Gå til innhold

Det var det jeg visste :bønna er dummere

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det er i så fall en påstand som benekter at intelligens har noe å gjøre med biologi.

Nei, det er ikke det. Tror du at genene som forbindes med intelligens befinner seg mest innen enkelte folkeslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eugeniker
Skrevet
Det trenger da heller ikke å bety at noen folkeslag er smartere enn andre, da den genetiske variasjonen innad folkeslag også er stor.

Noe som understreker artigheten i din opprinnelige påstand er at denne påstanden faktisk motsier den opprinnelige, da den genetiske variasjonen innad de sosioøkonomiske gruppene også er stor.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg slenger inn noe fra Pasienthåndboka.no om dette. Arv spiller en betydelig rolle, men miljø er nok ikke helt ubetydelig heller. Et barn som vokser opp hos sine biologiske foreldre vil sånn sett få intellektuell stimulering gjennom både arv og miljø dersom det har smarte foreldre.

Skrevet

Spiser man mye bønner er man sunn. De inneholder mye proteiner. De på landet spiser mye bønner. protein er bra for hjernen. De på landet er smarte. Men Ooops....lærerne der er ikke veldig flinke: da ble de ikke stimulert intellektuelt...og faller ned på under gjennomsnittet.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Noe som understreker artigheten i din opprinnelige påstand er at denne påstanden faktisk motsier den opprinnelige, da den genetiske variasjonen innad de sosioøkonomiske gruppene også er stor.

Jo, men det er stadig å lese at det generelt er høyere iq blant de som har høyere utdanning. Det er ikke noe jeg finner på.

Men framfor å påpeke hvor artige alle mine påstander er, kan du kanskje tørre å komme med noe eget?

Gjest Eugeniker
Skrevet
Tror du at genene som forbindes med intelligens befinner seg mest innen enkelte folkeslag?

Det stiller i så fall i samme kategori som å tro at genene som forbindes med intelligens befinner seg mest innenfor enkelte sosioøkomiske grupper. Det er nettopp derfor jeg synes det er artig at denne påstanden kommer fra en som deg.

Gjest Eugeniker
Skrevet
Men framfor å påpeke hvor artige alle mine påstander er, kan du kanskje tørre å komme med noe eget?

Nå er det ikke slik at jeg er uenig i din opprinnelige påstand. Det artige er, at du hevder biologisk betingede intelligensforskjeller mellom sosioøkonomiske grupper, samtidig som du avviser det samme mellom folkegrupper/raser.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Nå er det ikke slik at jeg er uenig i din opprinnelige påstand. Det artige er, at du hevder biologisk betingede intelligensforskjeller mellom sosioøkonomiske grupper, samtidig som du avviser det samme mellom folkegrupper/raser.

Forskjellen består i at man kan si at genene er med på å bestemme din sosioøkonomiske status. Det er ikke sånn at hvor intelligent du er, bidrar til å bestemme hvilket folkeslag du tilhører. Det trenger ikke å være noen motsetning mellom det du nevner.

Gjest Eugeniker
Skrevet
Det er ikke sånn at hvor intelligent du er, bidrar til å bestemme hvilket folkeslag du tilhører.

Problemet ditt er, at man rimelig åpenbart ikke kan argumentere for biologisk betingede intelligensforskjeller, og samtidig avvise biologisk betingede intelligensforskjeller mellom raser. Tross alt dreier rase seg utelukkende om biologi. Her er det på det rene at du ofrer logikken og vitenskapen på ideologiens alter, slik Sovjetunionens Lysenko gjorde det. Og det er det som er det artige.

Skrevet (endret)

Også er det jo også viktig å huske på at heriditabilitet eller arvelighet refererer til hvor mye av variansen i et utfall innad i en populasjon (altså mellom medlemmene i populasjonen og ikke andel i et individ ) , som skyldes genetiske faktorer og ikke hvor mye av variansen mellom populasjoner som skyldes genetiske faktorer .

Et eksempel på dette er hvordan høyde , som er en av de egenskapene med høyest heriditabilitet, økte med nesten 10 cm i etter krigsperioden for Japanske menn pga forbedret kosthold for populasjonen som helhet .

Hvis det eksisterer forskjeller i intelligensgjennomsnitt mellom populasjoner i forskjellige land , så skyldes sannsynligvis slike forkjeller , faktorer av ikke-genetisk art .

I forhold til det som har vært sagt her ,om at mennesker med høyere utdannelse i gjennomsnitt scorer noe høyere på konvensjonelle intelligens tester , så tror jeg sammenhengen er slik at man scorer høyere fordi man har høyere utdanning , og ikke at man har høyere utdanning fordi man har høyere intelligens .

Det påstås i alle fall fra faghold at scoren på en intelligens test kan påvirkes oppad med rundt 10 % ved hjelp av diverse mentale trenings teknikker , dvs at man til en viss grad kan trene sin mentale kapasitet (!) .

De som tar høyere utdanning får trent sine mentale evner bedre igjennom sin utdanning , enn de som ikke tar slik utdanning og dette tror jeg er( en av?) forklaringsvariabelen til forskjellene mellom de med og uten høyere utdanning på slike tester .

I forhold til artikkelen i åpningsinnlegget i denne tråden så er det jo slik at :

Barn som kommer fra ressurs sterke familier gjør det bedre karrieremessig- og skolemessig sett enn barn fra svakere familier , og siden det er flere ressurs sterke familier i byene enn på bygda så er kanskje dette en av årsakene til at de på bygda gjør det dårligere enn de i byen .

I tillegg så teller vel sikkert kvaliteten på skoletilbudet inkl lærerne også inn .

Endret av mamut75
Skrevet
Det er slang.

Feil. Slangordet for bønder er "bønda".

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Problemet ditt er, at man rimelig åpenbart ikke kan argumentere for biologisk betingede intelligensforskjeller, og samtidig avvise biologisk betingede intelligensforskjeller mellom raser. Tross alt dreier rase seg utelukkende om biologi. Her er det på det rene at du ofrer logikken og vitenskapen på ideologiens alter, slik Sovjetunionens Lysenko gjorde det. Og det er det som er det artige.

Nei, det er ikke så åpenbart. Dette med arv er så komplisert, slik mamut75 er inne på. Det er ikke sånn at kan si at iq skyldes så og så mye arv hos enkeltindivider, men man snakker om større grupper og kompliserte sammenhenger, siden miljlø antakeligvis også spiller inn. Det er heller ingen automatikk i at fordi en gruppe av høyt utdannede skårer høyere på iq-tester enn andre, så må amerikanere være smartere enn afrikanere.

Gjest Eugeniker
Skrevet
Nei, det er ikke så åpenbart.

Jo, det vil jeg si. Det ville vært særdeles merkelig, dersom intelligens er arvelig biologi, om intelligensnivået mellom rasene skulle vært helt likt. Sannsynligheten for å vinne i lotto mo jo bare være vesentlig større enn for at det skal skje. Da er det ekstremt mye som skal treffe.

Greia er nok bare det at det er særdeles politisk ukorrekt å snakke om de implikasjoner vitenskapen gir på dette området. Selv det å snakke om arvelig/biologisk betingede intelligensforskjeller som årsaksfaktor til sosioøkonomiske forskjeller er politisk ukorrekt. Men det å snakke om arvelig/betingede intelligensforskjeller mellom raser, og de sosioøkonomiske utslag disse skulle gi, er ekstremt politisk ukorrekt. Likevel er det ikke dermed sagt at det ikke er slik. Det betyr bare at det er de politisk korrekt som har et alvorlig vitenskaplig forklaringsproblem. Men dessverre er det ofte slik at ideologien blir gitt forrang over vitenskapen.

Skrevet
Kanskje jeg har dysleksi.

Nå er det vel også slik at de som har dysleksi i gjennomsnitt gjør det dårligere på nasjonale prøver enn de som ikke dysleksi. Da konkluderer du vel også med at dere som har dysleksi er dumme, hvis man skal følge logikken din angående bønder og byfolk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...