Gå til innhold

Det var det jeg visste :bønna er dummere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke bønner er det du refererer til? Tomatbønner, brekkbønner.....what? (jfr overskrift...)

Skrevet
Hvilke bønner er det du refererer til? Tomatbønner, brekkbønner.....what? (jfr overskrift...)

Ja nå kan du jo tenke en stund på det, så kanskje du kommer på noe lurt.

Skrevet

Barn i distriktene scorer dårligere på nasjonale prøver. Vel, da er vel lærerne og foreldrene til barn i distriktene dummere enn andre voksne rundt omkring i mer sentrale strøk da.

Barn kan lære hvis de får bra undervisning.

Men hvor gøy er det egentlig å bli stuet inn i den norske skolen der 30 elever skal få "individuell opplæring tilpasset sitt nivå" ved hjelp av én lærer som umulig kan stimulere så mange ulike små individer, som sikler etter høyere lønn, flere kurs og i det hele tatt: mer ferie.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns ikke det er veldig overraskende, med tanke på at det bor flere mennesker med høyere utdanning i og rundt de store byene. Som gruppe viser det seg at de med høyere utdanning har høyere iq enn de med lavere utdannelse. Når man ser at det er mye arv i iq, er det ikke så unaturlig at barn av de med høy utdanning gjør det bedre enn andre. Før jeg blir halshugd her, så legger jeg til at man veldig fint kan ha høy iq med lav utdanning - jeg snakker om generelle forskjeller mellom grupper av personer med lav og høy utdanning.

Men jeg lurer også på om man har undersøkt lærerkvaliteten rundt de store byene. Hvis det er mer ettertraktet å bo der, ser jeg for meg at skolene kan velge og vrake mer, framfor å ta det de får.

Gjest Korrekt
Skrevet
Ja nå kan du jo tenke en stund på det, så kanskje du kommer på noe lurt.

Så du mener bønder da eller?

Skriver du bønna er det ikke rart folk spør hva slags bønner du mener da!

Dessuten er det en bruker her inne som heter bønna.

Skrevet
Så du mener bønder da eller?

Skriver du bønna er det ikke rart folk spør hva slags bønner du mener da!

Dessuten er det en bruker her inne som heter bønna.

Det er slang.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Og hva menes med bygda? Alt utenfor Oslo, eller.....?

Gjest Korrekt
Skrevet
Det er slang.

Da må du bruke gåsetegn så folk skjønner at det er slang

Gjest Gjest_Bønna_*
Skrevet

Det er slang.

Det er det slett ikke. Det er dialekt/sosiolekt, og det skrives ”bønda”.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Da har ts antakeligvis lært at rettskrivning i overskriften er lurt om man ønsker en diskusjon som holder seg til tema ;)

Endret av Frk Åberg
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Poenget mitt med å understreke at TS ikke skrev "bønda" riktig, var jo å påpeke at ikke alle byfolk er like glupe heller. Burde jo lære seg å skrive før man starter en sånn debatt om hvem som er smartest.

Tar en råsjans på at TS er fra byen, på måten han triumferende slår fast at bønder er dummere enn byfolk.

Hilsen en "bondetuppe" fra en liten by.....

Skrevet
Da har ts antakeligvis lært at rettskrivning i overskriften er lurt om man ønsker en diskusjon som holder seg til tema ;)

Rettskrivingsordbok neste... Hehe.

Skrevet

Klassisk å begynne å plukke på rettskrivingen til folk i forum om man ikke har noe mer vettig å si.

Skrevet
Klassisk å begynne å plukke på rettskrivingen til folk i forum om man ikke har noe mer vettig å si.

Vel et tema som dette inviterer jo ikke akkurat til en veldig intellektuell debatt i utgangspunktet.

Gjest Gjest-M-
Skrevet
Vel et tema som dette inviterer jo ikke akkurat til en veldig intellektuell debatt i utgangspunktet.

Kunne hatt veldig mye vettugt å si her, men det blir rett og slett for dumt, etter måten TS presenterte saken på.

Litt sånn: Jippi, jeg er smartere enn bøndene, visste jeg det ikke. Jeg er smart, ja. Endelig en undersøkelse som kunne slå fast det.

Liker veldig dårlig generaliseringer, og denne undersøkelsen blir veldig generaliserende. Det er like mange intelligente mennesker blant bønder, som blant byfolk.

Gjest Eugeniker
Skrevet
Som gruppe viser det seg at de med høyere utdanning har høyere iq enn de med lavere utdannelse. Når man ser at det er mye arv i iq, er det ikke så unaturlig at barn av de med høy utdanning gjør det bedre enn andre.

Egentlig en ganske artig påstand fra en som deg. Dersom intelligens dreier seg om arv må nødvendigvis slike biologisk betingede forskjeller også gjelde mellom ulike folkeslag/raser. Men du vet at slike tanker er særdeles politisk ukorrekt i dine kretser?

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Egentlig en ganske artig påstand fra en som deg. Dersom intelligens dreier seg om arv må nødvendigvis slike biologisk betingede forskjeller også gjelde mellom ulike folkeslag/raser. Men du vet at slike tanker er særdeles politisk ukorrekt i dine kretser?

Fra en som meg? :klø:

Det er ikke vanskelig å finne informasjon om at det er mye arvelighet i intelligens hvis du søker. Dette er ikke noe jeg har funnet på. Det trenger da heller ikke å bety at noen folkeslag er smartere enn andre, da den genetiske variasjonen innad folkeslag også er stor.

Gjest Eugeniker
Skrevet
Det trenger da heller ikke å bety at noen folkeslag er smartere enn andre, da den genetiske variasjonen innad folkeslag også er stor.

Det er i så fall en påstand som benekter at intelligens har noe å gjøre med biologi. Det er nettopp derfor jeg syntes din opprinnelige påstand er artig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...