Gjest 318162 Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 Kanskje dumt spørsmål , men hvordan funker dette med barnehage ? Er det noe man betaler for eller får man det dekket?
Gjest Gjest-M- Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Det kommer jo helt an på. Er du enslig forsørger, kan du ha krav på noe stønad. Du kan få dekket opp til 70% av utgiftene. Vanskelig å svare helt klart på dette, da det kommer seg helt an på din livssituasjon.
Gjest prestekrage Skrevet 19. januar 2008 #3 Skrevet 19. januar 2008 (endret) Korrigerer litt på "Gjest M" og svarer generellt på svaret til ts: Barnehageplass er ikke kostnadsfritt. I Norge er det bestemt en max pris (litt usikker på beløp 2500+mat?) Mulig den maxprisen kun gjelder for barnehager som mottar driftstilskudd. Det stemmer delvis hva Gjest M svarer, men gjelder ikke bare for eneforsørgere. Dette er inntektsprøvet. I den anledning har man to typer stønader: Fra Trygdeetaten; stønad til barnetilsyn- inntil 60% av prisen på barnhageplassen (matpenger dekkes ikke). Gjelder såvidt meg bekjent hovedsakelig enslig forsørger, men også mulig at det gjelder for barn med spesielle behov? (Her er det øvre inntektsgrense) Fra Sosial/kommune; Friplass/ redusert betaling. Inntektsprøvet reduksjon/ dekning av barnehageplass. Har jeg forstått det riktig kan en da få redusert hele eller deler av prisen til barnehage. Dersom jeg har forstått det riktig så vil en enslig forsørger (under en gitt inntekt) i førsteomgang motta "stønad til barnetilsyn" (fra trygd) og deretter går evt kommunen inn å dekker intil resterende 40%+ mat. Men som jeg har sagt flere ganger; dette er helt avhengig av inntekt. Perseonlig er jeg også enslig førsørger- men tjener såpass at jeg ville fått avslag dersom jeg søkte. Tar med en ting til; Noen er også heldig- og har privatbarnehage gjennom jobben. Men dette er da som en del av lønnen. Endret 19. januar 2008 av prestekrage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå