Gå til innhold

Eggehviter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre eggehviter til overs og blank på ideer hva jeg kan bruke dem til. Jeg kommer bare på marengs eller kransekake og det frister ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bland dem med ett egg til og lag en omelett...

Gjest Eurydike
Skrevet

Sufflé? Eller tynne nøtte/mandelbunner?

Ellers kan eggehvitene også fryses.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Eggehviter kan du godt fryse til en senere anledning. Jeg har mange poser i fryseren med eggehviter. Av dem lager jeg enten Budapestrull eller Pavlova.

Her er oppskrift på Budapestrull:

Budapest-rull

Sett ovnen på 175 grader. Smør bakepapir med margarin, og legg i langpanna. Det må dekke helt.

6 eggehviter og 3 dl sukker piskes stivt. Bland i 1 pose vaniljesauspulver uten koking. Bre ut over bakepapiret, og stek 15 – 20 minutter.

Hvelv på et annet bakepapir i ei kald langpanne.

Pisk 1 pk fløte stivt. Bland i sukret blåbær som har runnet godt av. Når kaka er kald legges ei remse krem langs langsida. Brett over, og ha på ei ny remse krem. Brett på nytt, og du har en rull.

Og her er oppskrift på Pavlova:

Bunn:

6 eggehviter

2 ts hvitvinseddik

4 dl sukker

1 ts maisenamel

1 ts vaniljesukker

Fyll:

5 dl kremfløte

5 dl vaniljekrem

300 g bær eller frukt, for eksempel jordbær, bringebær, og blåbær, eller fersken, druer og melon.

Stekeovnen forvarmes til 250 °C.

Tegn opp sirkel på 26 cm i diameter på et bakeparir. Visp eggehvitene stive. Ha i eddiken mens du visper. Tilsett sukker, maisenamel og vaniljesukker litt etter litt i eggehvitene mens du fortsatt visper.

Når massen er blank og smidig har du den på bakepapiret, innenfor sirkelen. Sett platen nederst i ovnen og senk varmen fra 250 grader til 100 grader. Stek bunnen til marengesen er sprø på yttersiden og myk inni. La den avkjøles og flytt den forsiktig over på fat. Rett før servering vispes fløten (tilsett et par ss sukker) til krem og blandes med vaniljekrem. Pynt med rikelig med bær eller frukt.

Skrevet

Bruker stiv piskede eggehviter i gratenger (fiskegrateng - pølsegrateng etc..)

Skrevet

Bruk dem i en mousse til dessert.

Skrevet
Sufflé? Eller tynne nøtte/mandelbunner?

Ellers kan eggehvitene også fryses.

Det høres godt ut, men hva kan jeg ha på bunnene?

Når massen er blank og smidig har du den på bakepapiret, innenfor sirkelen. Sett platen nederst i ovnen og senk varmen fra 250 grader til 100 grader. Stek bunnen til marengesen er sprø på yttersiden og myk inni. La den avkjøles og flytt den forsiktig over på fat. Rett før servering vispes fløten (tilsett et par ss sukker) til krem og blandes med vaniljekrem. Pynt med rikelig med bær eller frukt.

Hvor lang tid tar dette sånn omtrent?

Bruk dem i en mousse til dessert.

Har du en oppskrift på dette?

Så mange gode ideer! Takk! Nå blir det vanskelig å bestemme seg.

Gjest rikkerikke
Skrevet
Det høres godt ut, men hva kan jeg ha på bunnene?

Et tips til fyll/pynt på nøttebunn er vaniljekesam med friske frukter. Veldig godt og litt sunnere.

Gjest Eurydike
Skrevet
Et tips til fyll/pynt på nøttebunn er vaniljekesam med friske frukter. Veldig godt og litt sunnere.

Du kan også lage iskake med nøttebunn, eller sjokolademoussekake med nøttebunn.

Skrevet (endret)
Har du en oppskrift på dette?

Tja, hva med f.eks. denne? Da trenger du to hele egg + de tre eggehvitene du har til overs.

Cappuccinomousse

175 g sjokolade

3 ss sterk kaffe

5 eggehviter

50 g sukker

2 eggeplommer

1,5 dl vispet kremfløte

Smelt 150 g av sjokoladen med kaffen. Visp eggehviter og sukker til marengs. Vend eggeplommene i lett avkjølt sjokolade. Vend inn eggehvitene og så halvparten av fløten. Fordel i glass og sett i kjøleskap 2-3 timer. Pynt med resten av fløten og riv resten av sjokoladen oppå.

Endret av Arkana
Gjest Fjellsippa
Skrevet
Hvor lang tid tar dette sånn omtrent?

Ca. en time eller litt mer.

Skrevet

Ellers så kan du bake noen skikkelig gode småkaker :)

Skjærereir:

3 eggehvitter

250 gram melis

1/2 ts kardermomme

1/2 ts kanel

250 gram mandler, finskåret på langs

Pisk eggehvittene stive. Rør forsiktig inn melis, kardermomme og mandler i eggehvittene. Settes i små klatter på bakepapir og stekes ved 185 oC i 10-15 minutter. Avkjøles på bakepapiret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...