Gjest Gjest_stinemor_* Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 Vi har sett på bilstoler til vår ettåring en stund, og nærmer oss en beslutning ! Vi står nå mellom Britax two-way elite og Izi Kid eller Combi. Begge passer bra i bilen vår, og har ikke så verst vinkel i forhold til hvilestilling. Men - hvilket skal vi velge? Er det noen som tilfeldigvis har erfaring med begge? Hvordan er two-way elite for de minste (rett over 9 kg)? Er det noen som IKKE er fornøyd med TWE, i tilfelle hvorfor? Hvordan er HTS Izi Kid eller Combi for de største barna (det virker så trangt)? Og er det noen som ikke er fornøyd med det, i tilfelle hvorfor? Takknemlig for svar! Setet skal brukes bakovervendt, bare så det er sagt, men med mulighet for å snu - tror ikke snuppa vår blir spesielt tung som fireåring.
BayliZ Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Jeg har 3 stk av HTS kombi og 1 stk av Britax duo, er mest fornøyd med HTS for det sitter mye hardere fast i selve sete på bilen, mens Britax sitt må ha støtte fra sete foran/eller dashbordet. Når det er sagt er det ikke trangt i noen av dem, har en litt kraftig 2 åring som går fint i begge, det samme gjør egentlig minsten på 10 mnd. Britax sitt sete er lengre i ryggen, men det tror jeg ikke blir noen sak da de kan sitte i HTS sete frem til ørene kommer over sete og innen den tid tror jeg mine ihvertfall sitter på pute e.l. Hts har instillinger i forhold til plass på beina også, det har ikke Britax sitt. Lykke til :-)
Gjest Gjest_Stinemor_* Skrevet 19. januar 2008 #3 Skrevet 19. januar 2008 Takk for svar! Men er ikke Britax duo en forovervendt bilstol? Andre der ute med erfaringer?
Leanne Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 vi har britax two way elite.. jenta vår satt i den stolen fra hun var 10 mnd til hun ble nesten 3 år.. Hun kunne sikkert sittet i den litt lenger, men lillebror trengte stolen... Vi er veldig fornøyde med stolen, og den har to stillinger enten skrå eller rett rygg, med tanke på større beinplass etterhvert som barna vokser. Er også veldig enkelt å montere... Vi kjøpte med et ekstra sett med seler til stolen (som brukes til å feste stolen bak) de står i farmor sin bil slik at hun lett kan montere stolen når hun hentet i bhg... Så hvis en skal bruke stolen i flere biler kan det være lurt å kjøpe med ekstra seler... tungvindt å ta ut de for hver gang....
Veronal Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 Izi Kid kan bare brukes bakovervendt. Vi har hatt Izi Kid siden den unge mannen var 9 mnd og bruker det fremdeles (nå er han snart 3 år, over 1 meter lang og 15 kg). Vi har TWE hos besteforeldre. TWE er et veldig bra ekstrasete og for eldre barn - jeg synes Izi Kid gir bedre sidebeskyttelse og bedre ryggstilling for de yngre. Vi skal "snart" over på TWE bakovervendt i bilen vår også ettersom dette setet er godkjent helt til 25 kg (Izi Kid er godkjent til 18 kg). TWE er lengre i ryggen enn Izi Kid.
Gjest Gjest_Stinemor_* Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 Å takk Veronal, det var nyttig at du skrev! For Izi Kid og Izi Combi er makne seter, bortsett fra at Combi kan brukes begge veier? Er så usikker på om det passer til større barn, det ser liksom så lite ut i forhold til TWE som er så romslig. Jeg tenker kanskje at snuppa kan få pute/beltestol når hun vokser ut av Izi Combi, hvis det er slik at de kan bruke det lenge. Hun er ganske lita nå, og jeg tror ikke hun plutselig vil bli skikkelig schvær og tung.
BayliZ Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 (endret) Jeg bare forenklet navnet på britax sitt til duo altså duo du kan bruke den begge veier ja, det samme kan du med hts kombi der av navnet på de begge :-) Hts sitt er sånn at du har en sveiv som du kan justere inn og ut ettersom hvor stor beinblass barnet trenger. 2 åringen min har god plass ennå, og i tillegg er det vel 3 eller 4 posisjoner på ryggen. men begge er jo kjente gode merker, men jeg har begge og foretrekker uten tvil det dyreste hehe altså HTS sånn er det vel alltid nesten. Og som en annen skrev så er Britax sitt enklere å montere når det skal montere bakover, er det forovervendt er de like enkle begge to. Skal sete mye ut av bilen og flyttes over i annen bil og det skal stå bakovervendt ville jeg ha kjøpt Britax sitt. Men vi har kjøpt nok seter til en storfamilie hehe to i hver vår bil :-) Endret 20. januar 2008 av BayliZ
Veronal Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Jeg har forstått det dithen at Izi Kid og Combi er like, ja. Det jeg har hørt fra folk som har Combi (gjelder sikkert også Kid, men det er flere som har Combi) og unger som er bredere enn min (min er ganske slank) er at den blir trang og ubehagelig for barnet der som selen kommer opp mellom beina. Ellers anbefales det at man bruker beltestol hvis man først har tenkt å gå fra bakovervendt til fremovervendt - det er sikrere å bruke bilens egne seler når man sitter den veien (som man jo gjør i en beltestol).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå