LilleCanCan Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 (endret) generelt spørsmål: er det mulig å bli prøver frivillig fordi man ønsker å bli gravid med eneggedetvillinger av det mannlige kjønn? Endret 19. januar 2008 av LilleCanCan
BitteLille Skrevet 20. januar 2008 #2 Skrevet 20. januar 2008 Det er nok sikkert mulig å bli prøver av den grunen, men sjansene for ønsket resultat er vel ikke den aller største. Hvis jeg forsto deg riktig.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 Klart det er mulig å bli prøver av den grunn, men man er jo ikke riktig navla om man tror man faktisk er garantert å få det... Men folk gjør jo så mye rart. Det å ønske seg noe og det å faktisk oppnå det, er jo ikke en og samme ting. Sjansen for å få tvillinger øker med alderen til moren, så jo eldre kvinnen er, jo større mulighet har hun for å få tvillinger. Og er kvinnen afrikaner, er sjansene enda større. Fertilitetsbehandling øker også sjansen for tvillinger, men ikke for eneggede tvillinger. Og kjønnet er og blir et lottospill, enten det er ett foster eller tvillinger.
Gjest imli Skrevet 20. januar 2008 #4 Skrevet 20. januar 2008 Tvillinger er ofte "arvelig", har du det i nær familie har du større sjangs for å få det selv. Er nok ganske liten sjangs uansett ja. Hvorfor vil du ha tvillinger?
LilleCanCan Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2008 (endret) Tvillinger er ofte "arvelig", har du det i nær familie har du større sjangs for å få det selv. Er nok ganske liten sjangs uansett ja. Hvorfor vil du ha tvillinger? Jeg vet alt det om at det er arvelig. jeg vet ingenting om prøving og sånt overhodet. Jeg vet ikke om de har kunnet kommet frem til en ny metode som ga deg tvillinger hvis man ønsket det (sikkert for en dyr sum, og jeg hørte det gikk ann, kanskje bare ikke her i landet?). Jeg vil ha tvillinger for da kan jeg ta meg av den verste jobben med to styk (ja, det er enda mer jobb med tvillinger), også er jeg ferdig med det verste slitet for en stund. Slik jeg ser det da. Hvordan det? Endret 20. januar 2008 av LilleCanCan
Gjest imli Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 (endret) Jeg vet alt det om at det er arvelig. jeg vet ingenting om prøving og sånt overhodet. Jeg vet ikke om de har kunnet kommet frem til en ny metode som ga deg tvillinger hvis man ønsket det (sikkert for en dyr sum, og jeg hørte det gikk ann, kanskje bare ikke her i landet?). Jeg vil ha tvillinger for da kan jeg ta meg av den verste jobben med to styk (ja, det er enda mer jobb med tvillinger), også er jeg ferdig med det verste slitet for en stund. Slik jeg ser det da. Hvordan det? Bare lurte jeg, er ikke så ofte det kommer slike spm. I utlandet er det noen steder man kan velge kjønn i alle fall. Men det er ikke noe sånt i Norge. Men skal du prøve å få tvillinger, må det jo bli kunstig befrukting da. Under kunstig befruktning setter man ofte inn to eller flere egg (derfro mange har tvillinger og trillinger fra prøverør,men de begynner visst å gå bort fra det nå og bare sette inn et), men selv om man setter inn flere egg er man ikke garantert at begge fester seg. Så det finnes ingen måter å sikre seg tvillinger på med andre ord... Endret 20. januar 2008 av imli
Gjest ¤J¤ Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 Sjansen for at barna blir født for tidlig, for at de er syke og for komplikasjoner generelt er større ved tvillinger enn ellers.
Hedda-78 Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Ønske om tvillinger er vel neppe heller noe godt argument for å få assistert befruktning. (Håper jeg)
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #9 Skrevet 20. januar 2008 Eneggede tvillinger er det ingenting å gjøre for å øke sjansen for å få. Hadde det derimot vært toeggde, og likegyldig hvilket kjønn så finnes det metoder ja. Men lurt er det ikke.
Elle Melle Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 Var det ikke i Jordan det fantes en eksklusiv fertilitetsklinikk der man kan velge kjønn? Synes å huske jeg har sett et program om det på TV for lenge siden. Men eneggede tvillinger er det vel ikke mulig å skaffe seg, det er noe som skjer eller ikke skjer. Ellers snakker vi vel om kloning, og det blir jo noe ganske annet.
FrizzleSizzle Skrevet 21. januar 2008 #11 Skrevet 21. januar 2008 Tvillingsvangerskap er mer risikable enn med ett barn. Noen sykmeldes allerede i uke 18, jeg ble sykmeldt i uke 20 mener jeg å huske. Kan forsåvidt være enig i at det er noen gode grunner for å ønske seg tvillinger, feks "ferdig med det verste slitet for en stund", men de trenger da ikke være av samme kjønn og eneggede for det?
LilleCanCan Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 1. februar 2008 Nei. Trenger ikke være samme kjønn og eneggede. :gjeiper: til ¤J¤: hvorfor er det det? i såfall er det veldig uaktuelt.
Gjest ¤J¤ Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 Nei. Trenger ikke være samme kjønn og eneggede. :gjeiper: til ¤J¤: hvorfor er det det? i såfall er det veldig uaktuelt. Du finner informasjon under overskriften "Hva slags alvorlige komplikasjoner finnes" her . Hvorfor? Ettter hva jeg har lært er det fordi mennesker i utgangspunktet er bygget for å bære fram ett barn om gangen. Tvillinggraviditeter er avvik.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 Det er bare toeggede tvillinger som er arvelig, og da fra mor til datter. Altså bare gjennom kvinnene, siden det er de som slipper eggene. Jada, det er dobbelt slit og dobbelt glede det er helt klart. Men som jeg ser det nå så ville jeg heller hatt de en og en om gangen om jeg fikk velge. (er selvfølgelig veldig stolt og glad i barna mine fordet) Hilsen tvillingmor
LilleCanCan Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 6. februar 2008 Du finner informasjon under overskriften "Hva slags alvorlige komplikasjoner finnes" her . Hvorfor? Ettter hva jeg har lært er det fordi mennesker i utgangspunktet er bygget for å bære fram ett barn om gangen. Tvillinggraviditeter er avvik. hæææææ? er tvillinggraviditet et avvik? jaha? hvordan? ja jeg skal lese linken. jeg visste virkelig ikke at det var et avvik???? Det er bare toeggede tvillinger som er arvelig, og da fra mor til datter. Altså bare gjennom kvinnene, siden det er de som slipper eggene. Jada, det er dobbelt slit og dobbelt glede det er helt klart. Men som jeg ser det nå så ville jeg heller hatt de en og en om gangen om jeg fikk velge. (er selvfølgelig veldig stolt og glad i barna mine fordet) Hilsen tvillingmor Så bra
Chiquita Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 Det blir jo et avvik fra det normale, når det normale er 1 barn... Da blir det jo et avvik/en feil/noe som egentlig ikke skulle skjedd...
Gjest *englefjes* Skrevet 7. februar 2008 #17 Skrevet 7. februar 2008 Jeg vil ha tvillinger for da kan jeg ta meg av den verste jobben med to styk (ja, det er enda mer jobb med tvillinger), også er jeg ferdig med det verste slitet for en stund. Slik jeg ser det da. Muligens litt off topic, men om du opplever det som så slitsomt å ha småbarn som det frenstår her,holder det kanskje med ett? Synes virkelig ikke folk skal ønske seg tvillinger, eller få barn veldig tett for å bli "ferdig med det". Barn fortjener foreldre som synes det er hyggelig å være foreldre.
theamoren Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 (endret) Er enig i innlegget over .. syns det er så mange som får barn for å "bli ferdig med det" jeg syns det er så gøy at jeg vil aldri bli ferdig med det!. gruer meg til jeg har fått siste ungen, og aldri skulle ha småbarn mer. og jeg vil ha tre- fire år mellom barna for å få nyte tia mest mulig! Endret 7. februar 2008 av theamoren
Furstina Skrevet 8. februar 2008 #19 Skrevet 8. februar 2008 Jag måste säga att jag blir lite provocerad över de två sista inläggen. Jag älskar mina barn och jag hoppas jag är en bra förälder men jag tycker det är otroligt tråkigt att vara hemma med spädbarn! Visst, de är troligt gulliga, det är mysigt att dofta nyfödd, att gosa med dem men det är jobbigt. Det är faktiskt så jobbigt att det är en av de största anledningarna till att jag/vi inte skaffar fler barn. Det är vakennätter, det är syskon som ska tas hand om och det händer egentligen inte så mycket. Det är inte samma sak att ha med sig pulka/akebrett och barnvagn med ett spädbarn i till backen när det är snö. Det är syskon som ska ha uppmärksamhet och som får kämpa med mamma och babyn, det är syskon som inte får vara i barnehagen fulltid (här är det så) och som ska underhållas på regninga och mörka hösteftermiddagar. Jag älskar att läsa för barnen. Jag gillar att sparka boll med dem, att rita eller måla. Jag gillar att lägga pussel, att bada med dem i simhallen eller gräva i jorden. Att mata fåglar och peka på djur, att gå till en lekplats och se dem ha kul. Jag gillar att åka tunnelbana och buss med dem på utflykt, att ha picknick/niste och gå ut i skogen på tur... allt sådant blir otroligt mycket mer besvärligt när en baby kommer in i familjen. Jag älskar att vara förälder - men inte till en baby. Jag skulle gärna gå gravid igen. Jag har inget emot att föda barn och amma, men jag vill inte vara hemma med småbarn igen. Jag tycker det är urtrist! Förtjänar inte jag att vara förälder när jag säger så?
Gjest *englefjes* Skrevet 8. februar 2008 #20 Skrevet 8. februar 2008 Jag älskar att vara förälder - men inte till en baby. Jag skulle gärna gå gravid igen. Jag har inget emot att föda barn och amma, men jag vill inte vara hemma med småbarn igen. Jag tycker det är urtrist! Förtjänar inte jag att vara förälder när jag säger så? Selvfølgelig gjør du det og jeg tviler ikke på at du er en god mor til dine barn. Å være hjemme med barn passer ikke for alle,det er jo nettopp derfor man har mulighet for dagmamma,barnehager osv... videre er det jo heller ingenting som tilsier at kvinnen må være hjemme. Jeg kjenner fedre som har tatt mesteparten av permisjonen fordi det har passet best for den familien. Men personlig tror jeg det er best for barn at det er noen år i mellom hver,da kan hvert enkelt barn få lov til å være baby og i tilegg vil de eldre søsknene være såpass store at de forstår forskjellen på dem og på babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå