Leanne Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 datteren vår (3år) har hatt en del anfall med falsk krupp i vinter.. i natt ble det så ille at hun ikke fikk puste og kastet opp.... Jeg synes så synd på henne da hun synes det hele var ekkelt, skummelt og ubehagelig.... I dag har hun vært veldig slapp og har sovet en del... hun har hostet en del, men ikke hatt noe oppkast.... Er det noe jeg kan gi henne eller noe jeg kan gjøre så hun får det litt bedre?? Er ikke noe morro å ha syke barn... :gråte:
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Vi lærte å alltid ha en flaske med "Efedrin" i beredskap til vårt "kruppbarn". Når han ble forkjølet ringte vi til legen, og fikk resept. Den åpner luftveiene, og anfallene blir ikke så kraftige. Ellers vet jeg at andre barn får "Ventoline" (astmamedisin) dersom de er hardt rammet, men jeg tror ikke det er så vanlig å få. Andre råd: sørg for å ha det så kaldt i rommet som mulig, så hun ikke blir varm... kle heller på henne enn å ha det varmt i rommet. Vi brukte å kle godt på oss, og sitte ute i kulda i en hvilestol når anfallene sto på som verst. Legg noen puter under madrassen, så hodeenden blir hevet 15-20 cm. Det gjør det lettere for henne å puste. Pass på å holde roen. Blir du urolig, blir hun skremt, og når hun binder seg blir pusteproblemene enda større. Ellers er det ikke så mye annet du kan gjøre enn å trøste. Ønsker henne god bedring. Den eneste trøsten er at det går over, og at hun vokser det av seg.
Gjest lissi32 Skrevet 19. januar 2008 #3 Skrevet 19. januar 2008 Blir det for ille sett deg i verandadøra med henne. Tull henne inn i dyna, og la henne puste inn den kalde luften, eller trill en tur om hun har vogn. Det er grusomt med krupp, men heldigvis ufarlig-som regel.
Brunhilde Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 Jeg hadde veldig god hjelp av Efedrin og kald luft da barnet mitt var liten og mye plaget med falsk krupp.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #6 Skrevet 20. januar 2008 For barn over tre år, hjelper ventoline veldig bra. Vi fikk det til å bruke mot falsk krupp, og det virker, i motsetning til efedrin synes jeg, med en gang.
Gjest Kruppmamma Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Har et kjempebra råd til alle med kruppbarn. Kjøp luftfuktet hos Biltema, så slipper dere og sitte ute på trappen og fryse om natten. Jeg har selv hatt 3 barn med falsk krupp og det er den beste investeringen jeg har gjort. Billig var den også 259.- Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå