Gjest *Mim* Skrevet 8. februar 2008 #21 Skrevet 8. februar 2008 Trodde det å ønske seg eneggede tvillinger (gjerne med nesten like navn) gikk over for de fleste i fjortenårsalderen? Jeg skjønner heller ikke "bli ferdig med det"-greia. Hvorfor vil man ha barn hvis småbarnsperioden er så slitsom og forferdelig?
FrizzleSizzle Skrevet 8. februar 2008 #22 Skrevet 8. februar 2008 Fortsatt avsporing: Synes også det er kjempemoro å være mor til tvillinger nå som de er litt større. Frem til de er 2, kanskje 3 år er det ganske slitsomt, derfor syntes jeg det var greit å ha det unnagjort. Moro det og, men godt å være ferdig, skal være ærlig og innrømme det. Nå får de masse glede og trygghet av hverandre. Jeg skulle nok ønske jeg kunne gi hvert barn mer oppmerksomhet noen ganger, men slik ville det være om de hadde kommet "en og en" også.
Annie Skrevet 8. februar 2008 #23 Skrevet 8. februar 2008 generelt spørsmål: er det mulig å bli prøver frivillig fordi man ønsker å bli gravid med eneggedetvillinger av det mannlige kjønn? Så vidt jeg vet er eneggede en "feil" fra naturens side, og ikke noe man kan gjøre. Men det er godt mulig jeg tar feil. Har ikke lest hele tråden heller, så jeg aner ikke om det står noe om det her..
Furstina Skrevet 8. februar 2008 #24 Skrevet 8. februar 2008 Det är väl mer än småbarnsperioden som gör att man önskar barn eller inte? Att ha fått barn innebär en livslång oro, omsorg och ansvar i många år. Det ger många glädjeämnen och bekymmer. Det är sömnlösa babynätter och tonårsångest, studieresultat, idrottsglädje, framgångar och motgångar. Det är så otroligt mycket mer än småbarnsåren. Att önska sig tvillingar för att bli av med småbarnsåren snabbt är kanske inte en "klok" idé men visst finns det många fördelar med att bli av med de åren snabbt (om man inte älskar just den tiden)? Blöjor, barnvagnar, bilbarnstolar, uthällda mjölkglas, matrester på golvet, barnpassning, påklädning och avklädning, nedsölade kläder, barn som springer iväg när de lyfts ner ur vagnen och så vidare... Personligen tycker jag att det är otroligt mycket mer på alla sätt när barnen är så stora att man kan prata med dem. Det är också skönt att bara behöva gå upp någon natt i månaden för kiss i sängen eller mardröm i stället för flera gånger varje natt. Jag tror att oavsett hur tätt man har mellan barnen, om de är tvillingar eller det är flera år emellan dem, så önskar man nog att det fanns mer tid till varje barn för sig.
Gjest imli Skrevet 8. februar 2008 #25 Skrevet 8. februar 2008 Så vidt jeg vet er eneggede en "feil" fra naturens side, og ikke noe man kan gjøre. Men det er godt mulig jeg tar feil. Har ikke lest hele tråden heller, så jeg aner ikke om det står noe om det her.. Tror det er riktig... Eneggede tvillinger blir vel laget ved at det befrukta egget deler seg i to, og det er det ingen ting man kan gjøre noe for å få til.
Labella Skrevet 8. februar 2008 #26 Skrevet 8. februar 2008 (endret) Jeg skjønner heller ikke "bli ferdig med det"-greia. Hvorfor vil man ha barn hvis småbarnsperioden er så slitsom og forferdelig? Man kan jo snu på det og spørre hvorfor man vil bli foreldre når man synes det er så forferdelig at småbarnsperioden går over? Foreldre er man jo hele resten av livet, og for mange er det mer givende å være foreldre til støre barn. Litt trist for 5-åringen, 10-åringen, tenåringen eller studenten/den unge voksne at foreldrene bare synes det er trist at de ikke har bleiebarn lenger Endret 8. februar 2008 av Labella
Kosemose Skrevet 8. februar 2008 #27 Skrevet 8. februar 2008 Er enig i innlegget over .. syns det er så mange som får barn for å "bli ferdig med det" jeg syns det er så gøy at jeg vil aldri bli ferdig med det!. gruer meg til jeg har fått siste ungen, og aldri skulle ha småbarn mer. og jeg vil ha tre- fire år mellom barna for å få nyte tia mest mulig! Vel, folk er forskjellige. For noen er lykken å være i barselpermisjon og å ha små, avhengige bleiebarn, for andre er den perioden slitsom. Selv var jeg veldig bevisst på å "bli ferdig" med småbarnsperioden. Ikke fordi jeg ikke koste meg med de små, eller fordi jeg ikke liker babyer. For det gjør jeg! Men fordi jeg syns småbarnsperioden er ekstremt krevende, og jeg syns det er greit at barna er nært i alder med tanke på å gjøre ting som hele familien syns er ok. Jeg koser meg faktisk enda mer med barna mine nå som de har blitt litt større. At noen kan vinkle det til at "sånne som meg" ikke syns det er "hyggelig å være foreldre" er en idiotisk ting å mene. Når man får barn har man dem resten av livet, barn er mye mer enn småbarnsårene.
Kosemose Skrevet 8. februar 2008 #28 Skrevet 8. februar 2008 Trodde det å ønske seg eneggede tvillinger (gjerne med nesten like navn) gikk over for de fleste i fjortenårsalderen? Jeg skjønner heller ikke "bli ferdig med det"-greia. Hvorfor vil man ha barn hvis småbarnsperioden er så slitsom og forferdelig? Eh... Skjønner du virkelig ikke hvorfor man kan ønske seg barn selv om man syns perioden med bleier og nattevåk er slitsom??? Når man ønsker seg barn så er det vel ikke nødvendigvis fordi man på død og liv ønsker seg en baby resten av livet? Det er da mange som syns tenåringsårene er slitsomme og; burde ikke da ha ønsket seg barn heller da? Fordi det er noen slitsomme år i løpet av barnets lange liv? Og jeg tror ikke man er noe mindre glad i babyen sin fordi om man syns tiden etter bleieslutt er lettere og bedre enn småbarnsperioden. Hvis noen skulle føle trang til å hevde noe sånt...
Isobel Skrevet 8. februar 2008 #30 Skrevet 8. februar 2008 Kanskje litt feil å si at tvillingsvangerskap er et avvik, men det er et RISIKOSVANGERSKAP, det er stor fare for for tidlig fødsel og alle de komplikasjoner det medfører. Eneggete tvillingsvangerskap er større risk enn med toeggete pga at det ofte finnes en forbindelse mellom de to morkaken som gjør at en tvilling får for mye blod tilførsel og den andre for lite. Tvillinger gis større risiko for keisersnitt pga av tvillingenes leie i livmoren. I barseltiden er premature tvillinger vanskeligere å mate, utsatt for gulsott ol. ellers tror jeg at tvillinger gir masse glede og strev. Hadde gjerne villet hatt tvillinger selv, men det har jeg ikke fått. Man må nok ta til takke med det man får, hvis man er så heldig å få barn i det hele tatt. Blir det flere, får man ta det som en kjempebonus. I norge får man aldri IVF uten at man er infertil, kan jo hende man finner noen i utlandet, men skjønner ikke helt poenget. Jente eller gutt spiller det noen rolle? Det viktigste må være at det er friskt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå