Gjest prestekrage Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 Litt inspirert av en annen tråd her om å være alene hjemme, begynte jeg å tenke litt på dette med å la barnet være alene hjemme, selv for små turer. Selv har jeg en førsteklassing- og jeg er ikke komfertabel med tanken på at hun skulle være igjen hjemme, dersom jeg må en liten tur på butikken (15-30 min). Vet ikke hvorfor- for hun er forholdsvis moden og ansvarsfull. Mulig at det rett og slett er jeg som er overbeskyttende hønemor (men helt greit for meg å være det en stund til). Ser jo ei bekjent av meg som lar jevngammel gutt gå alene til og fra skole/sfo- på en strekning jeg ikke ville latt min gå.... Er det bare jeg som er pinglete- og enda ikke viser min datter tillitten med å være alene for en liten stund? Derfor lurer jeg litt på hva andre tenker? Selvfølgelig er barna forskjellige- men hva mener DU om alder for "alene hjemme" for DITT barn?
momo Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Her starta jenta vår og være alene i sommer, hun er 6,5 år gammel. Bare en liten stund mens vi er på butikken eller går en tur i nabolaget. Hun er veldig trygg og det er hun som har mast seg til det, og hadde det vært opp til henne skulle hun vært alene hjemme mye lenger enn hun får lov. Hun går og fra og til skolen alene hver dag. Er ca 500 m og bare boligfeltvei. Hun kan bruke telefonen og, så skulle det være noe så ringer hun oss og vi er aldri langt unna. Hun kan gå til naboen og skulle det være noe.
Orthia Skrevet 20. januar 2008 #3 Skrevet 20. januar 2008 Min førsteklassing vil ikke være alene hjemme mens jeg går i butikken 200 meter unna, men han kan gjerne gå i butikken selv alene. Han går også til skolen selv og til venner innen samme 2-300 meters radius. Jeg har spurte han flere ganger om han ikke vil prøve å være litt alene, men- nei. Dermed blir det sånn til han selv vil være litt alene.
:-) anna Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Sønnen min blir straks sju, og har fått lov til å være alene hjemme av og til i ca 1 år. Bare mens jeg henter søstra i barnehagen, eller skal en snartur på butikken eller sånn. Det går veldig fint, og han takler det veldig bra. Men jeg er fremdeles litt engstelig da. Faktisk så kjørte jeg meg fast i snøen første gang han var alene hjemme. Det er jo akkurat det man er redd for at skal skje i en slik situasjon, men det gikk heldigvis bra. Jeg fikk ringt ham, og han tok det hele med knusende ro.
Gjest på besøk Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Løp faktisk på butikken (50 m unna) første gang da datteren min var 3. Det tok to min. Imellomtiden snakket hun med besteforeldre på telefonen. Ikke noe problem.
Gjest barelillemeg Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Datteren min er 6,5 og har vært hjemme alene det siste året. Det er snakk om å gå til butikker 200 m unna, og i situasjoner der hun får tilbud om å være med, men der hun ber om å få være hjemme. Hun går alene til skolen (50 meter), og er alene ute og leker på ettermiddagen/helger. Jeg ville ikke gått ifra henne dersom hun ikke selv foreslo å være alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå