Gjest Huldali Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 I det siste har det vært et stort fall på børsen, som sikkert alle har fått med seg. Har det fått konsekvenser for deg på noen måte? Har du solgt aksjene dine eller har du is i magen og venter på oppgangen? Selv har jeg ingen aksjer, men har lest om de store invistorene som taper mange millioner av kroner, og lurer på hvordan det står til med småsparene?
Cata Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Har ikke mange aksjer så derfor har jeg veldig is i magen. Trenger ikke pengene nå, så da kan de bare stå der til aksjekursen går opp igjen.
Alison Skrevet 19. januar 2008 #3 Skrevet 19. januar 2008 Jeg har ikke aksjer, men har nettopp starte sparing i et aksjefond. Det er ikke så veldig stor sum jeg setter inn der hver mnd., og jeg har planer om å la pengene stå der i mange år framover. Sparer en langsiktig må en ha is i magen og tåle at kursene i perioder går nedover. Hvis en bare skal kjøpe seg inn i oppgangstider og selge seg ut med en gang det går nedover, er en nesten garantert å tape.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 I det siste har det vært et stort fall på børsen, som sikkert alle har fått med seg. Har det fått konsekvenser for deg på noen måte? Har du solgt aksjene dine eller har du is i magen og venter på oppgangen? Selv har jeg ingen aksjer, men har lest om de store invistorene som taper mange millioner av kroner, og lurer på hvordan det står til med småsparene? javist....har spart i fond i flere år. var med på forige nedtur der alle kr gikk til bunns. jeg holdt meg i ro, i motsetning til mange andre. Solgte i panikk. Vi har samme tendesns nå...folk selger i panikk. jeg lar vær å sjekke hvor mye det går ned hver dag.....de skal uansett stå i mangeår enda og regner med at børsen klatrer opp igjen. Fordelen er at jeg får flere andeler hver mnd når den er lav.
Cata Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 javist....har spart i fond i flere år. var med på forige nedtur der alle kr gikk til bunns. jeg holdt meg i ro, i motsetning til mange andre. Solgte i panikk. Vi har samme tendesns nå...folk selger i panikk. jeg lar vær å sjekke hvor mye det går ned hver dag.....de skal uansett stå i mangeår enda og regner med at børsen klatrer opp igjen. Fordelen er at jeg får flere andeler hver mnd når den er lav. Kjenner til den ja. Jeg kjøpte min første fondsandel i 1996 da alle ble oppfordret til å spare i "Aksjesparing med skattefradrag". Året etter forsvant ordningen med skattefradrag og ca. samtidig begynte kursene å dale. Men i 2000 eller der omkring snudde trenden så jeg har nå tross alt tjent noen kroner totalt sett. Regner med det skjer igjen.
Titta Skrevet 19. januar 2008 #6 Skrevet 19. januar 2008 Spareavtalen min (en kombinasjon av aksjefond og pengemarkedsfond) ligger nå på totalt sett på rundt -6% i forhold til kjøpsverdi, og det er ikke lenge siden de var på rundt +12% av kjøpsverdi. Jeg har ikke spart så lenge, så det er uansett ikke snakk om de store summene. Værre er det med ett aksjefond hvor jeg har noen andeler, der er verdien rundt 5000,- lavere nå enn i desember. For meg er det mye penger. Men disse er fortsatt verd nesten det dobbelte av hva jeg betalte for dem (er vel rundt 10 år siden jeg kjøpte andelene) Dette er noe en må regne med når en sparer i fond/aksjer. På sikt vil en få større avkastning enn ved å sette pengene i banken, men en må regne med at det svinger. Jeg har ingen planer om å selge i panikk.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 Jeg har noen aksjer som jeg har arvet. Siden jeg overtok dem for et par år siden har de omtrent vært doblet i verdi på det høyeste, og selv med nedangen nå har jeg bare "mistet" 10-15% av det høyeste de har ligget på. Alt i alt en stor gevinst sett fra inngangsverdien fortsatt. Jeg regner egentlig med å selge aksjene i løpet av året og bruke pengene som egenkapital i bolig, så jeg håper ikke de raser så voldsomt mye mer. Men jeg er ikke veldig avhengig av disse pengene eller at verdien er over en viss sum, så jeg tar det med ro. Aksjene er spredd på flere selskap, som hver for seg er ganske store og stabile, så jeg regner uansett ikke med å tape noe voldsomt.
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Jeg sparer i både aksjesparing og fondssparing - men dette er langsiktig sparing så ingen grunn til panikk .. De går snart opp igjen ..
Gjest Tyd Skrevet 2. februar 2008 #9 Skrevet 2. februar 2008 JA fy faen, fondet mitt fortsetter å bare gå nedover det!
Susan Sto Helit Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Har hverken aksjer eller fond ennå, men vurderer sterkt å kjøpe oss inn nå! Blir vel langsiktig sparing av det uansett, tror jeg. Lønner seg jo å kjøpe nå, og sitte og vente med is i magen selv om det faller ennå mer.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Ja det har fått konsekvenser i den forstand at jeg har kjøpt aksjer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå