Gå til innhold

fellesgjeld, felleskostnader - hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er fra utlandet og har alltid bodd her i et studenthus, men nå ønsker å kjøpe meg en leilighet. Men jeg forstår ikke helt hva de tallene i annonsen betyr.. :kaffe:

F. eks.:

Prisantydning: 290.000,-

Fellesgjeld: 1.179.000,-

Felleskostnader: 5.648,-

Husleie/ felleskost. inkl. varmt vann, fyring, forsikring, forretningsførsel, off. avgifter

Betyr det at jeg må først ha bare 290 000.- og da betale i alle fall hver måned 5648.- + en del av fellesgjelden, som da blir mindre og mindre..? Eller er fellesgjeld også inkludert i felleskostnader?

Er det slik at jo mer av fellesgjelden jeg har betalt, jo høyere verdi leiligheten har (at hvis jeg da selv ønsker å selge den og har betalt for den 290 000 + 1 000 000 av fellesgjelden, så jeg kan spørre 1 290 000.- for den)? Hvis det er sånt, så er det nyttig å velge boligen som har lave felleskostnader, fordi alt annet får man tilbake hvis man ønsket å selge leiligheten? :sjenert:

Tusen takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andel fellesgjeld er den delen av borettslagets/sameiets lån i banken som hefter ved den spesifikke leiligheten. Innskudd (290 000) + fellesgjeld (1179000) = den delen du må ha dekning for i banken hvis du skal låne. Felleskostnadene dekker alt som har med borettslaget og gjøre også fellesgjelden,og merk at med dagens usikre rente så kan fellesgjelden fort øke veldig mye.

Selv ville jeg sldri drømt om å kjøpe en leilighet med så høy fellesgjeld, da man i ytterste konsekvens er solidarisk ansvarlig for denne. Det vil si at hvis flere leiligheter blir stående tomme eller ikke kan betjene sin andel må restrerende andelshavere være med og dekke denne.

Gjest Pupsilure
Skrevet
Hei,

Jeg er fra utlandet og har alltid bodd her i et studenthus, men nå ønsker å kjøpe meg en leilighet. Men jeg forstår ikke helt hva de tallene i annonsen betyr.. :kaffe:

F. eks.:

Prisantydning: 290.000,-

Fellesgjeld: 1.179.000,-

Felleskostnader: 5.648,-

Husleie/ felleskost. inkl. varmt vann, fyring, forsikring, forretningsførsel, off. avgifter

Betyr det at jeg må først ha bare 290 000.- og da betale i alle fall hver måned 5648.- + en del av fellesgjelden, som da blir mindre og mindre..? Eller er fellesgjeld også inkludert i felleskostnader?

Er det slik at jo mer av fellesgjelden jeg har betalt, jo høyere verdi leiligheten har (at hvis jeg da selv ønsker å selge den og har betalt for den 290 000 + 1 000 000 av fellesgjelden, så jeg kan spørre 1 290 000.- for den)? Hvis det er sånt, så er det nyttig å velge boligen som har lave felleskostnader, fordi alt annet får man tilbake hvis man ønsket å selge leiligheten? :sjenert:

Tusen takk for hjelpen!

Nå kan ikke jeg så veldig mye om dette, men kan prøve å gi deg et svar. :)

Fellesgjelden er gjeld som borettslaget har tatt opp for å bygge leiligheten. Gjelden følger leiligheten, så jo mer du har betalt av den, jo mer får du når du selger den. Men vær obs på at det ofte er høy fellesgjeld, og det tar lang tid å betale tilbake. Hvis du skal selge om kanskje 10 år, er nok ikke leiligheten din så attraktiv lenger ettersom den er 10 år gammel, og du fortsatt har masse gjeld på den. Noen steder kan du betale ned fellesgjelden raskere, mens andre steder er lånet bundet for en viss tid, og du får ikke betalt ned noe før.

Betaling av avdrag på fellesgjelden pleier å være inkludert i husleien, men jeg tror det skal stå i annonsen. Hvis det ikke er inkludert avdrag på lånet syntes jeg det er veldig mye i felleskostnader! Vi skal også kjøpe leilighet, men vil ikke betale mer enn maks 3000 i felleskostnader. Det er fullt mulig.

Husk at banken også regner med fellesgjelden på leiligheten når de avgjør hvor stort lån du skal få. Altså om du greier å betjene et lån på 290 000 + 1 179 000

290 000 er det du må betale for leiligheten med en gang

1 179 000 er fellesgjelden, den skal det også betales avdrag på hver måned

5648 er utgifter du betaler til borettslaget hver måned. Borettslaget ordner med trappevask o.l. som du betaler med husleien. Avdrag på fellesgjelden kan være inkludert her

Det er advart masse mot denne type leilighet som du beskriver. Les litt på internett om det, det kan lønne seg.

http://forbruker.no/pengenedine/article2059675.ece

Skrevet

Tenk deg godt om før du kjøper en leilighet med lav pris, men mye fellesgjeld!

Som oftest dekker fellesutgiftene renter og avdrag på fellesgjeld, men dette er det viktig å sjekke. Det er nemlig ikke alltid sånn. Du skriver at fellesutgiftene dekker vann, fyring, forsikring, forretningsførsel, off. avgifter. Det er altså ikke oppgitt at fellesutgiftene dekker renter og avdrag på fellesgjelden. Hvis det er en ny bolig, har man noen ganger avdragsfrihet de første årene. Og når man etter noen år skal begynne å betale avdrag, stiger fellesutgiftene vesentlig. Eiendomsmeglerne er ikke alltid like flinke til å opplyse om dette...

Skrevet

Takk, Frey! :)

Ok, så kort sagt: jo mindre fellesgjeld og jo mindre felleskostnader, jo bedre?

Hvis alle har fellesgjeld f.eks. bare på 10 000.- da er det ikke noe farlig hvis noen leiligheter blir stående tomme, alle må betale bare litt i tillegg.. Men hvis fellesgjeld er liten, da kanskje er det stor sjanse at borettslag kommer til å låne fra banken snart? (hvis lånet brukes vanligvis for å reparere huset osv, da viser det vel at man ikke har reparert lenge..) Og da har vi alle flere millioner til å betale igjen..?

Skrevet

Det tok så mye tid for meg til å skrive innleggen, at jeg ikke la merke til at det finnes flere som har svaret allerede.. takk for dere, nå forstår jeg mye bedre..!

Gjest kkleppej
Skrevet
Takk, Frey! :)

Ok, så kort sagt: jo mindre fellesgjeld og jo mindre felleskostnader, jo bedre?

Hvis alle har fellesgjeld f.eks. bare på 10 000.- da er det ikke noe farlig hvis noen leiligheter blir stående tomme, alle må betale bare litt i tillegg.. Men hvis fellesgjeld er liten, da kanskje er det stor sjanse at borettslag kommer til å låne fra banken snart? (hvis lånet brukes vanligvis for å reparere huset osv, da viser det vel at man ikke har reparert lenge..) Og da har vi alle flere millioner til å betale igjen..?

Nå skal en ikke glemme at et borettslag får gjerne lavere rente enn du og jeg når vi skal i banken.

I så fall er det lønnsomt med fellesgjeld.

Skrevet

Latterlig at eiendomsmeglerfirmaer ikke forstår at vi kunder forstår...

Vi ser jo selvsagt at den nye trenden i Norge nå er å selge til "lav pris" men med ekstremt høy fellesgjeld.

Dårlig butikk for kjøperne okke som.

Gjest kkleppej
Skrevet

Vi ser jo selvsagt at den nye trenden i Norge nå er å selge til "lav pris" men med ekstremt høy fellesgjeld.

De har nok forstått det, ellers ville det ikke vært marked for det.

Det er nok mange som ikke har helt oversikt. Nå synes det som om pendelen har gått den andre veien igjen. Mange har blitt skeptiske til å kjøpe borettslagseiendommer og forstår ikke helt forskjellen på et frittstående og et tilknytte Bolibyggelagene.

Jeg har selv en helt ny leilighet rett ved elven i Drammen. Det er stor hage og lekeplass, samt egen strand og brygge. I tillegg garasjekjeller, store boder, ferdig opplegg for gass, både på kjøkken, stue og veranda.

Alt dette for en total kostnad i fjor på 24000 kroner kvadratmeteren. Beboere er en blanding av godt voksne og unge. På andre siden av elven er det bygget et frittstående borettslag med dårligere standard og kostnad på kr 30000 pr kvadratmeter.

Selveierboliger med samme standard ligger dog litt nærmere sentrum og da uten badestrand. Prisene har ligget på over 40000 kroner kvadratmeteren.

Er det sikkert at selveierboligen er best kjøp? Det har jo ingen fellesgjeld. For en leilighet på 50 kvm måtte en da ut med 2000000 og i borettslaget mitt ca 1100000.

Skrevet

Nå er jeg litt usikker på hvordan det er her. Men så at du nevnte drammen og en av de du har nevnt over er sikkert her jeg bor. I st.hallvardsbygget er det veldig forskjellige priser. Noen her selger leiligheten dyrt, da med nedbetalt fellesgjeld (eller noe slikt) og en super lav leie, mens andre selger dyrt selv om fellesgjeld og leie er dyr, og noen får ikke solgt i heletatt (studieleilghetene).

Selv skal jeg selge min snart og jeg regner med at den legges ut for omtrent 500.000,- Dette er da 47/53 kvm. Bad, gang kjøkken/stue og soverom, altså en av de større. Regner nok med at vi bruker en del måneder på å selge den slik som alle andre rundt her.

Problemet med slike leiligheter er også at husleien gjerne går opp etterhvert. Når leiligheten ble kjøpt var leien på 3000,- Når sambo flyttet inn lå den på ca 3500,- Jeg flyttet inn et halvt år senere, da ble den økt til 4500,- Og etter noen småøkninger det siste året ligger den å på 5800,-

Så man må regne med at det øker en del etterhvert, for ikke å glemme når man må betale selve lånet og ikke bare renter.

Gjest kkleppej
Skrevet
Nå er jeg litt usikker på hvordan det er her. Men så at du nevnte drammen og en av de du har nevnt over er sikkert her jeg bor. I st.hallvardsbygget er det veldig forskjellige priser. Noen her selger leiligheten dyrt, da med nedbetalt fellesgjeld (eller noe slikt) og en super lav leie, mens andre selger dyrt selv om fellesgjeld og leie er dyr, og noen får ikke solgt i heletatt (studieleilghetene).

Selv skal jeg selge min snart og jeg regner med at den legges ut for omtrent 500.000,- Dette er da 47/53 kvm. Bad, gang kjøkken/stue og soverom, altså en av de større. Regner nok med at vi bruker en del måneder på å selge den slik som alle andre rundt her.

Problemet med slike leiligheter er også at husleien gjerne går opp etterhvert. Når leiligheten ble kjøpt var leien på 3000,- Når sambo flyttet inn lå den på ca 3500,- Jeg flyttet inn et halvt år senere, da ble den økt til 4500,- Og etter noen småøkninger det siste året ligger den å på 5800,-

Så man må regne med at det øker en del etterhvert, for ikke å glemme når man må betale selve lånet og ikke bare renter.

Tenkte nok litt mer opp langs elven.

Ellers er det lurt å vite hvordan betalingsplanen for lån er. Er det avdragsfrie lån i en del år, så kommer det en lei overaskelse.

Skrevet

Hvorfor skylder du på eiendomsmeglerfirmaene???

Det er da ikke de som bygger boligene/bestemmer hva som skal være innskudd og hva som skal være fellesgjeld.........

Du må heller skylde på utbyggerne som faktisk har bestemt dette..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...