Gå til innhold

Prevensjon - hva er best?


Gjest Mzfire

Anbefalte innlegg

Gjest Mzfire

Jeg lurer på noe. Tenker på dette med prevensjon. Hva gjør dere som ikke tåler p.piller og ikke vil sette inn spiral? Bruke kondom? Selv kunne jeg ikke tenkt meg å bruke p-pute eller pessar eller p-sprøyte siden jeg har hørt så mye negativt om den.

Jeg syns det hadde vært fælt å ikke kunne ha sex uten kondom også.

Blir ikke den samme nærheten.

Tenker selv på hva jeg skal gjøre. Siden jeg har hatt litt problemer med p-pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke så veldig mye å velge i da... Man må bare finne seg i å bruke noe for ikke å få barn.

Mini-pillen skal ha mindre bivirkninger enn p-pillen, det samme gjelder p-ringen. Det skader jo ikke å prøve. Om du ikke tåler det er det bare å slutte å ta pillene, eller ta ut ringen. Det er verre med p-sprøyten, for det tar sin tid før den går ut av kroppen. Det finnes jo også flere typer p-piller med forskjellige hormonsammensetninger. Har du prøvd flere forskjellige merker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ kan jo være feks. LadyComp eller Persona.

Det er en form for "computer" som viser dine sikre og fruktbare perioder. Den ene tror jeg måler temperatur, og den andre bruker man urinprøver til (er litt usikker på dette). Dersom man har sex i en fruktbar periode bruker man bare kondom de dagene, for å unngå graviditet.

Disse formene for "prevansjon" er jo langt fra 100% sikre, men brukes det helt riktig skal det visst være veldig pålitelig.

Dersom det er HELT uaktuelt, og fullstendig krise dersom du skulle bli gravid, tror jeg nok ikke at dette er det beste alternativet.

Selv vurderer jeg å gå over til Persona. Har gått på pillen i 15 år, og vil gjerne spare kroppen min for mer tilførsel av hormoner. Jeg er i et stabilt og godt forhold. Barn er ikke planlagt nå, men det ville heller ikke være verdens undergang om jeg skulle bli gravid. Jeg er også veldig ryddig av meg, så å ta målinger til faste tider burde ikke være noe problem, og så vidt jeg har skjønt øker gode rutiner sjansen for at målingene viser riktig info. Dermed synker også sjansen for at man blir uønsket gravid.

Jeg vil gjerne høre om noen som bruker Persona eller LadyComp og høre deres erfaring. Noen her som kan fortelle????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...