalt at Marta og Ari ferierte på Lillehammer (tror det var der...) fordi det var nærmere et sykehus enn oppe på fjellet. Dette skjønner jeg godt.

MEN det var også et intervju med en ansatt ved den eventuelle fødeavdelingen. Hun sa at "vi har ekstra bemanning i disse dager, i tilfelle prinsessen skulle føde" !(dette er kanskje ikke ordrett sittert, men budskapet er klart!)

Jeg har full respekt for at Marta skal få en fin fødsel,

men på linje med oss andre!!

Har hun flere rettigheter når det gjelder fødsel enn det andre "normale" vordende mødre har?

(ok, hun har vel det da; men er det riktig at det skal være slik?)

Det er sikkert mange fødende som skulle ønske at det var ekstra bemanning når de skulle føde, i tilfelle noe ikke er som det skal...

Dette er ikke et innlegg mot Marta; jeg ønsker henne en fin fødselsopplevelse. Men hun har kanskje ikke bedt om ekstra bemanning selv heller. Hun har kanskje lyst til å føde på lik linje med andre!?

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Avgjørelsen om ekstra bemanning er nok vanlig prosedyre når Kongelige skal føde- skjønner ikke hvorfor du finner denne provoserende, Kongelige er ikke som deg og meg- er det veldig vanskelig og forstå?? :o

Minnie

Skrevet

Ja, jeg synes det er helt sinnsvakt at det skal være sånn.

Og at det er satt av 3 familierom og vel så det til deres disposisjon.

Helt latterlig spør du meg.

Og kongebarna skal være mest mulig som "oss vanlige dødlige"!

Det er greit at det blir skjerpet vakthold der, men hva skal de med f.eks 3 familierom til.

Så de som ønsker det, i det tidspunktet de kongelige har fått barn kan glemme det!

Men fødselen kommer vel til å skje på en spesial klinikk, tenker jeg.

Men, men samme hvor ønsker jeg dem lykke til!!!

Skrevet

Ja, jeg tror virkelig ikke det har vært hennes avgjørelse... Hun gir jo inntrykk av at hun har lyst til å leve så "normalt" som mulig.

Vet det er forskjell på "oss" og "dem", men for det første har hun vel mistet deler av sin kongelige tittel (eller sagt fra seg, vet ikke...), og skal heller ikke ha barn med titler. (etter hva jeg kan huske å ha lest)

(Hmm... trodde egentlig du, Minnie, skulle være enig med meg... :cry: )

Skrevet
Kongelige er ikke som deg og meg- er det veldig vanskelig og forstå?? :o

Minnie

Er de virkelig ikke det, Minnie?

Skrevet

Helt enig i det med vakthold. Skulle bare mangle; det er så mange syke folk der ute.

Skrevet

Sakte men sikkert går det opp for oss (en etter en) at dette ikke er riktig. :tunge1:

Gjest Anonymous
Skrevet

Kongelige er som oss - forskjellen er tittelen og at de er kongelige sosialklienter vel. Men når man har Monarki så kan man vel ikke vente annet. Tross alt så vil jeg heller ha dette kongehuset fremfor det i UK.

Skrevet

Jeg er ikke mot monarki, men når det kommer til helsespørsmål, så synes jeg at alle burde bli behandlet likt...

Men slik er ikke dagens samfunn...

Gjest gjest1
Skrevet

Syns og alle bør behandles likt, særlig med tanke på at prinsessen ikke er kongelig lenger.

Hun sa i fra seg tittelen HKH da hun giftet seg med godeste Behn.

Hun er riktignok prinsesse fortsatt, siden hun er datter av en konge.

Skrevet

Jeg syns det er helt greitt og naturlig at beredskapen er økt i forbindelse med at prisessen føder.

Jeg tror den økte beredskapen først og fremst skyldes at de har behov for å ivareta privatlivets fred for prinsessen. Alle, de sykehusansatte inkludert, vil gjøre det de kan for å få med seg mest mulig i forhold til fødselen hennes. Den økte bemanningen gjør det lettere å frigjøre et visst antall betrodde personer til å ivareta fødselen slik at færrest mulig blir involvert og ikke minst informert om detaljer omkring fødselen.

En fødsel er en veldig privat begivenhet og jeg tror det må være en økt belastning å være kjent i et så avkledd (i dobbel forstand) øyeblikk som når du føder.

At de har behov for tre rom etter fødselen finner jeg helt naturlig. Det blir et litt annet oppbud når en prinsesse føder og landets konge og dronning kommer på barselvisitt, ikke minst pga. alle sikkerhetstiltakene som må ivaretas.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Flott innlegg Valmue.

Minnie

Skrevet

Også enig med Valmue!

Jeg var på barselvisitt på Rikshospitalet på tirsdag, der prinsessen visstnok skal føde (hvis de ikke bare har sagt det for å lure pressen da..) Den dagen var paret observert i gangene på barselavdeling. Om pressen hadde fått nyss i dette vet jeg ikke, men det hadde vært veldig mye pressefolk utenfor sykehuset den dagen + helikopter som kretset over sykhuset. Vet ikke om det er så ille at de tar i bruk helikopter for å skaffe seg bilder fra fødestuen, men uansett så synes jeg nesten synd på dem som skal gjennom en fødsel med et slikt oppstyr rundt!

-valla-

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

(Hmm... trodde egentlig du, Minnie, skulle være enig med meg... :cry: )

Hvorfor trodde du det?

Minnie

Skrevet

Jeg tror den økte beredskapen først og fremst skyldes at de har behov for å ivareta privatlivets fred for prinsessen. Alle, de sykehusansatte inkludert, vil gjøre det de kan for å få med seg mest mulig i forhold til fødselen hennes. Den økte bemanningen gjør det lettere å frigjøre et visst antall betrodde personer til å ivareta fødselen slik at færrest mulig blir involvert og ikke minst informert om detaljer omkring fødselen.  

En fødsel er en veldig privat begivenhet og jeg tror det må være en økt belastning å være kjent i et så  avkledd (i dobbel forstand) øyeblikk som når du føder.

Dersom dette er hele grunnen til ekstra bemanning, har jeg full respekt for det! Hun må få ha privatliv, hun også!

Det eneste jeg reagerer på, er dersom det er av helsemessige årsaker det er ekstra bemanning! Hun har ikke mere rett til oppbacking, hjelp og oppfølging enn det vi andre har, synes jeg, bortsett fra det med å verne om privatlivet.

Skrevet

Vet ikke egentlig, Minnie! :oops: Trodde det provoserte deg også bare! Jeg beklager; kjenner deg jo ikke så godt! ok?

Men vi var enige i det valmue skrev! :wink:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=56526

"Rundt utgangen hadde det i går samlet seg en hel del skuelystne, deriblant flere sykehusansatte som brukte deler av matpausen i håp om å få et glimt av prinsessen."

Dette må da være slitsomt!

"Det var nemlig ikke særlig tvil om at det var storfint besøk på Kvinneklinikken. Utenfor utgangen hadde både sykehusets egne sikkerhetsvakter og livvakter fra politiet tatt oppstilling. Også inne på sykehuset hadde prinsessen og Ari Behn politieskorte."

"- Det vil også bli innført en del ekstra sikkerhetstiltak i forbindelse med fødselen, men ellers vil prinsessen bli tatt imot som en vanlig pasient, sier Åbyholm."

Dette hørtes mer positivt ut enn det de sa på det sykehuset på Lillehammer! :D Ser ut til at jeg har misforstått.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg er republikaner.

Nå har vi engang et kongehus og da må vel et av poengene med det kongehuset være at de ikke skal være som alle andre. Hvis det ikke skal være noe forskjell på "Ola Nordmann" og kongefamilien kan vi i alle fall kutte ut kongehuset. Jeg har også forståelse for at Märtha har større behov for skjerming enn alle andre.

Skrevet
[Det eneste jeg reagerer på, er dersom det er av helsemessige årsaker det er ekstra bemanning! Hun har ikke mere rett til oppbacking, hjelp og oppfølging enn det vi andre har, synes jeg, bortsett fra det med å verne om privatlivet.

DET er jeg helt enig i, lillen. Og hvis ikke sykehuset får ekstra bevilgninger for sine økte utgifter i forb. med denne spesielle fødselen, vil det så føre til at noen andre får et dårligere tilbud enn det de kunne hatt.

Min venninne fødte på den fødestua som prinsessen visstnok skal bruke (kan være skryt fra hennes side også da men :P ), hun sa at hvis prinsessen hadde kommet inn da ville hun blitt flyttet til en annen fødestue. Ikke så veldig rettferdig det heller kanskje?

-valla-

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg anser det som helt naturlig emd økt bemanning og behov for tre rom, nettopp grunnet sikkerhet og privatlivets fred. Tviler på at det er andre grunner til at de har det slik. Det er faktsik slik at selv om hun ikke føder et barn med tittel, så er faktsik dette barnet (inntil kronprinsen evt får barn) langt oppe i arverekken... Og uansett, tittel eller ei, pressen er tilstede.

For å gi dem den fred de trenger, så anser jeg altså dette som 100% naturlig og forventet. De trenger vel ekstra benanning bare for å klare å holde pressefolka vekke (ok, det har vel slottets folks ikkert ansvar for til en viss grad, sikkerhetsfolka) Men jeg ville nok hatt "eget mannsakp" til denne fødselen, ikke at disse folka gikk til og fra flere fødsler, slik de gjør med "vanlige folk", grunnet behovet for å beskytte deres rett til privatliv. Det er min mening.

Nei, care, det går IKKE opp for meg at det er noe galt i dette.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er enig med mange her, både de som er "for" og de som er "mot" spesial behandling av Märtha.

Men så er det jo en gang slik at dette barnet blir født som nr 3 i arverekken til tronen, og da er det ikke så rart at det er litt annen sikkerhet rundt det hele enn med meg og deg.(snakker da ikke om helsemessige)

Og det skulle tatt seg ut at Märtha ble lagt på tremannsrom. Hun hadde aldri fått fred! Hun skjermes litt mer enn "kvinnen i gata"

Dessuten kan man ikke forvente at kongeparet kommer på barselvisitt uten et eget rom til disposisjon, for vi har trods alt konge og dronning i dette landet! (Og de blir fort allemannseie.)

Dessuten er jeg sikker på at det blir mer oppblåst nå på forhånd enn det blir når det virkelig skjer. Vi må jo ha noe å klage på.... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...